Pendla med kardan

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-
Jag hoj pendlar under tiden det är isfritt, ~2000 mil/år. Ofta landsväg, men ibland motorväg. Orkar inte hålla på att vårda kedjan, så jag funderar på att köpa mig något med kardan. Funderar på en Super Tenere 2014- eller kanske en BMW R1200RS eller R1250 RS. Men det måste finnas någon hoj jag faktiskt vill ha, inte bara kan acceptera...

Min kravlista:
1. Kardandrift
2. Kåpa som skyddar jackan från den värsta skiten (orkar inte tvätta jackan ofta).
3. Finns inget tak för pris, men det måste bli en vettig kostnad/år.
4. ABS (jepp det är fegt, men det är nice till vardags)
5. Bra kvalitet så jag kan få många mil ur den.
6. Jag kör idag en KTM 890 adventure R (som jag troligen kommer behålla). Så något som inte är alldeles för "nära", om det går att undvika.
7. Jag är lång, 1,95. Måste sitta iaf acceptabelt, perfekt kan jag bara drömma om...
8. Bra strålkastare, kör alldeles för ofta i mörker.
9. Tillräckligt mycket effekt och vrid för aldrig behöva oroa mig för en omkörning på en vältrafikerad 80-väg.

Så vad skall jag köra till jobbet?
 
Jag hoj pendlar under tiden det är isfritt, ~2000 mil/år. Ofta landsväg, men ibland motorväg. Orkar inte hålla på att vårda kedjan, så jag funderar på att köpa mig något med kardan. Funderar på en Super Tenere 2014- eller kanske en BMW R1200RS eller R1250 RS. Men det måste finnas någon hoj jag faktiskt vill ha, inte bara kan acceptera...

Min kravlista:
1. Kardandrift
2. Kåpa som skyddar jackan från den värsta skiten (orkar inte tvätta jackan ofta).
3. Finns inget tak för pris, men det måste bli en vettig kostnad/år.
4. ABS (jepp det är fegt, men det är nice till vardags)
5. Bra kvalitet så jag kan få många mil ur den.
6. Jag kör idag en KTM 890 adventure R (som jag troligen kommer behålla). Så något som inte är alldeles för "nära", om det går att undvika.
7. Jag är lång, 1,95. Måste sitta iaf acceptabelt, perfekt kan jag bara drömma om...
8. Bra strålkastare, kör alldeles för ofta i mörker.
9. Tillräckligt mycket effekt och vrid för aldrig behöva oroa mig för en omkörning på en vältrafikerad 80-väg.

Så vad skall jag köra till jobbet?

Yamaha FJR1300 , kardan ,bra kåpa och 140hk
 
Attans, FJR 1300 har jag provkört och det var ingen omedelbar kärlek från mig. Får nog göra ett nytt försök, för den tycks vara en publik favorit här iaf! Det var förvisso innan jag beslutade mig för att att gå kedjelöst i vardagen...

Tiger 1200 lägger jag till i listan över lämpliga kandidater. Jag hade helt missat att den har kardan... Tack!

Tack för tipset, men Pan European är nog för mer mogna herrar än mig.

Finns det något gott att säga om VFR 1200 (F, FD eller x)?
 
Du tar själv upp R1200RS/R1250RS, men anar samtidigt av det du skriver att du inte riktigt gillar dessa hojar. Har själv kört R1200RS en del och det är definitivt en kompetent hoj, men alla gillar inte BMW-boxer. Själv tycker jag det ger en känsla av jordbruksredskap. Hade den funnits med radfyran från S1000-serien hade jag köpt en direkt.
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Säg "pendla" och jag ser framför mig samma tråkiga väg, fram och tillbaks, varje dag. Ska man då inte satsa på nåt ekonomiskt, som inte ruinerar sig, varken i inköp eller milkostnad? Jag skulle ha köpt en XJ 900S, lika trist som vägen du kör men stor, bekväm och fullständigt idiotsäker.
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Jag har haft en Super Tenere 2011 var en riktigt bra cykel
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Säg "pendla" och jag ser framför mig samma tråkiga väg, fram och tillbaks, varje dag. Ska man då inte satsa på nåt ekonomiskt, som inte ruinerar sig, varken i inköp eller milkostnad? Jag skulle ha köpt en XJ 900S, lika trist som vägen du kör men stor, bekväm och fullständigt idiotsäker.

Så kan man absolut se det. Men jag brukar kosta på mig en omväg hem varje dag. Det är min lilla terapistund. Jag reflekterar över dagen, lyssnar på lite skön musik och laddar batterierna.

Det skiljer inte så mycket i milkostnad mellan en gammal hoj jag kör därför den är praktisk och billig och en ny praktisk hoj jag kör för att jag vill.
 
Last edited:
Finns det något gott att säga om VFR 1200 (F, FD eller x)?
Jag har inte provat X men jag har kört nästan 4500 mil med min FD sedan 2014. Körställning är väl individuellt, mig passar den bra särskilt sedan jag ersatte originalsadeln med en Top Sellerie. DSG-lådan är trevlig men jag skulle gärna ha ett körprogram mellan drive och sport. Tillräckligt snabb med 173 hästkrafter, mysigt V4-ljud, drar drygt en halvliter milen, rätt billig försäkring och bra kvalitet, faktiskt inte minsta fel så långt.

I vardagen är dock min Mercedes mer bekväm och jag pendlar enbart med motorcykel dagar med bra väder, helst då jag har tid att ta en kul omväg hem.
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Du tar själv upp R1200RS/R1250RS, men anar samtidigt av det du skriver att du inte riktigt gillar dessa hojar. Har själv kört R1200RS en del och det är definitivt en kompetent hoj, men alla gillar inte BMW-boxer. Själv tycker jag det ger en känsla av jordbruksredskap. Hade den funnits med radfyran från S1000-serien hade jag köpt en direkt.

Helt rätt antagande! Jag har inte provkört någon, men R1250RS känns som ett praktiskt val när förnuftet får råda. Problemet är att hjärtat och förnuftet är inte överens om vad jag skall köra till jobbet. Jag kommer behöva provköra en under våren. Kanske förnuftet kan lura hjärtat...
 
R1200RS är en hoj jag blev väldigt positivt överraskad när jag provkörde, så till vida att jag tänkte köpa ett lätt begagnat ex. Den försvann dock innan jag hann slå till. Gick då över besviken till grannen (DSMOCenter) och köpte en ny Hypermotard i ren frustration...

Nu såhär ca 3 år senare så funderar jag lite på att byta min Multi mot en R1250RS pga driftkostnader.

Vad jag ville säga med detta inlägg... Oklart.
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Moto Guzzi V85TT är kanske inte lika överförnuftigt.
Finns i McDonaldsfärger så man blir glad.
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Helt rätt antagande! Jag har inte provkört någon, men R1250RS känns som ett praktiskt val när förnuftet får råda. Problemet är att hjärtat och förnuftet är inte överens om vad jag skall köra till jobbet. Jag kommer behöva provköra en under våren. Kanske förnuftet kan lura hjärtat...
Ja, men då borde du iaf provköra en för att bilda dig en uppfattning. Körde en R1200RS under en semestervecka på bergsvägar i Spanien för ett par år sedan och det var definitivt inte tråkigt om man säger så. Den rena nöjesfaktorn hos S1000R som jag kör hemma är förstås större, men RS har fint chassi och skäms inte för sig. Har tänkt tanken att komplettera med en RS för långresor och just pendling, men jag går fortfarande och hoppas på att BMW släpper en S1000RS, förmodligen förgäves.
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Ursäkta inhoppet, men är det inte stor skillnad i karaktär på R1200 och R1250?
 
Back
Top