Pekka löper amok -igen

Med tanke på att de flesta skolskjutare tar livet av sig har jag svårt att se att straff skulle ha något som helst med saken att göra.

Däremot är det ganska slående att det verkar vara förbehållet oss i den "civiliserade västvärlden" att drabbas av skolskjutningar.... USA, England, Finland, Tyskland.... Nu pratar jag om dåd där en enskild elev väljer att döda sina egna skolkamrater och inte om religiösa/politiska-terrordåd.

Jag förstår nu ännu mindre vad du har för poäng.
Går civilisation hand i hand med vansinne eller vad är vi på spåret nu?
Ledtråd: frågan rörde vapenlagar kontra dödsskjutningar.

Inga vapen, inget skjutande.
Rätt så komplicerade saker:gnissla

Men, metalldetektorer får väl vara lösningen tills vidare. Vilket man har fått göra in the great nation.

Jag förstår nu ännu mindre vad du har för poäng.

Två skillda spår:

Jag tror "civilisation" går hand i hand med "vansinne" av denna typ samtidigt som vapenlagar hänger ihop med risken för dödskjutningar....

Ytterst förkortad tes:

I våra ytterst framstående och civiliserade länder ökar risken att individer utvecklas till denna typ av dårar.
När en dåre väl odlat klart sina galenskaper är risken större att folk kommer att dödas om dåren bor i ett land där man gödslar med handeldvapen än i ett land där man är ytterst restriktiv med att bevilja folk rätten att bära vapen.

Nej, i civiliserade samhällen springer inte folk omkring med skjutvapen.

vapenlagen kan såklart minska dödsskjutningar, i vilka sammanhang behöver man ex. få tillstånd för att ha ett handeldvapen?.

Inga vapen, inget skjutande.
Rätt så komplicerade saker:gnissla

Men, metalldetektorer får väl vara lösningen tills vidare. Vilket man har fått göra in the great nation.

Ja men då är det inga vapen som gäller, inte restriktiva lagar. Vilket så klart inte är realistiskt.
Som det är i de flesta länder finns vapen tillgängligt i någon form, då kan dylikt ske tyvärr. Den som vill skjuta ihjäl klasskompisar kommer aldrig stoppas av vapenlagar. Aldrig. Så, då kan inte lösningen vara restriktiva lagar heller.
För övrigt så tror jag inte det är särskilt mycket enklare att äga vapen i FInland än i Sverige, jag vågar till och med påstå att det inte är så om än det kan finnas vissa variationer. Utgår ifrån att Norden har i stort sett samma lagar.

För övrigt så tror jag inte det är särskilt mycket enklare att äga vapen i FInland än i Sverige, jag vågar till och med påstå att det inte är så om än det kan finnas vissa variationer. Utgår ifrån att Norden har i stort sett samma lagar.

Jo, licens får finnarna t ex från och med 15 års ålder. Dock inte så insatt, men de har klart en av europas mest liberala lagar när det gäller vapen.

Har själv vapen, licens för detta och här är det riktigt duktigt restriktivt.
Hårdnat till betydligt under senaste 10-15 åren.

Nej, i civiliserade samhällen springer inte folk omkring med skjutvapen.

vapenlagen kan såklart minska dödsskjutningar, i vilka sammanhang behöver man ex. få tillstånd för att ha ett handeldvapen?.

Nej jag tror du har fel, den som vill ha någon typ av materia för att skada en annan kommer få tag på det.
Varför man skuelle behöva handeldvapen? Hellre för självförsvar än komplett onödigt prickskytte i alla fall.

När en dåre väl odlat klart sina galenskaper är risken större att folk kommer att dödas om dåren bor i ett land där man gödslar med handeldvapen än i ett land där man är ytterst restriktiv med att bevilja folk rätten att bära vapen.

Jag tror som sagt inte det, den här puckot har planerat sitt dåd sedan 2002 står det i DN idag. Skulle han inte kunnat ramla över en pickadoll i vilket land som helst under 6 år? Det är ju befängt, annars hade han bara bränt dem eller något annat. Kört på dem med bil kanske? Eller med en R1, det är ju massor med folk som dör av sporthojar så de måste väl också förbjudas i konsekvensens namn...? Ja det gör ju i och för sig ingen av er något men hypotetiskt alltså.
Tvärtom tror jag, är man knäpp så är en sådan här grej lättare att göra på en skola där alla garanterat kommer vara obeväpnade än ett ställe där alla garanterar kommer eller kan vara beväpnade, t.ex. skola i ett land med ytterst liberala vapenlagar eller polisstation. Vad tror du?

Jo, licens får finnarna t ex från och med 15 års ålder. Dock inte så insatt, men de har klart en av europas mest liberala lagar när det gäller vapen.

Har själv vapen, licens för detta och här är det riktigt duktigt restriktivt.
Hårdnat till betydligt under senaste 10-15 åren.

Ja men då borde ju din licens omedelbart dras in tycker jag.

Last edited:
än ett ställe där alla garanterar kommer eller kan vara beväpnade..

Ja, i ett land där alla är beväpnade blir det säkerligen färre offer vid eventuella vansinnesdåd. Däremot tror jag det totala antalet dödsfall till följs av användning av handeldvapen i en sådan skola skulle vara större därför om alla sprang runt beväpnade är jag rätt övertygad om att fler skulle använda dem....

Det är ju ingen överraskning att antalet knivskärningar ökat samtidigt som antalet som bär kniv ökat.

Har man ett vapen lätttillgängligt är risken större att man använder det om man blir rädd eller förbannad.

Nej jag tror du har fel, den som vill ha någon typ av materia för att skada en annan kommer få tag på det.
Varför man skuelle behöva handeldvapen? Hellre för självförsvar än komplett onödigt prickskytte i alla fall.

Mer liberala vapenlagar kanske skulle lösa vissa problem, men jag tror det skulle orsaka fler. Visst är det sant att riktigt motiverade galningar och grovt kriminella kanske får tag i sina pickor ändå, men exempelvis alla fräcka smågangsters går än så länge inte omkring med pistoler. Skulle vi dränka gatorna med vapen skulle dom däremot garanterat vara beväpnade.

Hur många fler dödsfall skulle vi inte få då? Man behöver inte vara nära lika galen för att sikta och skjuta på någon som man behöver vara för att slå ihjäl någon eller hugga ihjäl med t ex en kniv.

Och ärligt talat, hur ofta hamnar man ens i en situation där man känner att man behöver en pistol? Jag har då aldrig gjort det. Och om det nu fanns ett sånt behov, varför är det då inte fler som tar vapenlicens? Om jag kände att jag behövde en pistol för att skydda mig skulle jag nog faktiskt se till att skaffa mig en licens även om det var lite besvärligt. Ok att man inte får gå omkring med pickan på gatan lika förbannat, men man kan ju åtminstone skydda sig i hemmet.

Alla har ju rätt till sin åsikt men personligen tycker jag det är skrämmande att du stödjer liberala vapenlagar. Hoppas du skämtar. Bara för att det har funkat i ett visst land är undantaget som bekräftar regeln.

Visst det hade säkert kunna stoppa en dödskjutning i tidigare stadium men hade med ganska stor sannolikhet varit fler utspridda mord istället.

Ja, väldigt bra faktiskt. Faktiskt så hade liberala vapenlagar effektivt stoppat sådana här vansinnesdåd.
Nu är det ju sitting duck som gäller för offren.

Som vanligt raljant och iropnisk, ditt kännetecken sedan 2004 i alla fall.
Aldrig egna åsikter, bara vad du ibnte tycker.

Nej jag sa inte ATT det var så. Ett statement att även OM det hade funkat i ett land så är det ändå ingen regel för att det funkar i alla länder.

jag orkade inte ens googla om kanada men det gjorde du såg jag ;)

Tycker det är skrämmande att flertalet politiker i Usa tror att problemet hade varit löst om alla gick runt med en Picka.

pöss

Har det? I vilket land har det funkat?
USA? Där de haft över 40 skolskjutningar?

Tycker det är skrämmande att flertalet politiker i Usa tror att problemet hade varit löst om alla gick runt med en Picka.

pöss

De hade nog löst problemet med antalet offer vid en skolskjutning. Mördarna skulle helt enkelt bli skjutna innan de hunnit skjuta lika många. Däremot skulle som sagt antalet skolmord överlag öka även om de då bara skulle ske ett eller ett par åt gången eftersom icke-massmördande elever skulle använda vapen som konfliktlösare i större utsträckning.

Framförallt tror jag att dom snälla ungdomarna med vapen skulle skjuta varandra i paniken som uppstår när galningen öppnar eld

Det är fler dödsolyckor på MC i ett land med 9 miljoner invånare än det är skolskjutningar i ett land med 300 miljoner invånare på en tioårsperiod. Bara så vi behåller proportionerna lite, det är knappast ett stort problem med skolskjutningar. Hur många har dött? 30-50 pers? I USA alltså. Ja, det är väl 3000 döda pga fyra flygplanskrascher manövrerade av talibaner från Europa. Man kan dra förhastade slutsatser av det också. Förbjud européer, Förbjud flygplan. Förbjud muslimer. Förbjud skyskrapor.

Det är fler dödsolyckor på MC i ett land med 9 miljoner invånare än det är skolskjutningar i ett land med 300 miljoner invånare på en tioårsperiod.

Fast i det fallet måste du nog räkna totala antalet skjutningar i USA, eller enbart MC-dödsolyckor på körskola...

tex något sådant JA.

De hade nog löst problemet med antalet offer vid en skolskjutning. Mördarna skulle helt enkelt bli skjutna innan de hunnit skjuta lika många. Däremot skulle som sagt antalet skolmord överlag öka även om de då bara skulle ske ett eller ett par åt gången eftersom icke-massmördande elever skulle använda vapen som konfliktlösare i större utsträckning.

De hade nog löst problemet med antalet offer vid en skolskjutning. Mördarna skulle helt enkelt bli skjutna innan de hunnit skjuta lika många.
utan att ha pejling så undrar jag hur ofta det har hänt att någon av de som skjutit ihjäl folk på skolor har blivit stoppade av andra elever? eller för den delen på arbetsplatser...:va

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!