Pegg 205

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Jag funderar på att köpa en pegg 205 gti.
Har hittat en där det står -88 i annonsen men om man kollar reg.nr så står det årsmodell -89. Och att den var i trafik första gången december 88:a. Är detta då en 89:a med 122hk eller en 88:a med 105hk????
Det står PEUGEOT 205 GTI-CDK2 om det kan hjälpa er att förstå vilken motor som sitter i.
Någon pegg kunnig kanske här finns...har ej fått tag i ägaren så därför kan jag inte fråga honom.

Kolla på peugeot-sport-club.com eller vaffan adressen är...

Min erfarenhet av den lille bilen är att INGEN, inte nån har gått direkt lugnt... Jag skar polarens tvånollfemma när jag tjörde den å han var bakis... M.a.o. svårt att få en som håller...

Hårdare körda bilar får man nog leta efter men hittar man en välskött så har man en grymt rolig bil..

Hade en 85:a med nedsliten kamaxel efter 12000 mil.

Japp det är jag medveten om men den jag får den till kaffe pengar så det är inte så farligt om den rasar.

Har en 205Gti själv o måste säga att modellen trivs bäst när den körs hårdare.
Min har alltid funkat klockrent. Startar alltid, även fast det är 30 minus och ALLA andras bilar står stendöda. I med lite insprutningsrens så funkar dom i evigheter!!

EDIT: 87:a med 105 kh har jag! 1,6L.

Last edited:
Jag har haft både 205Gti 122hk 17000mil
och
205Cti 110hk 10000mil.

Ruskigt roliga bilar, dessutom har mina fungerat perfekt.
Dock gick värmepaketet sönder i Gti:n vid 17000mil men motorn gick som en drömm.
Kan säga att dom inte va särskillt snällt körda nån av dom :3freak

Silwer skrev:
Det är ursla bilar på de flesta sätt, speciellt idag 10-15 år senare.
Skyll dig själv säger jag bara.

Nämn ett sätt..

Klart den roligaste gti bilen är snabb och kvickstyrd.Den tål det mesta och lite till...

Maxxi skrev:
Jag funderar på att köpa en pegg 205 gti.
Har hittat en där det står -88 i annonsen men om man kollar reg.nr så står det årsmodell -89. Och att den var i trafik första gången december 88:a. Är detta då en 89:a med 122hk eller en 88:a med 105hk????
Det står PEUGEOT 205 GTI-CDK2 om det kan hjälpa er att förstå vilken motor som sitter i.
Någon pegg kunnig kanske här finns...har ej fått tag i ägaren så därför kan jag inte fråga honom.

Knalla in på www.vv.se och deras självbetjäning. (Här för att vara exakt: https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp) Där kan du knappa in regnummer o se antal kW. Gånga med 1.36 så har du hästarna. Typ. :)

Tja jag jobbar ju med bilar, man ser ju vilka som är citronerna så att säga.
Spelar ju ingen roll hur kul de var nya för 15 år sen, idag är de flesta totalslut.
Med tanke på att de var tveksamt ihopsatta som nya så gör inte 15 år direkt det hela bättre.

Visst får man en för ett några tusen så köp för fan om man vill ha den, men lägg inga pengar på nåt sånt där, det blir tråkigheter.

Nä nu jävl.....

Bilen var inge vidare när den kom 85 mycket barnsjukdomar,men det fick dom ordning på.Det var mest småsaker.
Den totalförnedrade golf gti fullstäntigt.
Att dom skulle va tveksamt ihopsatta från början förstår jag ärligt talat inte vad du menar med.
Håller med om att dom flesta ser ut som ren skit men det är knappast bilens fel.

Kvaliteten var ursel på de där, det knirkade o skramlade ju om nya bilar.

Det var en sak vad som ansågs förnedrande för 15-20 år sen och idag, det är en gamal skitbil helt enkelt.
Men vill man som sagt ha en och får den för billiga pengar och dessutom är beredd att det blir skroten efter man är klar så köp.

Själv tar jag inte i en sån ens om jag får betalt för det, jag har sett för mycket gamla franska bilar.
Jag får lägga till "TYCKER JAG" så inte folk får hjärnblödning.

Killen ska väl ändå köpa gissar jag och vill bara veta om det är en 1.6a eller en 1.9a, vilket borde vara löjligt lätt att ta reda på.

88 kom 1,9:an fast då med 105 hk.

89 kom den med 122 hk.

Och det ska knirra och knarra och rassla och skaka,det är det som är tjusningen.. :)

Japp kom också på det igår kväll att jag kunde knappa in reg.nr för att se kw på vv.se och det var 122hk. Tack iallafall

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back