Pendlingsbil?

Jag röstar som vanligt för BMW. Bekvämare bil hittar du inte, och driftsäker är den med.

BMW är ju dessutom det enda märket som lyckas öka kraften i motorerna men ändå minska bränsleförbrukningen. :fakta

En 520 D kanske. :)

kanske lite väl stor, jag röstar på bmw 120d går bra när man gasar men kör man normal drar den runt 0,45-0,55 liter milen

En Octavia diesel skulle jag satsa på. Går billigt, billig i inköp, ungefär lika driftsäker som alla andra VAG-bilar, bra komfort, krocksäker samt inte alltför ful.
:tummenupp

Edit/ Volvos D5 är jag inte imponerad över direkt när det gäller förbrukning, men optimerar man den så bör den gå att få ner mot 0.6l/milen tycker man...

Brorsan kör 12mil om dan ( varberg <-> gbg ) med en S60 D5 vara iaf 10 av dessa är ren motorväg. Han snittar 0,55 - 0,6 / tank, och då går det i runt 130km/h. sen är det ju ~2 mil stadskörning också.
Så visst kan man köra dom billigt, 0,6 i ren landsvägskörning e inga bekymmer.

Att någon kört en Prius på 0,8 i toppfart tar jag med en nypa salt. Jag kan köra min Passat tdi på 0,2 i topfart under en väldigt kort period, men det speglar ju knappast snittförbrukningen i den farten. Att under väldigt korta perioder se vad färddatorn visar är ju helt förkastligt.

Är det landsväg/motorväg som TS kommer köra så är en hyffsat stark diesel det klart snålaste alternativet. Och trots att det tar emot så måste även jag slå ett slag för BMW's 120d & 320d. Dom är ett under av snålhet OCH prestanda. Att man dessutom får komforten på köpet gör ju inget.

Brorsan kör 12mil om dan ( varberg <-> gbg ) med en S60 D5 vara iaf 10 av dessa är ren motorväg. Han snittar 0,55 - 0,6 / tank, och då går det i runt 130km/h. sen är det ju ~2 mil stadskörning också.
Så visst kan man köra dom billigt, 0,6 i ren landsvägskörning e inga bekymmer.

Jag utgår bara från mina egna erfarenheter av 163hk D5:an i en 08:ans V70. Blandad körning, dvs ganska så exakt hälften stadskörning/hälften landsväg och då drar den 0.8l/fördelat på 300 mil som bör ge ett ganska så bra snitt.
Med "landsvägskörning" så menar jag troligtvis en snitthastighet på 100-110km/h då man kör både motorväg och 90-väg och dylikt. Automat såklart, manuella bilar kör bara norrlänningar och såna som tror sig vara bättre än alla andra :D
Att den kunde dra så lite som 0.6 i dessa hastigheter trodde jag faktiskt inte, kanske dags att omvärdera Volvos förbrukning och kanske till och med räkna på en Volvo till nästa bilköp :gnissla

Honda Accord Bensin alt CDTi Diesel.. - Mycket roligare än Toyotas bilar. Undervärderad.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Accord_2_4_AUT_XENON_TAKLUCKA_Svensks_25066339.htm?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_accord_diesel_sport_24323168.htm?ca=11&w=1&last=1
- Alt den mindre Civicen bensin alt. Diesel - Bra betyg i säkerhet och extremt bra kvalitet.

BMW 3-serie 320i kanske? Dieseln är fin, men kostar. Åker 320D själv. Dock inte billig.

Nissan Primera? Billig i drift, men kanske inte så kul, dock bra åkkomfort.

Eller varför inte leta rätt på en beggad Lexis IS200?? Dom har ju alla fördelar av en BMW samt japansk byggkvalité.

Last edited:
Eller varför inte leta rätt på en beggad Lexis IS200?? Dom har ju alla fördelar av en BMW samt japansk byggkvalité.

Men går den så billigt då? Jag hade en sån som hyrbil i ett par veckor och upplevde den inte som ekonomisk, då kostade ändå bensinen inte mycket mer än 9:-/litern... Skön bil dock, men lite väl överskattad om man ser till hur en del prisar den. Nu har det väl förvisso hänt litegrann sen dess antar jag, den 6-petade lådan måste de ju bland annat ha sänkt i Marianergraven med tanke på hur dålig den var.

En mellanstor dieselvagn med för sin storlek stark dieselmotor.

Jag skulle säga Citroen C4 med 110hk diesel och automat. Farthållare, bekväm, drar under 0,4 liter / mil på landsväg och är miljöbilscertifierad.

/ Jens

Har inte hört några negativa kommentarer om förbrukningen på Lexusen innan, men har ingen personlig erfarenhet av den äldre 200:an.
Vi har en IS220d i familjen och den går på 0.6 på landsväg oavsett om man ligger på 90 eller 130.. Helt sjukt, men det är nog utväxlingen som gör det eftersom 6:an är så hög att man bara petar i den när man passerar laglig hastighet. Har hört positiva saker om IS250:in också om man vill åka bensin.

En sånn här åker vi.. :tummenupp Köptes via netbil för 160.000 med 3000 mil på mätarn.. Lexus är också undervärderade på marknaden. Bra prutläge! http://www.blocket.se/ostergotland/Lexus_IS_220_D_Executive_22432879.htm?ca=11&w=3&last=1

Eller om man hellre åker Bensin.. (Ta en med automat.. alla tester lovpriser IS250 med automat) http://www.blocket.se/helsingborg/Lexus_IS_250_Luxury___Executive_24690162.htm?ca=11&w=3

Lexus är KLART undervärderade i Sverige! De slåss helt klart på absoluta toppnivå, bara att Svenskar tycker Audi och BMW är finare.. Jag skulle dock byta bort min BMW320D mot en IS220d om de fanns med automat och touring DIREKT!

Last edited:
Om ekonomin är prioriterad bör man nog satsa på en lägre prisklass då värdeminskningen i prisklass 200´ eller mer blir den stora kostnaden.. Med 10 mil pendling per dag är dock diesel rätt tänkt.

Om komfort och säkerhet även prioriteras blir ekvationen lite mer avancerad. Tittar man på större bilar av s.k. premiummärken så drar förstås priset(=värdeminskningen) iväg en del.. Men låt säga 150´ så bör man kunna hitta en komfortabel, säker och snål premiummodell. Även om man får gå ner något i årsmodell. Exempel:

http://www.blocket.se/kronoberg/Mercedes_Benz_E_220_CDI_22289602.htm?ca=23_11&w=3

Jag håller med om att Lexus är klart undervärderade i Sverige, det är mycket fina bilar. Men deras dieselmodeller är ännu rätt nya varför priset(=värdeminskningen) blir rätt kännbart i ekonomin.

Last edited:
Ahh, vi talade diesel... Jag var insnöad på deras bensinare, varför vet jag ej.
Personligen skulle jag välja Lexus före Bmw och Audi vilken dag som helst då de båda är överskattade bilar som man köper när man orolig över att inte se tillräckligt bra ut i några andra märken.

Jag bytte bil i somras då jag pendlar en hel del (tot ca 18 mil om dan) och då föll valet på en Mitshubishi Lancer 1,6 2004. Har tjänat mig väl hittils (ca 2000 mil). Körs ganska hårt och tar då 0,65 - 0,70 på 80% landsväg.

Hej. Jag mer eller mindre tvingade min "svärfar" att köpa en ny Golf GT 1.8 tsi. Än så länge har bilen gått 190mil. Ligger blandat och kör på 0.8 då är det nästan enbart stadskörning och någon gång till ikea, värmdö eller kista. Väldigt komfortabel, sköna stolar som ger mina föräldrars E39 540 med komfortstolar en match! Ljudnivån är bra, bilen känns som om den väger 2ton när jag kör motorväg, alltså kursstabil och säker. Då chassit är samma som på golf 5 skulle jag nog kika efter en sådan med diesel och helst sportfjädring som vår har och även xenon. Att stereon sen är ljusår bättre än på många bmw gör ju inte saken sämre om man ska köpa mycket.

Jag skulle vilja påstå att skall man ändå ha en pendlingsbil som kommer gå mycket sträckor så är nog värdeminskningen stor oavsett modell.

Lexusen skulle jag iallafall allvarligt titta på. Prutmånen är som sagt STOR även på nyare bilar. Våran -06:a med 3000 mil med en ägare köptes för 160.000, så de 190.000 som är listade på blocet är rent önsketänkande från säljaren. Pruta järnet och var kall.. Det tog oss 2-3 veckor innan jag fick ett samtal från säljaren att de accepterade vårt bud..

EDIT:
Vi köpte som sagt via NETBIL, så garantier och allt fixades också.
www.netbil.se
Vårt bud låg alltså ca. 30.000 under "accept" pris, men eftersom säljaren inte blev av med bilen (undervärderad som sagt) så accepterades vårt bud iallafall och vi fick en kanonbil riktigt billigt! :tummenupp Man kan alltså få bilen även om acceptpriset inte nås, bara man är kall i magen.

Last edited:
kanske lite väl stor, jag röstar på bmw 120d går bra när man gasar men kör man normal drar den runt 0,45-0,55 liter milen

Ja, den är ju ganska stor. Tänkte dock på komfortkravet där. Jag har aldrig ens suttit i en 1-serie, så jag kan inte uttala mig om den. Kör själv 3-serie, men betvivlar iofs inte komforten i en 1-serie, så varför inte?

Jag skulle vilja påstå att skall man ändå ha en pendlingsbil som kommer gå mycket sträckor så är nog värdeminskningen stor oavsett modell.

Sant. Men ju högre inköpspris desto större värdeminskning. Man räknar som bekant kronor och inte procent i plånboken. Men lyckas man pruta en bra bit under marknadsvärdet kan det förstås bli en rätt ok affär ändå.

Trådskaparen skriver att ekonomi, komfort och säkerhet(och snygg, vilket är en fråga om personlig tycke och smak) är viktiga variabler i ekvationen. Jag ser då alternativen som en större bil med relativt hög kvalitet. T.ex. Mercedes E-klass, BMW 5-serie, Audi A6, Lexus GS m.fl.

Mercedes C-klass, BMW 3-serie, Audi A4, Lexus IS m.fl. är fina bilar men inte med samma nivå på komfort och säkerhet som sina större syskon.

ettan känns som en 3:a när man kör det.. Provat både 5 dörrars och den var j*kligt skön.

Scorpiojn!
Förvisso stämmer ditt uttalande, men jag tolkar kravet något annorlunda. En pendlingsbil körs oftast med mycket ekonomi i tankarna och det rimmar mycket illa med de större bilarna du nämner.. Dessa drar väsentligt mer bränsle och både kostar mer i inköp och skatt/försäkring än sina mindre syskon oavsett märke.

Men TS får väll avgöra själv! :)

Själv skulle jag köpt en ny Honda Civic 1.8 Sport alt. CDTi.. Haft Honda i många år och den senaste sålde vi bara för att det var en kille som kom fram och frågade om han fick köpa bilen. Det var förra året och då hade vi haft den sen -91 utan att bilen gått sönder en enda gång! Slitdelar, javisst, men inget hade pajat och allt funkade. Haft 2 till under tiden med samma kvalité.

Trådskaparen skriver att ekonomi, komfort och säkerhet(och snygg, vilket är en fråga om personlig tycke och smak) är viktiga variabler i ekvationen. Jag ser då alternativen som en större bil med relativt hög kvalitet. T.ex. Mercedes E-klass, BMW 5-serie, Audi A6, Lexus GS m.fl.

Mercedes C-klass, BMW 3-serie, Audi A4, Lexus IS m.fl. är fina bilar men inte med samma nivå på komfort och säkerhet som sina större syskon.

Eller en Skoda, som i princip är en audi utan flashig logga.

Tror ärligt talat det är svårt att få mer bil för pengarna än en Octavia diesel. Något som dessutom lär löna sig när det handlar om 10mil per dag. Det dräller dessutom av dem till vrakpriser eftersom folk inbillar sig att passat eller audi är så mycket bättre. Men frågan är om det är värt att ge 200lök extra för fyra kromringar och en bättre diff?

Scorpiojn!
Förvisso stämmer ditt uttalande, men jag tolkar kravet något annorlunda. En pendlingsbil körs oftast med mycket ekonomi i tankarna och det rimmar mycket illa med de större bilarna du nämner.. Dessa drar väsentligt mer bränsle och både kostar mer i inköp och skatt/försäkring än sina mindre syskon oavsett märke.

Men TS får väll avgöra själv! :)

Visst är det dyrare att köra stor s.k. premiumbil än en liten och billig bil, därom råder inga som helst tvivel. Men jag påstår fortfarande att det i huvudsak beror på betydligt högre inköpspris(=värdeminskning).

Under förutsättning att det är samma motor kostar inte E-klass, 5-serie, A6 m.fl. nämnvärt mer i skatt, service, försäkring eller bränsle än sina mindre syskon som C-klass, 3-serie eller A4. Samtliga av dessa modeller drar neråt 0.5 l/mil vid landsvägskörning när de är bestyckade med 4-cylindrig diesel. BMW 320/520 D är dock lite dyrare än de andra att försäkra.

Om man då istället i huvudsak prioriterar ekonomin bör man satsa på en bil i prisklass under 100´. Exempel:

http://www.blocket.se/goteborg/Skoda_Octavia_1_9_tdi_ambiente_24915502.htm?ca=23_11&w=3

Fast det är som sagt upp till trådskaparen att avgöra hur prioriteringarna ska göras :)

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...