Pendlarhoj? BMW C1

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tar det där smala(?) taket allt regn? Den är så ful att den är cool och jag har faktiskt själv funderat på en sådan som pendlingsfordon. Nu pendlar jag mest med bil och turbohojen dricker inte mer än runt 0,7 om jag pendlar med den (inklusive en del fullgasrepor) men det är inte fel att komma ner i förbrukning ändå eftersom jag kör 7 mil om dagen. Hur mycket dricker en C1:a om man marchar i 120?
Var det inte den det fanns en M-version av? C1M? Eller det var bara en prototyp? Tror den hade en kompressormatad Funduro 650-motor.

Edit: Googlade och såg att den gör inte 120.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Var det inte den det fanns en M-version av? C1M? Eller det var bara en prototyp? Tror den hade en kompressormatad Funduro 650-motor.

Vill minnas att den hade runt 100 hästar. Det räcker nog rätt bra med tanke på konstruktionen...

Blev aldrig satt i produktion.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
skulle nog satsat på valfri 250 scooter(125 eller tillomed EUmoppe om man inte vill köra så fort :tungan ) eller nått , C1'an är nån slags überkompromiss.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag tycker det är märkligt att den här typen av fordon inte blir vanligare. En sån här i el utförande borde vara perfekt om man pendlar några mil. Borde inte behöva bli dyrare att äga heller än att man kan ha både bil och nöjesmc utöver.

Hur är bränsleförbrukningen på den här?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Hur är bränsleförbrukningen på den här?

Runt 0.2 - 0.22 liter per mil. Man sitter faktiskt mer skyddad för väder och vind än man kan tro när man ser dom. Vad det gäller krocksäkerhet så är det bara två som dött i C1:an hittills av vad jag vet. Italienare båda två vid två helt olika tillfällen och paradoxalt nog så körde både med hjälm men använde inte säkerhetsbälte. I England var var det en snubbe som frontalkrockade med en lastbil i 90 knyck utan hjälm och han vart lite blåslagen och öm men klarade sig helskinnad från det hela förutom två brutna tummar. C1:an studsade åt sidan och föraren vart aldrig i kontakt med vare sig lastbilen eller marken. Det är definitivt otroligt mycket viktigare att använda bältet än hjälm i en C1:a. Synd att svenska myndigheterna aldrig fattade det. Ja dom är topptunga i jämförelse med en vanlig scooter men det lär man sig att utnyttja efter ett tag. Framförallt inne i stan kan man ta fördel av att den är topptung när man ska ta sig runt skarpa kurvor. Riktigt rolig att köra faktiskt. Det jag gärna hade sett var en C1:a med lite större motor på runt 350 - 400 kubik och större hjul. Då hade den klarat sig lite bättre ute på större vägar när det blåser men samtidigt varit tillräckligt smidig inne i stan. Annars är konceptet helt klockrent. Jag sålde min för att jag inte hade behovet av en C1:a/scooter pendlarhoj längre. Annars hade jag behållit den. Fantastisk liten maskin.

Nu är den här artikeln på tyska men här kan man se lite vad den klarar av rent säkerhetsmässigt:

http://www.wochenblatt.de/nachrichten/landshut/regionales/Roller-bohrt-sich-in-Traktor-Fahrer-lebt;art67,119507

Det hände för ett par månader sedan. Föraren klarade sig mer eller mindre oskadd efter att ha kraschat rakt in i sidan på traktorn. Hade han suttit på en vanlig scooter eller motorcykel så hade han troligtvis varit hyffsat rökt.

Här är nog det bästa stället på nätet om man vill nörda loss och leta info om C1:an:

http://www.c1forum.co.uk/

Ett brittiskt C1-forum som fortfarande är aktivt där jag hängde under min tid som C1-förare. Rolig maskin. Synd att dom inte tillverkas längre men BMW tog nog i lite för mycket av vad jag förstod. Man byggde en hyffsat stor fabrik som enbart tillverkade C1:eek:r och efter att ha byggt dom i tre år vart bara ca 30 % av dom tillverkade hojarna sålda. Så man la ner fabriken och sålde ut resten hyffsat billigt. Har ett minne av att det tillverkades 10.000 C1:eek:r om året och det var nog inte helt realistiskt för en helt ny typ av fordon. Citroen köpte modellnamnet och jag tror att BMW fortfarande äger resterande patent. Det tillverkades en elektrisk variant på prov för ett par år sedan men det var mr en koncepthoj och serietillverkades aldrig. Man kan ju ha åsikter om hur dom ser ut men det är definitivt ett intressant koncept och det säkraste på två hjul som man kan sätta sig på/i. Franska, italienska och engelska polisen körde omkring i C1:eek:r utan hjälm. Men här i Sverige vart det hjälmtvång men dumt nog är det helt lagligt att köra dom här utan säkerhetsbältet och det är direkt korkat.

//J
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Är det en hoj?
 

Ammorb

Noob
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Tullinge
Hoj
'91 Honda CBR 600f2 (skrot)
Såg någon hämta en C1 på AVA mc i stockholm förra veckan. På en trailer. Såg lite sjukt ut. :4skrika
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
VicKtigaste frågan är om du har kraschat med den, C1´an, någon gång och hur gick det? =0)

Nix, inte kraschat, men den är testad för krockar i 80, både framifrån och från sidan. Här testar en snubbe att köra omkull:

http://youtu.be/KoqHzjjgN5Q

En STOR fördel är att man slipper skyddskläder. De gör varken till eller från. Bara att hoppa i och köra. Det skulle jag aldrig göra på en hoj eller scooter som går snabbare än 50...
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
åååkej , så när man kommer farandes i gabardinbyxor å flipflops och inte är tränad/beredd och reflexmässigt far ut med benet åt det håll man håller på och välta (eller gubevaremigväl av g-kraften) ...... :va

eller kommer farandes i tisha och faktiskt tappar styret när man klotar :va

eftersom man sitter fast i "saken" så ramlar man inte av och tumlar med farten å bryter några ben ... nä skiten ligger som en brevpress på benet å lixom "slipar" ner kroppsdelen till köttfärs

är "saken" såpass bred att man inte når ut ... ?

falsk trygghet när den marknadsförs som bäst....

tar man Rettan eller Gixxern i småbyxor å flipflops så dör man ju direckt det vet ju alla , men en scooter med bälte å tak funkar för den är såååå säker :rolleyes:
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
åååkej , så när man kommer farandes i gabardinbyxor å flipflops och inte är tränad/beredd och reflexmässigt far ut med benet åt det håll man håller på och välta (eller gubevaremigväl av g-kraften) ...... :va

eller kommer farandes i tisha och faktiskt tappar styret när man klotar :va

eftersom man sitter fast i "saken" så ramlar man inte av och tumlar med farten å bryter några ben ... nä skiten ligger som en brevpress på benet å lixom "slipar" ner kroppsdelen till köttfärs

är "saken" såpass bred att man inte når ut ... ?

falsk trygghet när den marknadsförs som bäst....

tar man Rettan eller Gixxern i småbyxor å flipflops så dör man ju direckt det vet ju alla , men en scooter med bälte å tak funkar för den är såååå säker :rolleyes:

Som jag skrev tidigare så har två pers dött av dom som kraschat. Ingen av dom hade spänt fast sig men båda hade hjälm. Det har givetvis brutits några armar och ben men ingenting mer än så av dom som kört med bälte och kraschat. Och det har hänt ett gäng riktigt rejäla olyckor genom åren. C1:an är byggd som en mindre bil med deformationszoner så den knycklar ihop sig men "buren" är intakt och man studsar undan. Att någon fått sina kroppsdelar "nerslipade till köttfärs" har mig veterligen aldrig hänt. Det man ska göra om man har sinne och nerver nog om det går åt helvete är att fälla ihop sig som en mussla med armarna framför bröstkorgen och benen ihop. Den vanligaste kroppsskadan efter att ha kraschat med en C1:a verkar vara brutna tummar. Det är bra att släppa styret innan man kraschar. Men tummar, armar och ben kan man vanligtvis laga. Svårare med skallen och bålen. Så här skrev en engelsk tjej på C1-forumet efter att ha kraschat med en bil i 80 knyck för ett gäng år sedan:

"Just wanted to say to the forum chaps that my C1 saved me from serious injury last week, and I am still tremblingly happy to be alive. I had planned to ride from Bilbao where the ferry stops, east and south about 500 miles to a house in the south of france where I planned to spend the summer. I had hoped to report how much fun C1 touring is, and send a picture of me with it in some outlandish place. However, on the very first day going along the lovely twisty coast road towards a lunch in one of the little fishing towns, I crested a rise to find a car skidding sideways towards me completely filling my lane. Only time to think "oy, that's not fair" before impact, and to remember to try and keep arms and legs inside as I got tossed around. Net result is only a tiny hairline fracture on one leg and very bruised wrists and hands. Compared to how it could have been I am practically unscathed. 36 hours in a spanish hospital and then taken home on a stretcher by the insurance company, now I'm just flat on my back until the hands recover enough for crutches, but basically ok. The nurse who accompanied me home couldn't quite believe how little damaged I was. Was wearing a helmet, mainly because I couldn't squeeze it into my box anywhere. Bruising and strain on neck but no serious damage. I just hope they don't write my bike off though I fear they will. I'm never going back to normal bikes now".

Det finns ganska många andra liknande berättelser från folk som varit med om olyckor i en C1:a. Själva konceptet med "buren", deformationszoner och säkerhetsbälte funkar riktigt bra. Men sen kan man ju välja att köra vanlig 2-hjuling om man vill om det känns fel av andra orsaker men BMW lyckades faktiskt riktigt bra vad det gäller säkerhetsaspekten med C1:an.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Nix, inte kraschat, men den är testad för krockar i 80, både framifrån och från sidan. Här testar en snubbe att köra omkull:

http://youtu.be/KoqHzjjgN5Q

En STOR fördel är att man slipper skyddskläder. De gör varken till eller från. Bara att hoppa i och köra. Det skulle jag aldrig göra på en hoj eller scooter som går snabbare än 50...

Snubben verkar ju ha svårt för att fatta.Han välte ju TRE gånger.Plus i kanten för att föraren såg "cool" ut vid kraschen enligt reportern samt att backspegeln vek in sig automatiskt. :D
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Lite off topic, men "nära topic" :)

Starstriker, har du koll på Benelli Adiva? Jag vet att den sakar bälten, abs och "bur" och därmed är en simplare produkt än C1. Särskilt ur ett säkerhetsperspektiv, vilket diskuterats en del i tråden. Mer av vanlig-scooter-fast-med-tak.

Men hur är kvaliteten? Har du - eller någon annan - provkört? Erfarenheter?

//TMax *vill ha väderskydd i höst och tycker det är kul med udda fordon*
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
INgen aning faktiskt. Har bara sett den i den här tråden. Går den öht att köpa i Sverige?

Lite off topic, men "nära topic" :)

Starstriker, har du koll på Benelli Adiva? Jag vet att den sakar bälten, abs och "bur" och därmed är en simplare produkt än C1. Särskilt ur ett säkerhetsperspektiv, vilket diskuterats en del i tråden. Mer av vanlig-scooter-fast-med-tak.

Men hur är kvaliteten? Har du - eller någon annan - provkört? Erfarenheter?

//TMax *vill ha väderskydd i höst och tycker det är kul med udda fordon*
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag tycker det ser ut som det skaver rejält på hans underarmar när han kasar. Det där hade jag nog inte velat göra utan nån skyddsjacka.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Lite off topic, men "nära topic" :)

Starstriker, har du koll på Benelli Adiva? Jag vet att den sakar bälten, abs och "bur" och därmed är en simplare produkt än C1. Särskilt ur ett säkerhetsperspektiv, vilket diskuterats en del i tråden. Mer av vanlig-scooter-fast-med-tak.

Men hur är kvaliteten? Har du - eller någon annan - provkört? Erfarenheter?

//TMax *vill ha väderskydd i höst och tycker det är kul med udda fordon*

Jag har sett några i Sverige men den är inte direkt vanlig och jag vet inte vem som säljer den. Benelli har säkert en agentur här då jag sett några av deras andra modeller lite då och då men jag är osäker på om Adiva´n tillverkas längre. Lär nog bli svårt att hitta en beggad tror jag då dom inte är direkt vanliga. Den diskuterades flitigt på C1-forumet när den kom och det var några där som testade den. Omdömet var att att den var något rappare än en 125 cc C1:a i accelerationen men att C1:an slog den på alla andra punkter vad det gäller kvalité och annat. C1:an väger lite mer än Adiva´n. Den stora fördelen med Adiva´n är att man kan ha en passagerare på den men det verkar som att det blir rackarns trångt i "buren" om det inte är två hyffsat små personer. Det går faktiskt att skjutsa på en C1:a också fast det är ingen som gör det. Man kunde köpa till fotpinnar och ett litet säte till en passagerare som satt bakom "buren" där toppboxen vanligtvis är placerad. Aldrig i helvete att jag satt mig där!! Glöm det. :lol Sen var det någon som skrev att vid fullt styrutslag på Adiva´n så klämde man handen mellan styrhandtaget och rutan. Verkar som att dom borde göra om styrstoppet. Ska jag själv välja någonting med tak så skulle det definitivt bli en C1:a igen. Dom två som dött i en C1:a har brutit nacken då dom farit in i vindrutan och jag tar nog för givet att samma sak skulle hända i en Adiva då den inte har säkerhetsbälte. Det känns som att bälte är en nödvändig detalj i en motorcykel med tak om man ska tänka säkerhetsmässigt. Adiva´ns tak är endast som väderskydd och den är inte alls byggd som C1:an ur den aspekten.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Coolt, hade ingen aning om att taket fyllde en sådan funktion som det beskrivs här i tråden. Trodde taket enbart var för hipsters som inte ville få hjälmfrilla.
 

ÄlgMc

TokHenke™, the one and only...
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Honda X11-2001 & XR650R -2001 där "R" står för renoveringsobjekt...
Lyfter en gammal tråd för att jag är intresserad av en C1:a och ev. har en på gång.
Vad är prisläget för en C1 idag?
Vad ska man kolla upp (extra noga utöver det självklara) innan köp?
Svaga punkter/dyra reparationer?
Någon som känner någon som säljer en C1 eller har en så jag kan övertala denne...

Tack på förhud!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top