Pendlarhoj med stil för LÅNGskånk

Uffe80

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
Honda Africa Twin
Börjat nytt jobb och tänkte skaffa tvåhjuling igen att åka dit på. 15 km motorväg och 5 km stadskörning enkel resa. Har en ekvation som jag inte vet om den går ihop, hoppas ni kan hjälpa mig.

Behov:
* OK att köra för lång person (197 cm)
*Billig i inköp
* Problemfri och pålitlig
* Funkar att köra motorväg på en stund utan att man blåser av
* Gärna ngn form av kåpa för att minska väderkänslighet

Ovanstående borde väl tala för en Transalp, Dominator, kanske en DR med någon kåpa men, jag vill också ha

* Stil. Gammalt. Snyggast hade varit Royal Enfield eller liknande, men jag är också mycket svag för Hondas CB-maskiner fram till ca -80. Egentligen överhuvud taget sådana maskiner från sjuttiotalet. Frågan är om detta går att kombinera med huvuddelen av kraven ovan. Är en CB500, 650 eller 750 från 70-talet för liten för mig? Gör det något att man måste veckla ihop sig lite?

Är ca två meter och Sevenfiftyn har fungerat bra men det är aningen blåsigt ibland över 140 km/h på motorväg som jag botade med en kåphoj i sin tur.Däremot är de inga sjuttiotalshojar.På några mils avstånd är det inga problem med nakenhojen men när jag säsongstid oavsett väder gör två fasta 20 mila resor i veckan så är kåphojen klart bekvämare.

Last edited:
Är ca två meter och Sevenfiftyn har fungerat bra men det är aningen blåsigt ibland över 140 km/h på motorväg som jag botade med en kåphoj i sin tur.Däremot är de inga sjuttiotalshojar.På några mils avstånd är det inga problem med nakenhojen men när jag säsongstid oavsett väder gör två fasta 20 mila resor i veckan så är kåphojen klart bekvämare.

Vilken årsmodell hade du på Hondan? Hur mycket är "aningen blåsigt"? Lånade en motard för ett tag sen och det kändes som man skulle båda blåsa och vibrera av över 100 km/h.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul