PC3 Honda 2007

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag har monterat PC3 tillsammans med ett Akrapovic helsystem på en Honda CBR600 2007, och nu har jag ett par frågor.

På avgassystemet finns det ett uttag för lambdasond. Ska jag ha den monterad? Vad händer om jag har den monterad resp inte har den monterad?

FI-lampan på instrumenteringen blinkar när hojen är startad och jag antar att det har att göra med att motorn för avgasspjället är bortmonterad. Hur kan jag lösa det?

//oscar
 
Det ska inte behövs, det är till för när du bänkar hojen. Att kunna mäta avgasvärdena på helt rätt ställe i avgassystemet.
Vanligast är ju annars att den som bänkar kör in pinnen i arslet... istället för att använda lambdahålen, för att mäta avgasvärdena.

Angående originallambdan så på min Aprilia så installerar jag en 02-censor som helt enkelt är en dosa med motstånd i lurar hojen att lambdan är på plats.

Angående FI-lampan så brukar man få "lura" ECU:n genom att hitta rätt motstånd, eller om det inte funkar får du rycka allting ur avgasspjället och montera endast elektroniken som behövs.
 
Problemet med FI-lampan bör lösas då den annars antagligen kommer gå i felsäkert läge om man kan kalla det så. Effektkurvan kommer se bra ut men det kommer fattas en del effekt pga. att den bla. ställer ner tändningen.
Nu när du kör med orginal kabelstam så är nog enda alternativet att ha elektroniken till spjället inkopplad. Skulle du hitta något motstånd som funkar får du gärna pm till mg då jag har samma problem fast på en cbr1000rr.
 
Det ska inte behövs, det är till för när du bänkar hojen. Att kunna mäta avgasvärdena på helt rätt ställe i avgassystemet.
Vanligast är ju annars att den som bänkar kör in pinnen i arslet... istället för att använda lambdahålen, för att mäta avgasvärdena.

Angående originallambdan så på min Aprilia så installerar jag en 02-censor som helt enkelt är en dosa med motstånd i lurar hojen att lambdan är på plats.

Angående FI-lampan så brukar man få "lura" ECU:n genom att hitta rätt motstånd, eller om det inte funkar får du rycka allting ur avgasspjället och montera endast elektroniken som behövs.

Men den (lambdan) sitter ju där original…

Avgasspjället sitter ju i originalsystemet så det är redan bortplockat. Motorn satt under sadeln, men även den har blivit förpassad till hyllan.

Problemet med FI-lampan bör lösas då den annars antagligen kommer gå i felsäkert läge om man kan kalla det så. Effektkurvan kommer se bra ut men det kommer fattas en del effekt pga. att den bla. ställer ner tändningen.
Nu när du kör med orginal kabelstam så är nog enda alternativet att ha elektroniken till spjället inkopplad. Skulle du hitta något motstånd som funkar får du gärna pm till mg då jag har samma problem fast på en cbr1000rr.

Ok! Får väl kanske ha motorn där ändå... :(
 
Last edited:
Gjorde en snabb googling och fick fram följande http://cbrworld.net/forums/thread/231776.aspx

Där skriver de att det finns en färdig DynoJet O2 sensor eliminator plug, men eftersom det bara är ett motstånd (325Ohm på 05 vad jag förstod) så går det ju att fixa själv med. Har inte lusläst artikeln och det var för något äldre modell så kanske inte relevant men men...
 
Gjorde en snabb googling och fick fram följande http://cbrworld.net/forums/thread/231776.aspx

Där skriver de att det finns en färdig DynoJet O2 sensor eliminator plug, men eftersom det bara är ett motstånd (325Ohm på 05 vad jag förstod) så går det ju att fixa själv med. Har inte lusläst artikeln och det var för något äldre modell så kanske inte relevant men men...

Tack! Det ska läsas igenom!

Är den sockeln (?!) som visas någon slags standard eller finns den bara på tex Honda? Kanske kan gå att köpa på ELFA?
 
Last edited:
Jag har nu testat att ha originalsystemet liggandes bredvid hojen, men med lambda och avgasspjäll inkopplat. Tyvärr lyser FI-lampan fortfarande!:(
 
Oskar, på Kawwa kan man trycka nån kombination på instrumenteringen för att få fram en specefik felkod när FI lampan lyser, borde vara samma på Honda.

Problemet med lambdasonderna har jag grottat djupt och länge i till min -07 ZX-10R nu, så jag är färdig att spy på det....
Det finns en färdig "O2 sensor eliminator" till min modell, men kawwa har (trots att -06 och -07 är likadana) tydligen bytt modell på lambdan till 2007, vilket gör att den "O2 sensor eliminator" som finns, inte funkar.
Dynojet/Powercommander har inte fått fram nåt nytt ännu, så jag och mina mekaniker har hållt på och labbat fram och tillbaka typ 5 kvällar i garaget för att få fram en egen "eliminator". Men det har gått rent ut sagt skitdåligt...

Det är inte konstigare än (som nån skrev tdidgare) två motstång. Ett "across the heater" och en "thru the signal" som Curt Shannen på Powercommander sa till mig. Vi har testat alla tänkbara värden, och använt oss av vridpotentiometrar för att testa oss fram. Men uan framgång....

Det går att köra med orginal lambdan inkopplad i det nya systemet med powercommandern. Orginal ECu'n använder sig bara av lambdavärdena för att optimera avgasterna (så rena som möjligt) under 5000rpm. Där kör man ju inte så ofta när du tävlar med hojen på banan. Enligt Curt så kunde jag lika gärna köra med dom i.....

Tar du bort dom helt så är jag osäker på vad orginal ECU'n gör med soppablandningen när den inte får några värden från lambdan. Vad jag märkt när vi testat så går den sjukt fett utan lambdan... Att döma av dom kolsvarta avgaserna iaf..

Vi kommer mappa hojen med lambdan i till att börja med, sen när PC/Dynojet utvecklat "eliminatorn" färdigt så tar vi bort dom och gör om mappningen....
 
Hei oscar,har du fått dina kåpor??
Hvordan var passformen??Bolt-on??
:hojcbr
 
Last edited:
jag har strappat fast mitt avgasspjäll inkopplat bara för att den inte ska ge ut felkoden hela tiden.. Sen så är det samma lampa som för oljetryck så det kan ju vara bra att veta när man inte har oljetryck..
dock e detta på cbr1000rr -07.. kanske inte samma på 600rr?
 
Hei oscar,har du fått dina kåpor??
Hvordan var passformen??Bolt-on??
:hojcbr

Nja det var inte klockren passform. Dessutom räknade jag inte med att man var tvungen att köpa framskärm separat.

jag har strappat fast mitt avgasspjäll inkopplat bara för att den inte ska ge ut felkoden hela tiden.. Sen så är det samma lampa som för oljetryck så det kan ju vara bra att veta när man inte har oljetryck..
dock e detta på cbr1000rr -07.. kanske inte samma på 600rr?

Jag fick felkod även med både spjäll och lambda inkopplat.

Fick detta på mail från en kille på PowerCommander:

"Put the exhaust servo motor back on the bike and just leave the cables disconnected.
Thank you,"

Vad hjälper det om kablarna inte är inkopplade?!
 
Last edited:
Han menade vajrarna Oscar!

Alltså häng på servomotorn nånstans, koppla in den, men ge f-n i vajrarna.

Vajer = Cable serru :)


Strömförande kabel heter däremot Wire.
Förvirrande?

M.v.h
 
Han menade vajrarna Oscar!

Alltså häng på servomotorn nånstans, koppla in den, men ge f-n i vajrarna.

Vajer = Cable serru :)


Strömförande kabel heter däremot Wire.
Förvirrande?

M.v.h

Ja! :)

...men jag får ju fortfarande samma felmeddelande! :va
 

Det är inte konstigare än (som nån skrev tdidgare) två motstång. Ett "across the heater" och en "thru the signal" som Curt Shannen på Powercommander sa till mig. Vi har testat alla tänkbara värden, och använt oss av vridpotentiometrar för att testa oss fram. Men uan framgång....

Det går att köra med orginal lambdan inkopplad i det nya systemet med powercommandern. Orginal ECu'n använder sig bara av lambdavärdena för att optimera avgasterna (så rena som möjligt) under 5000rpm. Där kör man ju inte så ofta när du tävlar med hojen på banan. Enligt Curt så kunde jag lika gärna köra med dom i.....

Tar du bort dom helt så är jag osäker på vad orginal ECU'n gör med soppablandningen när den inte får några värden från lambdan. Vad jag märkt när vi testat så går den sjukt fett utan lambdan... Att döma av dom kolsvarta avgaserna iaf..

Vi kommer mappa hojen med lambdan i till att börja med, sen när PC/Dynojet utvecklat "eliminatorn" färdigt så tar vi bort dom och gör om mappningen....

Men där finns ju färdiga värden på vilket motstånd en lambdasond har vid rätt A/F och rätt temp så det kan ju inte vara såå svårt att simulera.

Fritt från minnet så skall signal output ligga på 0,7V vid 14,7 så fixa ett motstånd som ger den utspänningen.
När det gäller förvärmningen är jag mer osäker men en googling borde ge svaret.
 
Last edited:
Nja det var inte klockren passform. Dessutom räknade jag inte med att man var tvungen att köpa framskärm separat.

Ok,hadde greven framskerm på lager??Sadel var med eller.........
Var kåporna svarta??

Jag vet inte om han har framskärmar på lager. Sadeln verkar vara jäkligt bra och den går att montera av.
Jepp de var svarta, men färgen var inte jämn.
 
Ja! :)

...men jag får ju fortfarande samma felmeddelande! :va

Ok... och "allt som normalt är inkopplat i vanliga fall, är det nu med?"

Altså inget YTTERLIGARE du kopplat ur? (Lambdasond, Spjällpotentiometer eller liknande?)
 
Ok... och "allt som normalt är inkopplat i vanliga fall, är det nu med?"

Altså inget YTTERLIGARE du kopplat ur? (Lambdasond, Spjällpotentiometer eller liknande?)

Det enda jag har kopplat bort är spjäll och lambda (samt småsaker som sidostöd och sånt).
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top