Pc3 + filter till sin hoj,värt det?

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
Ingen just nu..
Hejsan!

Går i funderingar om att eventuellt handla en pc3 till min Kawa zx10r - 05.a
Är det värt att lägga pengar på inköp + mappning i slutändan?
Har aldrig provat detta förut så är mest nyfiken på vad ni som gjort det från orginal tyckte efteråt?
Körde ni med orginal luftfilter?
Vem kan ställa in den på bästa sett i Gbg trakten? Bike?

Tankar och erfarenheter mottages gärna! :)

Värt det för dom som får sälja prylarna.

Kanske värt det om du tävlar på elitnivå och stadigt befinner dig runt max-varv.

Annars inte. (tycker jag då)

Det blir lite jämnare gång, precis märkbart.
Lägg det på soppa och däck istället :) eller dreva ner den en kugg fram.
För ca 8-10 000:- kan man ha roligare...

både ja och nej..

kwacken din går ju redan bra orginal så..

dreva ner så blir den ju roligare..

men jag har mappat in alla mina hojar jag haft av den anledningen att jag inte vill ha dippar i registret på hojen då jag gillar att hjula..
men i övrigt så är det väl mer så att om amn öppnar upp båda sidor..alltså intag/utblås med filter och tex helsystem så måste man nästan mappa om då man kan bränna ventiler och ventilsäten omman inte mappar in systemet

Tro mig! har inga problem med effekten! den går som skinnet..var mest nyfiken på vad skillnaden blev =)

/Martin

både ja och nej..

kwacken din går ju redan bra orginal så..

dreva ner så blir den ju roligare..

men jag har mappat in alla mina hojar jag haft av den anledningen att jag inte vill ha dippar i registret på hojen då jag gillar att hjula..
men i övrigt så är det väl mer så att om amn öppnar upp båda sidor..alltså intag/utblås med filter och tex helsystem så måste man nästan mappa om då man kan bränna ventiler och ventilsäten omman inte mappar in systemet

Jo drevning är ju ett hett alternativ såklart. Klart billigare med.
Går i tankarna bara, Kul med lite feedback innan man bestämmer sig =)

Last edited:
Min 04 hade ett väldigt ojämt register orginal och gick betydligt bättre med PC3 och mappning, dessutom var orginalmappen snål och allmänt dålig (nu skiljer detta sig oxå mellan hojarna). Min 08 orginal gick lite snålt med dippar och med ny box och justering fick jag ut mer än 10 hk och en betydligt bättre kurva och förbrukning. Så i kraft tjänar du definitivt men det kostar ju, många har minst lika kul med ny drevning och bra däck. Allt beror på plånboken. För min egen del var det klart värt det på bägge hojarna men som sagt det är ju individuellt vad man vill och tycker

Min 04 hade ett väldigt ojämt register orginal och gick betydligt bättre med PC3 och mappning, dessutom var orginalmappen snål och allmänt dålig (nu skiljer detta sig oxå mellan hojarna). Min 08 orginal gick lite snålt med dippar och med ny box och justering fick jag ut mer än 10 hk och en betydligt bättre kurva och förbrukning. Så i kraft tjänar du definitivt men det kostar ju, många har minst lika kul med ny drevning och bra däck. Allt beror på plånboken. För min egen del var det klart värt det på bägge hojarna men som sagt det är ju individuellt vad man vill och tycker

Okej! jag kommer prova med en pc3 och sen dreva upp ett par kugg bak så bör den bli en bra mkt roligare maskin än vad den redan är =)

Okej! jag kommer prova med en pc3 och sen dreva upp ett par kugg bak så bör den bli en bra mkt roligare maskin än vad den redan är =)

glöm inte bort att det är mappningen som gör skillnaden..alltså att köra den i bromsbänk.

Inte att bara slänga på en pc3..:tummenupp

åker du bara gata och inte tävlar så har du ingen "NYTTA" av de. de små dippar å sånt som finns i mellanregister etc tycker iaf jag är knappt märkbara på en orginal hoj på gatan. Hade de varit bana och tävling och alla dina konkurrenter åkte med helsystem pc3 å mapp då hade du haft nytta av de. annars har du alltid någon i röven när de e dags å bromsa:)

glöm inte bort att det är mappningen som gör skillnaden..alltså att köra den i bromsbänk.

Inte att bara slänga på en pc3..:tummenupp

Helt med på detta! :)
Ska bara hitta nån i Gbg området som är en fena på detta.

Freestyle: Nä kanske inte men jag vill ändå prova känner jag =)
Beställer även 2 kugg större drev bak för att få den lite rappare.

/Martin

Helt med på detta! :)
Ska bara hitta nån i Gbg området som är en fena på detta.

Freestyle: Nä kanske inte men jag vill ändå prova känner jag =)
Beställer även 2 kugg större drev bak för att få den lite rappare.

/Martin

Utan att vara en reklam makare så är RG Engineering i Falkenberg riktigt duktig på dessa grejor och hjälper många gatåkare, race åkare och dragbikes med dessa saker. Dock är det ju 10 mil ner hit :) Jag antar att det finns duktigt folk även i Gbg så du hittar ju säkert någon.

Det är vettigt att ha slipon eller helsystem innan du köper PC3 + K&N-filter, annars känns det lite bortkastat.

Jag har Yoshi TRS slipon + PC3 + K&N-filter på min zx10r -04.

Klart bättre gasrespons är det jag uppskattar mest. Mer pulver är inte heller dumt.

Jag körde hojen i bänk (fick låna en bänk) med den medföljande mappen i PC3. Det visade sig att mappen var så bra att vi inte ändrade den alls. Bänk-körning kan du ta till i sista hand.

Men en mycket fin och prisvärd förbättring är att ändra däckdimension från 190/50 till 190/55. Det ger en mer snabbsvängd hoj. Dock ökar du då utväxlingen med 3%.

En annan billig förbättring är att dreva ner, jag gick ner 2 kugg fram (17--> 15). Renthal har bra drev, kostar ett par hundra. Då minskar man utväxlingen med 12%, varav 3% kompenserar ändrad däckdimension. När man går ner 2 kugg flyttas bakaxeln 8mm bakåt i svingen, vilket innebär att det större däcket inte tar i huggern, samt att hojen blir något mindre bakhjulsbenägen.

/Stefan M

Utan att vara en reklam makare så är RG Engineering i Falkenberg riktigt duktig på dessa grejor och hjälper många gatåkare, race åkare och dragbikes med dessa saker. Dock är det ju 10 mil ner hit :) Jag antar att det finns duktigt folk även i Gbg så du hittar ju säkert någon.

Fick faktiskt tips om Falkenberg av en annan polare här hemma =)
Han gör en egen mapp bara för min hoj alltså?
Kostnad för detta? ca pris alltså :)

Fick faktiskt tips om Falkenberg av en annan polare här hemma =)
Han gör en egen mapp bara för min hoj alltså?
Kostnad för detta? ca pris alltså :)

det gör dom..alla hojar är mer el mindre olika..hur man kör i dom..toleranser på lager osv gör att alla hojar är olika mer el mindre.

därför är det ju bäst att man kör sin hoj och får sin mapp anpassad till sin hoj.

Ja testade en sk fulmapp från powercommanders hemsida och körde denne i bänk..skillnaden före och efter var slående..

så det är värt pengarna att mappa sin hoj..tycker jag i alla fall..

Wallin på BIKE Trollhättan är duktig och en sympatisk kille. Även RG har jag hört mycket gott om.

Här är kurvan från min -04, slip-on på den annars helt original (ej mappad).
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=271615&d=1240815481

Om man vill dreva upp 2 kugg bak; Räcker det med nytt bakdrev och kedja om framdrevet ser OK ut, eller byter man alltid alla drev oavsett?

jag brukar byta rubbet...om framdrevet har lite skador och är lite slitet så kommer detta att göra att kedjan i sig också blir sliten fortare.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park