PC3 Honda 2007

Men där finns ju färdiga värden på vilket motstånd en lambdasond har vid rätt A/F och rätt temp så det kan ju inte vara såå svårt att simulera.

Fritt från minnet så skall signal output ligga på 0,7V vid 14,7 så fixa ett motstånd som ger den utspänningen.
När det gäller förvärmningen är jag mer osäker men en googling borde ge svaret.

Enligt DynoJet/Powecommander så skulle värdena ligga på "330 ohms across the heater, and 47K through the signal", vilket inte fungerade. Sedan har vi labbat med flera olika värden tills vi tröttnade som sagt.

Men Kawasaki supporten (japan) sa att för att ECU’n ska tycka att live är trevligt och att lambdan funkar som den ska så vill den ha ett värde in på 0,45 V– 2,5V. Får den ett lägre värde så larmar den om att lambdan är kaputt. Ju lägre spänning in, desto fetare blandar den till soppablandningen. Så får den är värde in på 2,5V så går den FETT.

Värdet ska uppmätas mellan Svart och Grå kabel på lambdasonden.
Exakt vilket värde man får fram bode inte spela någon roll. Bara man får fram ett konstant värde mellan 0,45 och 2,5V. Sen om det blir för fett eller för magert spelar ingen större roll, det justerar man ju i Powercommandern när man mappar den sen.
Så det är väl bara att lista ut vilket värde man ska ha på motståndet för att man ska minska ner 5V matningen till nånstans mellan 1-2 Volt typ.
Vet man strömmen i kretsen, så är det ju bara ohms lag, simpelt...

Men nu pratade jag med Curt Shannen på Dynojet tech. Research för nån vecka sen, och enligt honom så skulle dom nya O2 sensor eliminatorerna vara klara inom 2v. Så eftersom tid är det minsta vi har just nu, så väntar vi helt enkelt på att dom ska få fram dom i tid innan Anderstorp. Träningslägret kan vi köra utan...
 
Typ så här borde kanske funka (?)

Svart o grön är för sensorns heater. Tydligen är det två värden för heatern -- Kall och varm. Det kalla ohm-värdet (ca 16 ohm) säger till ECUn att sensorn inte kan användas (elementet genererar fel eller opålitlig spänning) och ecun går därför i open-loop. Det höga värdet 26-32 ohm är när sensorn är varm och ECUn växlar till closed-loop. Dem som kör med styrning (t ex bredbandssensor som simulerar NB) vill ju naturligtvis ha ECUn i closed-loop. Men om man vill eliminera, så är det kanske tänkbart att man vill simulera kallvärdet och man kanske kan helt slippa "mata" med 0.45V (som ersättare för sensorelementet) ??

Vissa kör också med en vanlig glödlampa. Den simulerar både kall och varm eftersom resistansen förändras på liknande sätt som heatern.

Hur som helst valde jag varmvärdet och har runt 31 ohm som den svarta och gröna kabeln tillsammans "ser". (motstånden måste dock ersättas med ett effektmotstånd)

Med vridpoten (5kohm) skruvas 0.45V in för sensorelement. (rosa och orange kabel)

Ett möjligt problem kanske är att vid variationer i elsystemets spänning, så kommer sensorslement-spänningen också variera med detta. Fast det kanske är så lite att det skit samma.

Tyvärr kan jag inte prova, eftersom ECUn är switchad till ett open-loop-läge. Finns inte sådant på japanska hojar eller, så slipper man ju elendet?
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top