Pedrosa - ”A new hope”?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Känns det inte som att Lorenzo redan är MotoGP-mästare 2010? Han har haft ledningen i stort sett hela säsongen och ser fortfarande ruskigt övertygande ut.

Men...

Pedrosa har vunnit de två senaste racen, hittills fyra den här säsongen och han kör som om han tror att han kan bli mästare. Varför?

Pedrosa behöver ta minst 12 poäng mer än Lorenzo i vart och ett av de 6 återstående racen för att bli MotoGP-mästare 2010. Det innebär till exempel att om Pedrosa vinner ett race, får Lorenzo inte bli bättre än fyra (25 respektive 13 poäng). Om Pedrosa blir tvåa, får Lorenzo inte bli bättre än åtta (20 respektive 8 poäng). Känns inte så sannolikt, eller hur?

Så varför kör Pedrosa som om hans liv står på spel? Han har ju beskyllts för att ”inte ha vinnarskalle” och sakna aggressivitet.

Har det ställts ett ultimatum från Repsol/Honda? Ser han ett potentiellt hot i depån som vi inte ser? Har han fått ett nytt avtal om bonus för varje racevinst? Har Honda till slut löst problemen med instabilitet och aggressiv effekt och då kör Pedrosa helt enkelt så här bra? En ny form/insikt/körstil som kommer ge honom titeln 2011?

Bifogat

• anewhope.jpg
    anewhope.jpg
    193.2 KB · Visningar: 235
Last edited:
När man tävlar vill man vinna !!! Tror det är så enkelt.

Man kan ju tänka att han borde spara sig till nästa säsong - men helt kört är det ju inte. Behövs ju bara att Lorenzo kraschar i nåt race så är det ju öppet igen. Får han sen stå över nåt race ( skador är ju inte helt ovanliga i motogp) så är det väldigt öppet. Att Pedrosa hittat rätt i form, självförtroende och hojinställningar just nu gör nog sitt till.

Hoppas Pedrosa fortsätter att hålla sig på hjulen. Det blir för tråkiga race när någon är så överlägsen som Lorenzo varit på sistone.

En del i det hela tror jag är att Pedrosa efter en svag inledning och Lorenzos dominans börjat köra utan att känna press. Titeln utom räckhåll och då kan man satsa på att vinna race. I kombination med att Honda lyckats får ordning på hojen/motorn så är Pedrosa så här snabb. Tror han kommer vinna minst två race till detta år och vara en riktigt vass utmanare till nästa år. Dessutom har han varit skadefri det h'är året vilket inte hör till vanligheterna.

Som nämndes ovan, skadefri gör säkert gott för Pedrosa...

Men, tror mycket är att dom börjar få rätt på hojen helt enkelt. Man
ska inte glömma att de anställde en del killar från Yamaha, framförallt
på elektronik sidan. Det har nog tagit tid att få in deras ändringar o
testa sig fram, men som jag gissar på att de nu börjar ge resultat.

Och... det kommer hända mycket på slutet... tänk nämligen på den
nya motor-regeln... Lorenzo ligger farligt nära gränsen...
skulle en motor rasa ett race, så är allt mer öppet igen. Så även om
det ser ut som Lorenzo tar hem det, så finns det risk att mycket
kan hända på slutet....

tror jag iallafall :)

Så här i efterhand så inser man hur dyr avåkningen på Laguna Seca var. En vinst där hade kapat dagens avstånd från 63 till 33 poäng, rent hypotetiskt.

En som verkligen borde lägga på ett kål är Dovizioso. Han har en klausul i sitt kontrakt som säkrar en HRC hoj om han placerar sig topp 5. Nu ligger han trea med Rossi (-9p), Stoner (-9p) och Spies (-19p) bakom sig.

Man ska inte glömma att de anställde en del killar från Yamaha, framförallt på elektronik sidan. Det har nog tagit tid att få in deras ändringar o testa sig fram, men som jag gissar på att de nu börjar ge resultat.
Har du rätt i. Om det är resultatet av det vi ser nu, så tror jag att Pedrosa 2011 kan bli som Stoner 2007. Och jag hoppas det. Han ”är värd” en titel.

Så här i efterhand så inser man hur dyr avåkningen på Laguna Seca var. En vinst där hade kapat dagens avstånd från 63 till 33 poäng, rent hypotetiskt.

En som verkligen borde lägga på ett kål är Dovizioso. Han har en klausul i sitt kontrakt som säkrar en HRC hoj om han placerar sig topp 5. Nu ligger han trea med Rossi (-9p), Stoner (-9p) och Spies (-19p) bakom sig.

Dovi klarar inte hålla rossi bakom sig, Stoner är tveksamt men kanske spies. Som sagt med den klausulen gäller det att ligga i lite...

Pedrosa har en tendens till att göra bort sig när det verkligen gäller. När så inte är fallet så är han sjukt snabb.

\Masonit

Håller min femkrona på att Honda börjar äntligen få ordning på elektroniken och chassit, så att hojen inte äter däck som en flistugg och vobblar i varje kurva. Ungefär de problemen BMW har i WSBK.

Pedrosa har ju flera ggr haft svårt att hålla sig kvar på hojen. De andra har ju tydligen om man ska tro Lorenzo (M1:an går som en 250) eller Edwards (ska den gå så här dåligt så kan vi lägga av redan nu, sagt i brno)trimmat ner för hållbarhet betydligt mer än honda.

Jag kör ju med HRC kit (utvalda delar) och har 600mils service intervall(absolut ingen jämförelse med MotoGP hoj:tungan.)

Pedrosa,Dovi, Randy, främst men även de andra honda teamen går ju betydligt bättre nu på efter säsongen.

Känns det inte som att Lorenzo redan är MotoGP-mästare 2010? Han har haft ledningen i stort sett hela säsongen och ser fortfarande ruskigt övertygande ut.

Men...

Pedrosa har vunnit de två senaste racen, hittills fyra den här säsongen och han kör som om han tror att han kan bli mästare. Varför?

Pedrosa behöver ta minst 12 poäng mer än Lorenzo i vart och ett av de 6 återstående racen för att bli MotoGP-mästare 2010. Det innebär till exempel att om Pedrosa vinner ett race, får Lorenzo inte bli bättre än fyra (25 respektive 13 poäng). Om Pedrosa blir tvåa, får Lorenzo inte bli bättre än åtta (20 respektive 8 poäng). Känns inte så sannolikt, eller hur?

Så varför kör Pedrosa som om hans liv står på spel? Han har ju beskyllts för att ”inte ha vinnarskalle” och sakna aggressivitet.

Har det ställts ett ultimatum från Repsol/Honda? Ser han ett potentiellt hot i depån som vi inte ser? Har han fått ett nytt avtal om bonus för varje racevinst? Har Honda till slut löst problemen med instabilitet och aggressiv effekt och då kör Pedrosa helt enkelt så här bra? En ny form/insikt/körstil som kommer ge honom titeln 2011?

Faan vad kul ... ett vettigt inlägg av dej ... äntligen, och ett JÄVLIGT bra och roligt skrivet inlägg.
Kul .. du kan ju .. på riktigt, fortsätter du så här är jag den förste att krypa till korset och ändra uppfattning om dej.

Keep up the good work

Och... det kommer hända mycket på slutet... tänk nämligen på den
nya motor-regeln... Lorenzo ligger farligt nära gränsen...
skulle en motor rasa ett race, så är allt mer öppet igen. Så även om
det ser ut som Lorenzo tar hem det, så finns det risk att mycket
kan hända på slutet....

Medhåll på den. Vid Brno hade Repsol Honda 3 motorer utplockade per förare, Fiat Yamaha hade 4 per förare, varav en av Jorges hade rasat och därmed blivit "avreggad". Frågan är om den motorn rök i förtid eller om den borde hållt fler mil.

Sa inte den klausulen att det skulle vara vid en viss tidpunkt under säsongen (om han låg topp5 i mitten av säsongen eller så)?

Sa inte den klausulen att det skulle vara vid en viss tidpunkt under säsongen (om han låg topp5 i mitten av säsongen eller så)?

Jo, har också för mig något sådant, eller om det var både och rent ut av...
För den första var att låg han topp 3 vid (tror det var Laguna Seca, men inte säker),
så skulle han ha en given plats i fabriksteamet.

Honda ville ev skicka Dovi till Gresini fast på HRC material, så det blir
"i princip" samma sak, för det verkar som de inte får till budgeten för tre förare.
Men då hävdar Dovis manager att det var lovat "Fabriks team" och inte
fabriks hoj.

Men nu råkade vi hamna utan för ämnet i tråden känner jag... ursäkta

Men nu råkade vi hamna utan för ämnet i tråden känner jag... ursäkta
Inget att be om ursäkt för då det ändå känns relevant.

Jag ställer mig dock lite frågande till att någon annan än Dovi, hans management och Honda vet vad som står i kontraktet. Är det Dovi själv som har sagt det som Jide nämner?

Jag ställer mig dock lite frågande till att någon annan än Dovi, hans management och Honda vet vad som står i kontraktet. Är det Dovi själv som har sagt det som Jide nämner?

Vet ej, men jag har hört nån kommentator (kommer dock inte ihåg vilken) som sagt det under nått MotoGp race, och har faktiskt även
för mig att jag läst det nånstans (samma där, kommer inte ihåg var :) )

Men hur detaljerna var kommer jag inte ihåg, om det var topp 5 eller 3,
och vid vilket tillfälle..

Vet ej, men jag har hört nån kommentator (kommer dock inte ihåg vilken) som sagt det under nått MotoGp race, och har faktiskt även
för mig att jag läst det nånstans (samma där, kommer inte ihåg var :) )

Men hur detaljerna var kommer jag inte ihåg, om det var topp 5 eller 3,
och vid vilket tillfälle..

Topp 3 efter Laguna seca var dealen, (sägs det)
Tror jag läste det på motogpmatters.com

Topp 3 efter Laguna seca var dealen, (sägs det)
Tror jag läste det på motogpmatters.com

Ja, jag läste igenom några trådar nu snabbt, men hittade det inte i klartext, men de nämnder det där flera gånger, att han har uppnåt
målet i kontraktet som ger honom en säker plats i fabriksteamet året efter.
Såg att nån i kommenatarfältet på MotoMatters.com, på en av artiklarna om Dovi, skrev att det var topp 5, men jag låter det vara
osakt.

Tror mest att Pedrosa och Honda fått fart på cykeln, inte så att killen är långsam eller har problem med psyket.
Tycker han bitit ihop och kämpat tillsammans med HRC och det ser ut att betala sig nu.
Att han har vinnarskalle har han visat i de mindre klasserna, den försvinner ju inte för att man grenslar en större hoj.
Inte för att jag hoppas Lorenzo någon bad luck, men det vore ändå kul om det blev fight om titeln i år ;)

Pedrosa - ”A new hope”? lyder rubriken

Något svårt att förstå. Vad är nytt ? han har väl varit HRC hopp så länge han varit med men inte lyckats.

Man kan ju spekulera i evighet om vem som kommer bära titeln 2010, Lorenzo, Pedrosa, Stoner, Rossi....

Kommer Lorenzo vurpa få en allvarlig skada som kommer göra att han lämnar WO? kommer Rossi va före stoner, kommer Spies blanda sig in i kampen om pallplatserna?

SP%C3%A5kula-sp%C3%A5-framtiden.jpg

Vad jag har förstått under årens lopp har Pedrosas manager Alberto Puig valt den mindre smickrande vanan att enbart låta sig intervjuas av Spansk press! Är detta förövrigt vanligt hos andra team/förare? Det skulle iofs inte vara något problem om huvudpersonen själv (Pedrosa) någon gång ibland kunde ta bladet från mun. Nu är det tyvärr inte så. Dani är & förblir den lilla lilla musslan vi lärt känna på gott & ont. Fakta torde vara att vi mer eller mindre MGP/GP intresserade på våra breddgrader läser & citerar säkert över 90% från Brittiska nät tabloider. Tabloider som av ovansående anledning inte sitter med tonvis av förstahandsmaterial & egna intervjuer med huvudpersonerna kritiskt granskade. En anledning skulle kunna vara att man från manager (Puigs) sidan medvetet stryper informationskanaler för att "skydda" sin förare eller så för han ett eget litet krig mot övriga nationers media!?? (välj själva) eller både och! Därigenom får han möjlighet till både lugn & ro & inställsamma landsmän att vackert sitta i hans knät vid intervjutillfällena.

Fast det är ju inte sant, att Pedrosa ger färre intervjuer än andra. Han intervjuas precis lika ofta på Motogp.com, han ger intervjuer i engelsk press ( Motorcycle Racer och MCN bla.)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien