Pendlarhoj sökes!

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
R1300GS
Behöver tyvärr göra mig av med störtbombaren eftersom jag just blivit farsa för andra gången och skall bygga till huset. Tid och resurser (och jag) är alltså rätt tärda just nu..

MEN, jag tänker ju inte sluta åka hoj för det. Jag behöver alltså en pendlarhoj som inte är alltför trist men för rimliga pengar.

Kraven är:
- Nyare modell
- Tillförlitlig
- Soppasnål
- Billig att försäkra
- Låga servicekostnader och enkelt underhåll
- Jag vill betala typ 40-50'

Finns den här hojen?! Låt kreativiteten flöda!
 
Dom jag spontant kommer att tänka på är följande
Kawasaki Er 6 alt Kawasaki Versys, kanske inga maskiner för 200 +, men dom räcker och blir över för pendling, är billiga att köpa och äga.
Dom har fått väldigt bra omdömen då dom varit testade.

Finns ju också Suzuki Bandit alt Honda Hornet om du vill ha lite mer hästar i stallet :-)
Vet dock inte vad dom kostar i försäkring.

Har dock ingen aning om vad du får för 40-50k. Skulle tro att du får ge mer för en Versys då den kom 07.

Ska själv troligtvis byta till Kawasaki Versys, finns en sådan tråd här på Sporthoj gå in och läs intryck från ägarna.

Lycka till

/MAgnus
 
http://www.blocket.se/vi/13468849.htm?ca=11_s

Kalashoj med ABS, Min :tuttar har en likadan fast utan kåpa.
Annars sök på abs* på blocket och kolla vad du kan tänka dig. ABS-bromsar är inte värt att snåla med, särskilt nu när du har fått en till krabat att ta hänsyn till.
Kolla på hojar upp till 50kkr, det går alltid att pruta och det verkar trögt att sälja just nu.

Kanske ska fundera på en R1100S?
Dom verkar helt omöjliga att sälja och borde gå att pruta ner ordentligt. Bra hoj med boxer,ABS osv. Sikta på en utan servobromsar om möjligt.
 
Last edited:
Jag hade lika krav som dig när jag leta ny hoj.
Det blev en BMW 650 xmoto för mig, billig tillförlitlig och smidig att ta sig fram med.
Köpte en ny -07:a för 70k. Drar ca 0.42 l/mil.
Dock så är den en plåga att åka med på motorväg, som alla hojar av den här typen.
 
BMW F 800 ST hade väl varit perfekt, men de är lite dyrare.
 
Ducati Monster av mindre modell. Billigt underhåll, låg bränsleförbrukning, kostar nästan ingenting att helförsäkra.

Du kan få tjöpa min också men den fyller inte kraven lika bra som lillmonstret.:)
 
+1.

Tror inte du kan hitta en mycket vettigare pendlarcykel än Versys. :tummenupp

TDM har alla de goda egenskaperna som Versys har. Samma låga kostnader, enkla service, långa intervaller, sköna körställning etc... MEN den har en betydligt bättre motor!
 
TDM har alla de goda egenskaperna som Versys har. Samma låga kostnader, enkla service, långa intervaller, sköna körställning etc... MEN den har en betydligt bättre motor!

Bättre vet jag inte om motorn är, men mer åtminstone. En TDM900 skulle också kunna benämnas som en versys med axtra allt. Fast med samma låga kostnader.

Sen är versysen nog bland det fulaste som fått rulla ut från kawafabriken, men det är ju en högst personlig åsikt.
 
Jag pendlar 15 mil varje dag på en Suzuki SV650S -06. Köpte den ny i vintras för 49900:- och köpte till ett rykrör för 3000:- när plånboken ändå var framme.

Service kostar 1100:- (om man lämnar in, det gör jag för att behålla 5-årsgarantin, men egentiligen är det helt onödigt, om man inte kan lita på en Suzuki, vad ska man då lita på?)
Försäkringen 1800:- (Suzuki tar vagnskadan)

Går på halvlitern och är riktigt kul på småvägarna och är ändå god för 230 i mätarfart på motorvägen.

Jag valde den framför ER6 / Versys, dels p.g.a. prislappen men också att den känns roligare att köra aktivt på småvägarna.

Jag är 1,96 meter och väger 100 pannor och tycker att den är ok att åka på, visst skulle en TDM varit bättre men prislappen skulle blivit helt annan om jag valt en sån.

Summa summarum, köp en SV650.
 
Har kört tusentals pendlarmil med en TDM 850. Hade aldrig minsta problem. Min hoj hade gått över 9000 mil när den blev skrot mellan en SL-buss och en refug.
Den här kanske:


http://www.blocket.se/vi/16826619.htm
 
TDM 850, 900 är ju så fula så man skulle skämmas att komma körandes på en sån.
 
Jag skulle också rekomendera TDM 850, årsmodeller innan 1996 har en lite kantigare design som inte jag gillar så mycket. TDM850 upp till senaste modellerna är fina och riktigt kul att köra. Rätt skönt att sitta upprätt också i trafiken om man skall in i stan och tråckla.

Håller med om 900, strykful.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top