PCIII Kabel

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Vad är det för kabel man ska ha för ansluta PCIII till en dator?

Testade med min kamerakabel som verkade passa i PCIII:an till min K3:a men fick ingen kontakt!? Har de varit så fula att de har en egen standard för kabeln?

mvh Fredrik

Jag är tvungen att använda ett 9volts batteri till min pc för att det ska funka.

benfre skrev:

Testade med min kamerakabel som verkade passa i PCIII:an till min K3:a men fick ingen kontakt!? Har de varit så fula att de har en egen standard för kabeln?

mvh Fredrik

benfre skrev:
Hur menar du då !? Vart ansluter du det ?

Mvh
Det följer med när du köper pc III 'an . Ger ström till den så den kan ta emot programeringen från datorn. Okej va inte nog snabb :näsblod

varvalätt skrev:
Det följer med när du köper pc III 'an . Ger ström till den så den kan ta emot programeringen från datorn. Okej va inte nog snabb :näsblod

Var ansluter man den då !?

Är det en standardsladd eller inte?

/Fredrik

benfre skrev:
Var ansluter man den då !?

Är det en standardsladd eller inte?

/Fredrik
Hjälp strömmen kopplas till pc III 'an och givetvis en usb till datorn.
Det följer med när man köper . Om det är en standard eller speciell vet jag inte!

Last edited:
varvalätt skrev:
Hjälp strömmen kopplas till pc III 'an och givetvis en usb till datorn.
Det följer med när man köper .

Har inga sladdar, fick inte med det då PCIII:an satt på hojen vid köpet. Ska det verkligen behövas hjälpström !? Borde väl räcka med usb kabeln och att tändningen är på alt. motorn igång som det står på PC hemsidan?

Finns 2 olika kontakter på PCIII, en till USB och ytterligare en med en konstig anslutning med massa stift. Hur vet man vilken av dessa stift som ska matas med 9v om så är fallet, och varför står det inget om detta på PC hemsidan!?

Är USB anslutningen en standard eller en PCIII unik?

/Fredrik

Kontakten sedd från pc;ns (PC III USB) baksida har som följer:

Nedre/vänster [+]
Övre/höger [-]

Se till att ha en rak DC, t ex från en baterieliminator. 5-6V räcker nog.

#Olsson# skrev:
Kontakten sedd från pc;ns (PC III USB) baksida har som följer:

Nedre/vänster [+]
Övre/höger [-]

Se till att ha en rak DC, t ex från en baterieliminator. 5-6V räcker nog.

Förklars gärna för en maskinare..... batterieliminator?

/Fredrik

benfre skrev:
Förklars gärna för en maskinare..... batterieliminator?

/Fredrik

Batterieliminator stoppas i 230V-uttag, är stabila som ett batteri och levererar helt rak, perfekt, ofarlig likspänning till sin kära ägodel. (Inte att blanda ihop med nätadaptrar till julgransbelysning och annat) Finns på Claes Ohlson för en struntsumma.

benfre skrev:

mvh Fredrik
Vad är det för powercomander du har ???? PC III r eller usb.
I de fall du har usb så får du ström från datorn ....

benfre skrev:

mvh Fredrik

Starta hojen så får du kontakt då Power commandern, den är beroende av matarström för att kunna programeras.
Har du en PC3usb så kan du använda den andra porten med en adapterkabel till ett 9v batteri.

MickeG skrev:
Vad är det för powercomander du har ???? PC III r eller usb.
I de fall du har usb så får du ström från datorn ....

Nej så är det väl inte? För att driva PCIII USB, matar du antingen via pc;ns ingång cyl-1(samt enhetens jord) eller den 10-poliga expansionsporten på PC;ns baksida.

Last edited:
Så här ser 9V adaptern ut.
Har haft PC's som bara funkat tillsammans med batteriet trots att det ska räcka med tändningen.

Bifogat

• 9v.jpg
    9v.jpg
    10.7 KB · Visningar: 57
Last edited:
Jag har en teori: på gamla bärbara burkar med USB 1.1 och vissa nyare också för den delen är den maximala tillgängliga strömförbrukningen på en port väldigt liten, dvs saker som behöver ström genom USB:n fungerar inte som de ska. Har haft samma problem med inkoppling av bilar till dator med ODBII, det ända som hjälper då är en nyare dator med "starkare" USB.

majtii skrev:
Så här ser 9V adaptern ut.
Har haft PC's som bara funkat tillsammans med batteriet trots att det ska räcka med tändningen.

Jag har en PCIII USB.

Finns ingen bild på var den röd resp. svarta kabeln går in ? Eller kan du förklara noggrant?

mvh Fredrik

benfre skrev:
Jag har en PCIII USB.

Finns ingen bild på var den röd resp. svarta kabeln går in ? Eller kan du förklara noggrant?

mvh Fredrik

Har du provat med att starta upp hojen och sedan lägga in den nya mappen (med hojen igång)?

Superbike Roger skrev:
Har du provat med att starta upp hojen och sedan lägga in den nya mappen (med hojen igång)?

Jag vill läsa den mapp som ligger i PCIII:n . Har testat med hojen igång men får ingen kontakt därav mina frågor ang. kabeln. Den kabel jag hade är till en Sony digitalkamera, känns som den passar men man vet ju aldrig....

/Fredrik

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back