Pendlarhoj? BMW C1

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kör min 1200 till och från jobbet. Odenplan-Södermalm - ca 5 km enkel resa. Hojjen hinner knappt bli varm innan jag är framme. Det känns lite onödigt att köra runt med ett sånt schabrak i stan, dessutom är den inte riktigt lämpad för att kryssa fram i trafiken med.

Vad tror ni om en BMW C1 i vinter? Ingen skönhet, men är den inte lite kultig?
176cc, ABS, värmehandtag, värmesadel, säkerhetsbälte, crash-bur och lite annat smått och gott. För ca 30k kan man få ett bra ex.

Är det här en av världens fulaste hojjar eller är den så udda att den faktiskt är lite cool? Jag kan inte riktigt bestämma mig.

20115_0_1_2_c1%20200_Image%20by%20BMW.%20Published%20with%20permission..jpg
 
utan tvivel den perfekta pendlarhoj, det viktigaste när man ska på jobb är att man inte blir blöt och kall, jag hadde kjöpt den direckt!!
 
utan tvivel den perfekta pendlarhoj, det viktigaste när man ska på jobb är att man inte blir blöt och kall, jag hadde kjöpt den direckt!!

Jag tycker den är lite lattjo faktiskt. Väldigt ovanlig också. Faktiskt så ovanlig att man inte kan få tag i ett vettigt ex i Sverige, så jag köper nog en i Tyskland. Andrahandsvärdet torde vara högt eftersom den är eftertraktad. man bör kunna få tillbaka pengarna när man säljer........
 
Jag kör en BMW - och känner mig lite gubbig nuförtiden - men jag skulle ALDRIG köra en sån!!!

Den är lika ful som min håriga :arsele

Köp en en F650 Dakar istället, då kan du köra hela vintern!
f650%20gs%20dakar.jpg

IMG_3703XX.jpg
 
Jag kör en BMW - och känner mig lite gubbig nuförtiden - men jag skulle ALDRIG köra en sån!!!

Den är lika ful som min håriga :arsele

Köp en en F650 Dakar istället, då kan du köra hela vintern!

Äh, jag har redan haft en Dakar. Om jag ska köpa nåt offroadbetonat så blir det en X-challenge eller nån liten KTM. Gillar moppeidén bara. Funkar perfa i stan.

(Prova inte att hoppa med din Dakar som de gör på bilderna)

Läste att den skyddar typ 0 mot regn.

Nej, må så vara, men den skyddar vid en krock.
Dessutom har den en hööög ruta vilket kan vara nog så skönt vid dåligt väder.
 
Last edited:
Leta vidare är mitt tips. Det måste ju gå att hitta något ungefär lika praktiskt utan att så totalt ge upp det estetiska...tycker C1an är apful....som en invalidmoppe från Star Trek typ...:gnissla :gnissla

Inte konstigt att den inte sålde och är iskalla på begmarknaden...:)
 
Last edited:
Leta vidare är mitt tips. Det måste ju gå att hitta något ungefär lika praktiskt utan att så totalt ge upp det estetiska...tycker C1an är apful....som en invalidmoppe från Star Trek typ...:gnissla :gnissla

Inte konstigt att den inte sålde och är iskalla på begmarknaden...:)

Nja, anledningen till att den inte sålde var nog främst den ytterst saftiga prislappen.

Finns det ingen här som kör C1 som kan berätta lite mer om den?
 
Har provat en men valt att köra en vanlig scooter istället, kör genom stan 2ggr per dag och C1an är för osmidig för mig. Skulle inte vilja köra i halka med den heller pga högre tyngdpunkt och mera vindfång.

Dock vore det trevligt med krocksäkerheten.
 
Andrahandsvärdet torde vara högt eftersom den är eftertraktad. man bör kunna få tillbaka pengarna när man säljer........


Nu vet jag inte riktigt förstås...Eftertraktad? Så du menar att massor av människor VILL ha en men.....inte köper för att det inte finns några?

Jag skulle nog tro att de 11 personerna i Sverige som vill ha en redan har en.

Synd att det blev hjälmtvång på / i den som enda land i Europa ( världen?)
 
Nu vet jag inte riktigt förstås...Eftertraktad? Så du menar att massor av människor VILL ha en men.....inte köper för att det inte finns några?

Jag skulle nog tro att de 11 personerna i Sverige som vill ha en redan har en.

Synd att det blev hjälmtvång på / i den som enda land i Europa ( världen?)

Fel. Det finns bara en till salu i hela Sverige och det är en 125:a.
Däremot har jag hittat flera köpes-annonser.
 
Fel. Det finns bara en till salu i hela Sverige och det är en 125:a.
Däremot har jag hittat flera köpes-annonser.

Så varför tar ingen hand om detta enorma, uppdämda behov då? Åk o köp några st i Tyskland och sälj dem. Eftersom ingen annan verkar vilja göra det.
 
har rattat C1:An en del och mitt tips är nästan att köpa en vanlig 50cc moppe istället! lika rolig och så kanman ta cykelbanorna oxå utan att det gnälls så mycket. c1:an har skum balans och stöd och skit tar i backen om man pressar den i böjarna. sen är tyngdpunkten sjukhög och så små moppehjul som inte är en dröm kombo på vintern....
 
Så varför tar ingen hand om detta enorma, uppdämda behov då? Åk o köp några st i Tyskland och sälj dem. Eftersom ingen annan verkar vilja göra det.

Enormt och enormt... Men det finns nog en 4-5 pers som letar med ljus och lykta i Sverige. Om du tar hem en så ska jag köpa den av dig :)

Hittar bara 125cc, 15 hästar verkar lite lite, är den tung?

Japp. Den är ganska tung. 180 kg typ... Det är ingen räser precis.
 
Last edited:
vad med en Benelli Adiva, finns med 150 och 250cc
3781.jpg

mfbike1.jpg

adivaconvertibile.gif

adiva_4.jpg
 
Last edited:
Well, sen jag skapade den här tråden 2007 har jag hunnit med några C1:or. Ibland har vi haft två, när behov fanns, och ibland bara en. Nu har vi 2x.

Har kört C1 i runda slängar fem år nu, och regniga dagar som denna kommer de absolut bäst till rätta. Jag skrattar hela vägen till jobbet. Bilisterna sitter fast i köerna med sina 500-tusens SUVar och de få mc-förare/mopedister som kör sitter blöta och huttrar bakom styret i sina bulsiga MC-kläder (i bästa fall). Själv har jag värme i sadel, handtag, vanliga jobbkläder och sneakers. Och lyssnar på musik i stereon. Haha.

MC-parkeringarna gapar dessutom tomma, så man kan ställa sig på tvären om man nu känner för det.

När moppen kom för ca 10 år sedan klagade journalisterna på att den var topptung. Såklart den är. Den har ju tak.
Det var ju en helt ny typ av hoj, och det vore väl märkligt om den kändes precis som de som fanns då? Nu när jag kört ett tag så tänker jag överhuvudtaget inte på att den skulle vara topptung eller vindkänslig. Det borde ju inte vara en överraskning för någon?

Jag säger bara tjööööööp medan det fortfarande finns fina exemplar! :yoparty

Den kommer kultförklaras, som tex Isettan:

bmw-isetta-800.jpg

eller varför inte gamla Messerschmidt:

5700136300_a8a9b93a1e.jpg
 
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back
Top