Pendlare, hur klär ni er??

Tallrot

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2009
Ort
Hemma
Hoj
GSXR 1000 K10
Funderar på att börja åka hojen till/från jobbet men jag orkar fan inte slita med helställ osv för att göra en resa på ca 15 minuter 50/70 väg. För att sedan ta av sig allt igen och byta om till "kontorsklädsel"

Hur klär ni er? Vad rekomenderas?
 
Jag tar helt enkelt på mig skiten och så har jag ombyte på jobbet.

Kan tänka mig att det kommer bli varmt på sommaren men det får gå.

Det är ju ändå jag som får betala i slutändan om jag skippar vissa skydd eller åker i flip-flops.
 
Fullt skydd, kör ungefär samma längd som dig. Men jag litar inte på mina medtrafikanter. Å vem fan vill bli sjukskriven och ha med försäkringskassan och göra :confused:
 
Kör helställ och väska med ombyte. Har hänt några ggr att jag kört i jeans och skor iofs, men det känns inte bra.
 
Just nu är det textil ställ som gäller men när det blir lite varmare kommer jag nog att hoppa i och ur mitt nya skinnställ....
 
Cordura och boots, ombyte på till kontorskläder på kneget. Kostym hänger här, skorna finns här och skjorta under corduran.
 
Gore-Tex/Outlast/Cordura (tyglappar med andra ord).
Vid kortare färder blir det jacka, handskar och hjälm.

Jag förstår säkerhetstänk, men anser samtidigt att tror man sig inte klara av att köra 5-10 minuter i lugn takt utan att veErsta!1! olyckan ska ske... är man inte lite väl rädd då? :va tagga ner några snäpp så cruisar/glider man på minst lika säkert som på en trampcykel eller en tung gammal custom hoj (fast med svängförmåga och godkänd ergonomi) :hihi
 
När jag kör till jobbet så e det bara hjälm skinnjacka o ryggplatta, sen vanliga kläder. har visserligen bara 50- vägar till jobbet, glider jag omkull i den hastigheten händer inte så mycket. blir jag påkörd hjälper inte skinnstället så mycket ändå.
 
Jag kan verkligen rekommendera alla att ALLTID köra kompletta skydd/kläder.

Jag pendlade nästan alltid med skinnställ, men en av de ytterst få dagarna som jag bara hade jacka, ryggskydd, hjälm, stövlar och handskar så var olyckan framme. Ren tur att jag klarade mig såpass bra.
Creds till Levi's för slitstarka jeans :tummenupp

Sen dess har jag inte kört en meter utan fullt skinnställ dock.

Kommer förmodligen investera i ett bra Goretexställ just för pendlingen iofs.

Glöm aldrig att man kan aldrig veta i förväg vilken av dagarna man kommer att krascha.
 
... glider jag omkull i den hastigheten händer inte så mycket...

Du skämtar aprillo... pröva får du se...
nä förresten gör inte det. För utan riktiga kläder gör det ont !

Jag kör med rubbet på mig, för jag vet hur det känns att köra omkull med jeans...
 
mm.. misstänkte det. men till saken hör att jag har ca 5 minuter att köra.. då känns det så jobbigt, visst kan gå dit på 25 minuter, men jobbigt att gå när jag ser att hojen står o väntar utanför :P vill hitta något enklare att kliva i som inte är så varmt isåfall.
 
Gore-Tex/Outlast/Cordura (tyglappar med andra ord).
Vid kortare färder blir det jacka, handskar och hjälm.

Jag förstår säkerhetstänk, men anser samtidigt att tror man sig inte klara av att köra 5-10 minuter i lugn takt utan att veErsta!1! olyckan ska ske... är man inte lite väl rädd då? :va tagga ner några snäpp så cruisar/glider man på minst lika säkert som på en trampcykel eller en tung gammal custom hoj (fast med svängförmåga och godkänd ergonomi) :hihi

Det moraliska/samvetes dilemmat.....

Vad är farligast, rulla några kilometer i 50 km/h till jobbet med Jeans och MC-Jacka, eller fulla skydd och +200 blås på en kurvig väg i skogen. (fast så fort vågar jag inte köra)

Jag brukar alltid dra på mig hela rubbet även om det kanske inte är logiskt.
 
Nu kör jag i allväderställ med skorta och finbyxor har kavaj på jobbet. När det blir varmare blir det t-shirt och skinnjacka till jobbet men cordura byxor. Så har jag en nystrycken skjorta i ryggan. Det blir faktiskt inte så skrynkligt bara man viker byxorna vid pressvecken.

//Dafe
 
Köp kevlar jeans och en mc skinnjacka , låga mc dojor + ryggplatta, hjälm och skinnhandskar som vanligt, så har du en säker men ledig stil till jobbet.

/R - modeproffset
 
Gore-Tex/Outlast/Cordura (tyglappar med andra ord).
Vid kortare färder blir det jacka, handskar och hjälm.

Jag förstår säkerhetstänk, men anser samtidigt att tror man sig inte klara av att köra 5-10 minuter i lugn takt utan att veErsta!1! olyckan ska ske... är man inte lite väl rädd då? :va tagga ner några snäpp så cruisar/glider man på minst lika säkert som på en trampcykel eller en tung gammal custom hoj (fast med svängförmåga och godkänd ergonomi) :hihi

det är aldrig någon som förvånas över customåkare i jeans. Eller 14-åriga cheyer eu-moppe i kjol. Var och en får avgöra vilka risker i förhållande till livskvalité man är villig att ta.
 
Problemet med att fuska med klädseln på vägen till till jobbet är ju när solen skiner efter jobbet. Man har lite tid över, vill åka en snabbtur innan man hämtar ungarna, och har inte utrustningen med. så det är lika bra att ta allt redan på morgonen. Annars missar man många chanser att åka.
 
där har du en poäng faktiskt.. oavsett hur kort man har till jobbet så kan det va najs att ta en lite längre väg på vägen hem :D
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top