Pendlarhoj, BMW F650?

Halogen skrev:
2181691 Måste det vara offroad då? Om jag skulle köpa pendlarhoj hade jag kollat på en ER-5, billig i inköp och försäkring, lagom liten och smidig..

nej, offroad är inget krav:
ER-6 72hk, 178kg torr, försäkring 3.575/hel
ER-5 50hk, 174kg torr

ER-6:an både f och n är snygga, bra försäkring men den kom i år så det blir dyrt... Hittade inte pris på ER-5:an men den borde inte vara dyrare än ER-6:an, så det kankse inte är så tokigt.

Men hur är dom på service? slår väll knappast BMW:n, eller?

Mona skrev:
2181732 Med hälsningar från min man så kostar den drygt 3 400 kr/år att försäkra och drar marginellt mer än BMW:n. Han kör hellre Aprilian än BMW:n som han tycker är som att köra moppe...

Jag tror att du skulle gilla BMW Dakar!

3400 för pegaso... hum, det är många hojar som kvalar in på billiga hojar! Jag som bara kört dyra (!) är inte van vid att det går att hitta billiga. Aprilia känns bättre i munen än BMW (förlåt att BMW-fan). Men när det gäller slitstyrka låter BMW bättre ?!?!
Får nog ta en provkörning för att märka skillnaden!

En varning för något som kanske inte stämmer numer men stämde när jag köpte min F650. Får du trubbel med Pegason så tar det tid att få fram reservdelar! Har hört detta från ett par Pegasoägare, en av dem fick vänta på reservdel från början Juni till slutet Augusti. BMW brukar vara snabba med fixa fram delar.

Reservdelsbekymmer/ Servicemöjligheterna, försäkringen och ev. ABS är väl det som gör skillnaden i priset mellan hojjarna. Kanske lite oxå BMW-emblemet).

3.400 i försäkring... låter dyrt... :rolleyes: jag betalar iofs. 4.000 hel/hel... för bägge mina inkl. förar och passagerarförsäkring :tungan

Last edited:
Smartswede skrev:
2181771 En varning för något som kanske inte stämmer numer men stämde när jag köpte min F650. Får du trubbel med Pegason så tar det tid att få fram reservdelar! Har hört detta från ett par Pegasoägare, en av dem fick vänta på reservdel från början Juni till slutet Augusti. BMW brukar vara snabba med fixa fram delar.

Reservdelsbekymmer/ Servicemöjligheterna, försäkringen och ev. ABS är väl det som gör skillnaden i priset mellan hojjarna. Kanske lite oxå BMW-emblemet.

Jo, det är sant. Service och tillgång på delar är helt klart viktigt.
BMW-emblemet vill jag inte betala för, men ABS kan vara trevligt. Eller hur bra är det med ABS på MC? Jag kör ju en del enduro och kört ganska mycket på gatan också utan ABS. Tror att jag har rätt bra kännsla för låsta hjul, men mistänker att man tappar en del kännsla med ABS???

Smartswede skrev:
2181771
3.400 i försäkring... låter dyrt... :rolleyes: jag betalar iofs. 4.000 hel/hel... för bägge mina inkl. förar och passagerarförsäkring :tungan

För trecyllar på EN hoj betalar jag mer på trajjan kan jag säga.... :4skrika

Kompisen kör F650 cs med ABS. Han tyckte den var läskig i början. Den gör så att hojen "pumpar" fram när ABSen används. Lätt hänt på blött/halt underlag.

Jag har själv ABS på min R1100S (som inte riktigt kan jämföras med en F650 med ABS). Den är ruggigt stabil att tvärnita med (delintegral, ABS och telelever så den inte sjunker fram vid inbromsning). Bromsservon gör så att den är ganska okänslig vid lägre farter typ stoppa vid rödljus. Vid högre farter så anser jag den är utmärkt. Men detta har inte med själva ABSen å göra utan bromsservon och telelevern.

Ska du köra mkt grus så är inte ABSen å föredra heller. Längre stoppsträcka då hjulen inte gräver ned sig.

Last edited:
Halogen skrev:
2181691 Måste det vara offroad då? Om jag skulle köpa pendlarhoj hade jag kollat på en ER-5, billig i inköp och försäkring, lagom liten och smidig..

ER_6-n då? Också hyffsat billig i inköp. Billig försäkring och enligt mc-tidningar sparsam på soppa också...

triple skrev:
2181735 nej, offroad är inget krav:
ER-6 72hk, 178kg torr, försäkring 3.575/hel
ER-5 50hk, 174kg torr

ER-6:an både f och n är snygga, bra försäkring men den kom i år så det blir dyrt... Hittade inte pris på ER-5:an men den borde inte vara dyrare än ER-6:an, så det kankse inte är så tokigt.

Men hur är dom på service? slår väll knappast BMW:n, eller?

ER-5 är en typisk mellanhoj, inte lika snygg som ER-6 men billigare i inköp och garanterat billigare i försäkring också. Blocket säger 40-45 för en -05, strax över 30 för en -03. Service, ingen aning.

Honda har ju cb500 också, kan kanske vara värt att kolla upp.

Smartswede skrev:
2181817 Kompisen kör F650 cs med ABS. Han tyckte den var läskig i början. Den gör så att hojen "pumpar" fram när ABSen används. Lätt hänt på blött/halt underlag.

Jag har själv ABS på min R1100S (som inte riktigt kan jämföras med en F650 med ABS). Den är ruggigt stabil att tvärnita med (delintegral, ABS och telelever så den inte sjunker fram vid inbromsning). Bromsservon gör så att den är ganska okänslig vid lägre farter typ stoppa vid rödljus. Vid högre farter så anser jag den är utmärkt. Men detta har inte med själva ABSen å göra utan bromsservon och telelevern.

Ska du köra mkt grus så är inte ABSen å föredra heller. Längre stoppsträcka då hjulen inte gräver ned sig.

Borde nog prova med och utan ABS iinnan man bestämmer sig då. Jag kommer att köra mest asfalt men eftersom inte riktigt litar på elektronik (jobbar med motorstyr så jag borde kanske lita på det...) och är van vid att låsa hjul (enduro) så är jag lite skeptisk.

triple skrev:
2181322 Okej, 55-60 tusen är ungefär vad BMW:en kostar. BMW:n har 50hk, 193kg. Så 70hk är mer! :)
1300/månaden är för mycket dock, aldeles för mycket...

Vad snackar ni om !?!? 1300/månad?
Jag betalar 2100 helår helförsäkring för min Dakar i centrala Stockholm!

Själv hade jag troligen valt en dakar. Då får man en hoj som enligt många gör mycket bra ifrån sig på grus men även funkar på asfaltvägar. ABS:en går väl att stänga av (och bör vara avstängd på grus). Finns även grymt mycket tillbehör till hojen t ex från touratech . Går även att köpa 17"hjul till den så man får två hojar i en (om än lite tung för att kallas motard). Hade själv starkt övervägt en dakar om jag hade haft de pengarna.

triple skrev:
2181893 Borde nog prova med och utan ABS iinnan man bestämmer sig då. Jag kommer att köra mest asfalt men eftersom inte riktigt litar på elektronik (jobbar med motorstyr så jag borde kanske lita på det...) och är van vid att låsa hjul (enduro) så är jag lite skeptisk.

För info så är ABSen urkopplingsbar. Bara att trycka på en knapp. Tar 2 sek.
Funkar hur bra som helst att koppla ur den om man vill ut på grusåka.......

Halogen skrev:
2181842 ER-5 är en typisk mellanhoj, inte lika snygg som ER-6 men billigare i inköp och garanterat billigare i försäkring också. Blocket säger 40-45 för en -05, strax över 30 för en -03. Service, ingen aning.

Honda har ju cb500 också, kan kanske vara värt att kolla upp.

CB500, är också innom ramen. Jag körde en nyare CB750 för några år sedan. den var enormt lättkörd men inte vidare rolig. Kankse lite för tråkig, men ER-5:an lär ju också vara samma klass, lättkörd men tråkig.
Problemet när man ser sig om är att man lätt fastnar i att titta på något som är lite roligare och sedan lite roligare och tillslut blir det mycket dyrare!

30 för en -03 är ju riktigt billigt! Jag hittade en 04:a för 40, det är helt ok. den ser inte så illa ut heller om man inte bryr sig om fälgarna för dom är inget vidare.

CB500 har snyggare fälgar, men i övrigt inte snyggare. Lite dyrare verkar den vara också. Hondaförsäkringen slutar på 4850 för mig, och där är övre gränsen nådd!

Ortefon skrev:
2181910 Själv hade jag troligen valt en dakar. Då får man en hoj som enligt många gör mycket bra ifrån sig på grus men även funkar på asfaltvägar. ABS:en går väl att stänga av (och bör vara avstängd på grus). Finns även grymt mycket tillbehör till hojen t ex från touratech . Går även att köpa 17"hjul till den så man får två hojar i en (om än lite tung för att kallas motard). Hade själv starkt övervägt en dakar om jag hade haft de pengarna.

Starstriker skrev:
2181913 För info så är ABSen urkopplingsbar. Bara att trycka på en knapp. Tar 2 sek.
Funkar hur bra som helst att koppla ur den om man vill ut på grusåka.......

Okej, går den att koppla ur är jag med! Eller vänta... hur blir kännslan då? Det är ju fortfarande en massa hydralprylar mellan hantag och ok!
På bil blir ju en ABS-broms lite segare än helt vanlig broms. Jag kan inte riktigt hur det funkar men tryckuppbygnaden går långsammare, det är därför man på en del bilar har en boost funktion på bromsen när man trampar snabbt på pedalen... Jag kan inte tekniken men detta enligt en av Volvos broms killar och en duktig sådan!

Okej, lång historia; är kännslan lika bra med en urkopplad ABS som en broms utan ABS? Antar att vi inte pratar samma kännsla som i trajjan, men ändå!

triple skrev:
2181980 Okej, går den att koppla ur är jag med! Eller vänta... hur blir kännslan då? Det är ju fortfarande en massa hydralprylar mellan hantag och ok!
På bil blir ju en ABS-broms lite segare än helt vanlig broms. Jag kan inte riktigt hur det funkar men tryckuppbygnaden går långsammare, det är därför man på en del bilar har en boost funktion på bromsen när man trampar snabbt på pedalen... Jag kan inte tekniken men detta enligt en av Volvos broms killar och en duktig sådan!

Okej, lång historia; är kännslan lika bra med en urkopplad ABS som en broms utan ABS? Antar att vi inte pratar samma kännsla som i trajjan, men ändå!

Well. Känslan med urkopplad ABS är densamma som med ABS inkopplad, fast utan ABS naturligtvis :)

Starstriker skrev:
2181998 Well. Känslan med urkopplad ABS är densamma som med ABS inkopplad, fast utan ABS naturligtvis :)

DET kunde jag gissa ;)
Men hur är den kännslan?
Är den sämmre än en hoj utan allt ABS-klabbet?

Antar att de enda sättet att veta, är det gamla klassiska: Att prova själv!

Okej, skall man sammanfattar blir det:
Dakar: Nackdel: priset.
Pegaso: Nackdel: reservdel + den blev inte snygg förrän dom sista årsmodellerna -> dyr
ER-5: Billig i inköp! Lite dyrare försäkring (vet faktiskt inte men det är en gissning)
CB500: lite dyr i försäkring och dyrare i inköp än en ER-5:a

Alltså, fördel Dakar!
Men efter provkörning kanske ER-5:an kan vara ett alternativ!

triple skrev:
2182081 Okej, skall man sammanfattar blir det:
Dakar: Nackdel: priset.
Pegaso: Nackdel: reservdel + den blev inte snygg förrän dom sista årsmodellerna -> dyr
ER-5: Billig i inköp! Lite dyrare försäkring (vet faktiskt inte men det är en gissning)
CB500: lite dyr i försäkring och dyrare i inköp än en ER-5:a

Alltså, fördel Dakar!
Men efter provkörning kanske ER-5:an kan vara ett alternativ!

Om du är inne på att kunnna köra lite grus kan du ju även kika på Kawa KLE 500. Samma motor som i ER5 fast i offroadversion.

Här har du en vettig Dakar till bra pris. Lite repig kanske, men så blir det när man ANVÄNDER hojjen till det det är tänkt :)

Undrar hur min kommer se ut när jag kommer tillbaka i slutet av september.....

Starstriker skrev:
2183785 Här har du en vettig Dakar till bra pris. Lite repig kanske, men så blir det när man ANVÄNDER hojjen till det det är tänkt :)

Undrar hur min kommer se ut när jag kommer tillbaka i slutet av september.....

Du missade länken ;)

http://www.blocket.se/vi/8058148.htm?ca=15_s

men jag har tittat på den redan. Jag som är van vid enduro finish på prylarna så jag kan säkert leva med lite repor. Trajjan har och andra sidan inte en pytte repa!

600mil är inte mycket för en väg hoj, men har den gått 600mil i skogen är vääärligt långt! Vad är det som slits när man kör på grus på en sånhär?
Du (Starstriker) lär väll veta det om något år ;)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back