Pekka löper amok -igen

utan att ha pejling så undrar jag hur ofta det har hänt att någon av de som skjutit ihjäl folk på skolor har blivit stoppade av andra elever? eller för den delen på arbetsplatser...:va

Vi pratar rent hypotetiskt, om markus drömvärld, där alla elever har en varsin piKkaDåll!
Där finns möjligheten att förövaren hinner skjutas innan han hunnit skjuta allt för många själv... Men det är som sagt bara hypotetiskt eftersom denna, fantastiska plats på jorden, än så länge bara är en våt dröm i Markus huvud...

Däremot kan man väl ge Markus delvis rätt i sitt resonemang då man ibland hör från t.ex. Israel att terrorister skjuts ihjäl av beväpnade civila och väktare...

Som jag skriver i resonemanget tidigare i tråden tror jag att antalet skjutna totalt skulle öka om alla hade vapen även om antalet per tillfälle skulle kunna minskas... Dårarna blir själva skjutna innan de hunnit skjuta lika många men "de vanliga" börjar istället använda vapen för att lösa konflikter och ta sig ur trängda situationer...

Last edited:
Vi pratar rent hypotetiskt, om markus drömvärld, där alla elever har en varsin piKkaDåll!
Där finns möjligheten att förövaren hinner skjutas innan han hunnit skjuta allt för många själv... Men det är som sagt bara hypotetiskt eftersom denna, fantastiska plats på jorden, än så länge bara är en våt dröm i Markus huvud...

Däremot kan man väl ge Markus delvis rätt i sitt resonemang då man ibland hör från t.ex. Israel att terrorister skjuts ihjäl av beväpnade civila och väktare...

Som jag skriver i resonemanget tidigare i tråden tror jag att antalet skjutna totalt skulle öka om alla hade vapen även om antalet per tillfälle skulle kunna minskas... Dårarna blir själva skjutna innan de hunnit skjuta lika många men "de vanliga" börjar istället använda vapen för att lösa konflikter och ta sig ur trängda situationer...

Vad tycker du om det här då, ska det till fler fritidsgårdar? Mer kokosbollsrullning med riddarfrillebeklädd fritidsgårdarbetare?
Du har rätt, idealvärlden finns ingenstans, det är inte bara mina åsikter som inte ryums i verkligheten, jag tror det finns inget idealsamhälle att ha som absolut förebild vilken åsikt man än har?
Tydligt är att svenska idéer och ideal inte get oss särskilt mycket I form av trygghet och brottsfria samhällen.
Vet du ens hur en jämförelse mellan brottslighet i Malmö, Göteborg och Stockholm skulle se ut jämfört med konservativa stater i USA?
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om diverse hillbillystater skulle h exemplariska stater och gott om revolvrar i hölstren. Ju liberalare stat desto mer brott, det är i alla fall uppenbart.
Din israelinput var bra, det hade jag inte ens tänkt på. Idioten som började peppra på ett bibliotek blev skjuten av en privatperson (nåväl, tj-ledig i alla fall).

Vapen är bra för säkerheten. :)

Om Svensson skulle gå omkring med pistol så kan man väl anta att brottslingarna inte längre skulle råna och överfalla folk med knogjärn och kniv. Hur skulle t ex din dolda pistol hjälpa dig mot 5 pers som hotar dig med redan dragna vapen?

Sen kan man ju fundera på hur lagarna skulle funka i praktiken. Förmodligen får man väl inte gå omkring och skjuta folk man tycker ser skumma ut, utan man skulle antagligen inte ha rätt att använda pistolen förrän det redan var för sent.

Om Svensson skulle gå omkring med pistol så kan man väl anta att brottslingarna inte längre skulle råna och överfalla folk med knogjärn och kniv. Hur skulle t ex din dolda pistol hjälpa dig mot 5 pers som hotar dig med redan dragna vapen?

Det kan man ju alltid diskutera.
Inget räddar en ur alla situationer och vem vet om ditt eller datt händer vad man ska göra.
Med det där resonemanget borde vi avväpna polisen också, de kan ju bli skjutna av rånare t.ex då rånarna vet att de har pickadoller.

Markus tycker du fortfarande att vapenlagar likt dom i USA är bra?

Tisdagens massaker i Kauhajoki har fått Finlands statsminister Matti Vanhanen (c) att ifrågasätta privatpersoners rätt att överhuvudtaget bära handeldvapen.

Får man verkligen bära vapen i Finland?

Inget räddar en ur alla situationer och vem vet om ditt eller datt händer vad man ska göra.
Med det där resonemanget borde vi avväpna polisen också, de kan ju bli skjutna av rånare t.ex då rånarna vet att de har pickadoller.

Men nu har ju inte rånarna pickadoller, förutom möjligtvis bankrånarna. Rånare rånar dessutom inte poliser.

Poängen var för övrigt inte att man kunde bli skjuten av rånarna utan att pistolen inte skulle hjälpa en. Det är väl rädslan för överfall som är främsta anledning till att man vill beväpna sig. Men vad hjälper en pistol när man är både outnumbered och outgunned? Dom har ju dessutom fördelen att kunna anfalla först. Jag skulle åtminstone inte känna mig säkrare med en pistol om jag vet att alla gangsters också har en.

Här är en öppning för att kombinera en av dina hjärtefrågor med en av min!
Vi tillåter alla att ha vapen så slipper vi minska invandringen! Tänk att både du och jag skulle bli glada, vi skulle kunna hjälpa andra och samtidigt minska kriminaliteten!
Ska vi bilda parti???

Sen kan man ju fundera på hur lagarna skulle funka i praktiken. Förmodligen får man väl inte gå omkring och skjuta folk man tycker ser skumma ut, utan man skulle antagligen inte ha rätt att använda pistolen förrän det redan var för sent.

Intressant. Undrar vad de som är för mer liberala vapenlagar skulle ha för lösning för det hela?

Här är en öppning för att kombinera en av dina hjärtefrågor med en av min!
Vi tillåter alla att ha vapen så slipper vi minska invandringen! Tänk att både du och jag skulle bli glada, vi skulle kunna hjälpa andra och samtidigt minska kriminaliteten!
Ska vi bilda parti???

Nja, nu tror jag ju inte att man räddar en ekonomi med hjälp av en Glock men visst vore det fint om vi kunde bilda parti och få bidrag.
Studiecirkel inledningsvis åtminstone.

Intressant. Undrar vad de som är för mer liberala vapenlagar skulle ha för lösning för det hela?

Lösning på att det eventuellt kan uppkomma olika typer av hiskeliga situationer som inte alltid kan lösas med en pistol. Nej, jag erkänner - det visste jag inte och jag känner mig ur-dum nu. :(

Last edited:
Skulle var & varannan gubbe ute på stan gå omkring med vapen så skulle det sannolikt öka antalet "spontana" dödsskjutningar i samband med vedergällningar och dyl i stundens hetta. Folk som blir förbannade på fester, i trafiken, you name it. B&B-tanten vid bulten tex. :machinegu

Skulle var & varannan gubbe ute på stan gå omkring med vapen så skulle det sannolikt öka antalet "spontana" dödsskjutningar i samband med vedergällningar och dyl i stundens hetta. Folk som blir förbannade på fester, i trafiken, you name it. B&B-tanten vid bulten tex. :machinegu

Är det verkligen många spontana dödsskjutningar mellan seriös och laglydiga vapenägare i USA, som är ett föregångsland inom allt - även vapenpolitik.

Är det verkligen många spontana dödsskjutningar mellan seriös och laglydiga vapenägare i USA, som är ett föregångsland inom allt - även vapenpolitik.

Nej det tror jag inte... Tror inte det skulle bli det här heller mellan "seriösa och laglydiga" sådana :rolleyes:

Ska vi skicka kärnvapen till Iran på en gång? Det finns nog en god anledning till att Sverige inte har kärnvapen.

Får man verkligen bära vapen i Finland?

Vet inte, det låter som det i den mening men skulle tvivla på det, dock så verkar de ha liberala vapenlagar som de nu vill ändra på.

USA, som är ett föregångsland inom allt - även vapenpolitik.

Visst "ingen får ha kärnvapen förutom VI!"

Svenska polisen har väl kört flera omgångar där man fått lämna in diverse vapen utan eftergift som fallit väl ut, folk har väl haft så mycket vett att de insett att det kanske inte är så bra att ha en massa vapen.

Last edited:
För att blåsa lite vind i er numera svala debatt...

Det är sjukt att bilden efter varje "skolskjutning" levereras som att en klass roskindade mönsterelever sitter tyst och skriver (dessa är givetvis scouter på fritiden och gör inte en fluga förnär) när klassens "emo"-elev med svart kajal, ingen riktigt fått grepp om reser sig och tömmer magasinet helt oprovocerat. Jag tror inte det är hela sanningen.

Jag såg en rätt lång dokumentär om mobbade barn/ungdomar där de intevjuvade både mobbare och offer för nått år sen och efter det fick jag en helt annan bild av till exempel dessa skolmassaker.

Bl.a en av mobboffren berättade hur han fick lappar på lektionen där han fick välja om han skulle få stryk eller om de skulle ge sig på hans lillebror efter skolan. Han tog så klart alltid smörjet själv fram tills dess att han krackelerat totalt och kryssade i sin bror!

Föräldrarna upplevde det som pinsamt att deras barn blev mobbat och lotsades som ingenting och när han vände sig till lärare sa de "men det är väl inte så farligt" och det var tydligen värst av allt. Han smög över skolgården för att inte få mobbarna efter sig och lärarna tvingade ut honom på rasterna.

Jag har inte varit mobbad själv men förstå när hela ens vardag är en mardröm av terror. När alla inkl päron och lärare verkar vara med på den mentala misshandeln!

En kille (en britt) berättade om hur han bestämt sig för att ta sitt liv då det inte funnits något att leva för de 5 senaste åren pg av ett par glasögon och när tankarna kom på saker som "varför skulle han ta sitt liv bara när det är alla dessa idioter som tvingar honom till det, det är ju deras fel"

En människa som utsätts för detta i åratal går inte att jämföra med oss andra. Någonstans förstår jag tankesättet trots att det självklart är fel.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!