Pendlarhoj sökes!

jomo

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Behöver tyvärr göra mig av med störtbombaren eftersom jag just blivit farsa för andra gången och skall bygga till huset. Tid och resurser (och jag) är alltså rätt tärda just nu..

MEN, jag tänker ju inte sluta åka hoj för det. Jag behöver alltså en pendlarhoj som inte är alltför trist men för rimliga pengar.

Kraven är:
- Nyare modell
- Tillförlitlig
- Soppasnål
- Billig att försäkra
- Låga servicekostnader och enkelt underhåll
- Jag vill betala typ 40-50'

Finns den här hojen?! Låt kreativiteten flöda!
 

goahead

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Japanare
Dom jag spontant kommer att tänka på är följande
Kawasaki Er 6 alt Kawasaki Versys, kanske inga maskiner för 200 +, men dom räcker och blir över för pendling, är billiga att köpa och äga.
Dom har fått väldigt bra omdömen då dom varit testade.

Finns ju också Suzuki Bandit alt Honda Hornet om du vill ha lite mer hästar i stallet :)
Vet dock inte vad dom kostar i försäkring.

Har dock ingen aning om vad du får för 40-50k. Skulle tro att du får ge mer för en Versys då den kom 07.

Ska själv troligtvis byta till Kawasaki Versys, finns en sådan tråd här på Sporthoj gå in och läs intryck från ägarna.

Lycka till

/MAgnus
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
http://www.blocket.se/vi/13468849.htm?ca=11_s

Kalashoj med ABS, Min :tuttar har en likadan fast utan kåpa.
Annars sök på abs* på blocket och kolla vad du kan tänka dig. ABS-bromsar är inte värt att snåla med, särskilt nu när du har fått en till krabat att ta hänsyn till.
Kolla på hojar upp till 50kkr, det går alltid att pruta och det verkar trögt att sälja just nu.

Kanske ska fundera på en R1100S?
Dom verkar helt omöjliga att sälja och borde gå att pruta ner ordentligt. Bra hoj med boxer,ABS osv. Sikta på en utan servobromsar om möjligt.
 
Last edited:

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Jag hade lika krav som dig när jag leta ny hoj.
Det blev en BMW 650 xmoto för mig, billig tillförlitlig och smidig att ta sig fram med.
Köpte en ny -07:a för 70k. Drar ca 0.42 l/mil.
Dock så är den en plåga att åka med på motorväg, som alla hojar av den här typen.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
BMW F 800 ST hade väl varit perfekt, men de är lite dyrare.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ducati Monster av mindre modell. Billigt underhåll, låg bränsleförbrukning, kostar nästan ingenting att helförsäkra.

Du kan få tjöpa min också men den fyller inte kraven lika bra som lillmonstret.:)
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
+1.

Tror inte du kan hitta en mycket vettigare pendlarcykel än Versys. :tummenupp

TDM har alla de goda egenskaperna som Versys har. Samma låga kostnader, enkla service, långa intervaller, sköna körställning etc... MEN den har en betydligt bättre motor!
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
TDM har alla de goda egenskaperna som Versys har. Samma låga kostnader, enkla service, långa intervaller, sköna körställning etc... MEN den har en betydligt bättre motor!

Bättre vet jag inte om motorn är, men mer åtminstone. En TDM900 skulle också kunna benämnas som en versys med axtra allt. Fast med samma låga kostnader.

Sen är versysen nog bland det fulaste som fått rulla ut från kawafabriken, men det är ju en högst personlig åsikt.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag pendlar 15 mil varje dag på en Suzuki SV650S -06. Köpte den ny i vintras för 49900:- och köpte till ett rykrör för 3000:- när plånboken ändå var framme.

Service kostar 1100:- (om man lämnar in, det gör jag för att behålla 5-årsgarantin, men egentiligen är det helt onödigt, om man inte kan lita på en Suzuki, vad ska man då lita på?)
Försäkringen 1800:- (Suzuki tar vagnskadan)

Går på halvlitern och är riktigt kul på småvägarna och är ändå god för 230 i mätarfart på motorvägen.

Jag valde den framför ER6 / Versys, dels p.g.a. prislappen men också att den känns roligare att köra aktivt på småvägarna.

Jag är 1,96 meter och väger 100 pannor och tycker att den är ok att åka på, visst skulle en TDM varit bättre men prislappen skulle blivit helt annan om jag valt en sån.

Summa summarum, köp en SV650.
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Har kört tusentals pendlarmil med en TDM 850. Hade aldrig minsta problem. Min hoj hade gått över 9000 mil när den blev skrot mellan en SL-buss och en refug.
Den här kanske:


http://www.blocket.se/vi/16826619.htm
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
TDM 850, 900 är ju så fula så man skulle skämmas att komma körandes på en sån.
 

Romulus

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1997 Yamaha TDM850
Jag skulle också rekomendera TDM 850, årsmodeller innan 1996 har en lite kantigare design som inte jag gillar så mycket. TDM850 upp till senaste modellerna är fina och riktigt kul att köra. Rätt skönt att sitta upprätt också i trafiken om man skall in i stan och tråckla.

Håller med om 900, strykful.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top