pc --> mac ?

Verkar som de flesta är inne på att jag ska byta, helt klart!

Kommer då till nästa fråga. Jag har inte råd att köpa en ny bara rakt upp och ner. Kommer att börja med att byta ut min minipc mot nån bärbar mac. Kommer att leta beg på blocket. Den datorn kommer bli "slänga med sig i väskan-dator". Dvs, mest surf, blogg, spara lite bilder, musik och film. Vad på begmarknanden ska jag leta efter?

Fan va jag blev sugen på en ny mac nu. Satte ut en gammal Mac mini G4 och en laptop på Tradera nyss bara för det :(

EDIT: Ninsan, ska vi samköpa...kanske kan snacka till oss lita billigare :D

Flörta kan jag iaf, blinka lite med ena ögat och saken är biff vettu ;)

Last edited:
Jag bytte nyss från pc till mac, köpte mig en macbook air. I LOVE IT!
Dels är den snygg, dels är den skitsnygg, dels är den lätt, dels är den tunn och framförallt så funkar den hur gött som hellst, lite ovant med macos i början bara.

Jag bytte nyss från pc till mac, köpte mig en macbook air. I LOVE IT!
Dels är den snygg, dels är den skitsnygg, dels är den lätt, dels är den tunn och framförallt så funkar den hur gött som hellst, lite ovant med macos i början bara.

Välkommen till den svarta sidan! :tummenupp

Är du geek som vill spela, pilla o modda o byta hårdvara etc så kommer du bli besviken. Macen är ganska stel på den fronten. Jobbar du professionellt med datorn (särskilt inom film/bild) eller bara är en sån människa som ser datorer som "det ska bara funka", så byt.

Även de billigaste probookarna spöar bokstavligen skiten ur pcburkarna i premiere. Hell, hela adobe-sviten förresten.

Har du belägg för det? :va

Vet att det var så en gång i tiden men..

Nu är dessa testerna gjorda på CS3 (jag kör CS5) men då blev i.a.f. Photoshop snabbt på Mac igen (när det skrevs om till native osx och inte Rosetta) Som du ser så tar vissa uppgifter ner tiden till hälften om man kör under OSX. Detta är testat på samma maskin.
benchmark_03.png

xpvsmac_new.png

Last edited:
Nu är dessa testerna gjorda på CS3 (jag kör CS5) men då blev i.a.f. Photoshop snabbt på Mac igen (när det skrevs om till native osx och inte Rosetta) Som du ser så tar vissa uppgifter ner tiden till hälften om man kör under OSX. Detta är testat på samma maskin.

Det var väl iom CS4 som grafikkortet tog över mer arbete tror jag, samt 64bitars stöd (iaf PC).

Märkte en boost när jag gick från CS2 till CS4 iallafall :)
Och då kör jag på en PC med ATI-kort, CS-sviten är ju skriven för Nvidia (Mac kör bara Nvidia?).

Ska testa på laptopen om det funkar bättre :)

Det var väl iom CS4 som grafikkortet tog över mer arbete tror jag, samt 64bitars stöd (iaf PC).

Märkte en boost när jag gick från CS2 till CS4 iallafall :)
Och då kör jag på en PC med ATI-kort, CS-sviten är ju skriven för Nvidia (Mac kör bara Nvidia?).

Ska testa på laptopen om det funkar bättre :)

Mac Kör både Nvidia och ATI-kort faktiskt sen 2-3år tillbaks. Många av macarna har dubbla grafikkretsar för att spara ström när de inte belastas. Innan är det precis som du så nästan uteslutet Nvidia och Intels integrerade kretsar som gällde. Idag släppte faktiskt Nvidia ett nytt proffskort till Macen. Vad det kommer innebära för PS har jag dock inte en aning om Kortet

Om du inte spelar spel finns det egentligen bara en anledning att inte byta till mac, och det är att du inte gillar användargränssnittet. Och vad gäller spelandet så har ledningen på Apple börjat försöka få till spel på mac igen så det försprånget tappar nog snart PC med.

Vad gäller allt utom de två spelar inget någon roll alls. Samma peng som för en mac ger en likvärdig PC i alla prisklasserna, så länge man inte får med en uppfuckad windows med datorn.

Och vad gäller att skaffa begagnad laptop, se till att batteriet inte är dött och att kabelanslutningar inte är skadade, i övrigt är det väl bra att skada den lite o se om något ramlar loss. ;)

Det där har redan avhandlats en miljard gånger och är fortfarande inte sant.

Det kommer alltid vara så att man kan bygga en "ful-dator" billigare själv. Jag har själv minst 30ggr köpt lösa chassin, moderkort, minnen, processorer, nätagg, grafikkort mm och tyckt att nu bygger jag en värsting under 10papp. Inom 12 månader så visar sig många av felen.

Fördelen med mac är också att hård/mjuk-vara är ruggigt bra samspelta. Tar du t.ex en mac med en viss setup och installerar Windows på den så presterar den oftast mycket bättre än samma hårdvara hopplockad på netonnet. Den är helt enkelt mer samspelt.

Det där har redan avhandlats en miljard gånger och är fortfarande inte sant.

Vad är det med det som inte är sant? Jag har sett det "avhandlas" många gånger, och det mesta är bara massa skit och förutfattade meningar som kastas fram och tillbaka.

Det man i mycket betalar för med en mac är en högre kvalite och image. I övrigt är det inte mycket som skiljer en mac från en pc från en vettig tillverkare i samma prisklass. Stabilitetsproblemen på PC försvinner i princip omedelbart om man inte köper den billigaste skiten och inte kör den versionen av windows som kommer levererad med datorn. Datorbyggarna trycker in så hemskt mycket skit i windows som ställer till stabiliteten. >.<

Vad är det med det som inte är sant?

Du påstår att man för samma peng får liknande prestanda vare sig man väljer pc eller mac. Det är helt enkelt inte sant, och, ja, det har avhandlats flera gånger, inklusive på SH.

Det kommer alltid vara så att man kan bygga en "ful-dator" billigare själv. Jag har själv minst 30ggr köpt lösa chassin, moderkort, minnen, processorer, nätagg, grafikkort mm och tyckt att nu bygger jag en värsting under 10papp. Inom 12 månader så visar sig många av felen.

Garantin gäller inte när burken infekteras med SBS-viruset :D Märkligt att alla macfans alltid har problem med sina PC-burkar. Jag har det i princip aldrig. Inga virus, inga bsods. Det enda jag egentligen finner bökigt är att jag själv får leta upp uppdaterade x64-drivers för hårdvaran.

Last edited:
Du påstår att man för samma peng får liknande prestanda vare sig man väljer pc eller mac. Det är helt enkelt inte sant, och, ja, det har avhandlats flera gånger, inklusive på SH.

Garantin gäller inte när burken infekteras med SBS-viruset :D Märkligt att alla macfans alltid har problem med sina PC-burkar. Jag har det i princip aldrig. Inga virus, inga bsods. Det enda jag egentligen finner bökigt är att jag själv får leta upp uppdaterade x64-drivers för hårdvaran.

Så "underbart" att se hur man kan utgå ifrån sig själv och tro att resten av befolkningen funkar likadant... :rolleyes:

Själv är jag IT-konsult som tjänar mitt levebröd på att supporta företag med deras datorer... konstigt nog så är det sällan som macanvändarna behöver support.
Har själv gått över till Mac här hemma för 3år sedan och så länge man inte har en fetisch för att bygga med det senaste hela tiden, leta vilka komponenter som är kompatibla med vilka och vilka program som är specialskrivna för vilka komponenter... ja då är Mac absolut ett vettigt val.

Men är man sån som vill hålla på och pilla själv, ja då är inte Mac ett bra alternativ.

Men för guds skull, sluta lägg dina egna "fetischer" på andra.

Ungefär som med hojar, somliga gillar att meka hoj mer än man kör, då heter man Jörgen Karlsson och mekar HD... andra gillar att köra mer än att meka... då kör man Honda. :yoparty :gnissla

Så "underbart" att se hur man kan utgå ifrån sig själv och tro att resten av befolkningen funkar likadant... :rolleyes:

Själv är jag IT-konsult som tjänar mitt levebröd på att supporta företag med deras datorer... konstigt nog så är det sällan som macanvändarna behöver support.
Har själv gått över till Mac här hemma för 3år sedan och så länge man inte har en fetisch för att bygga med det senaste hela tiden, leta vilka komponenter som är kompatibla med vilka och vilka program som är specialskrivna för vilka komponenter... ja då är Mac absolut ett vettigt val.

Men är man sån som vill hålla på och pilla själv, ja då är inte Mac ett bra alternativ.

Men för guds skull, sluta lägg dina egna "fetischer" på andra.

Ungefär som med hojar, somliga gillar att meka hoj mer än man kör, då heter man Jörgen Karlsson och mekar HD... andra gillar att köra mer än att meka... då kör man Honda. :yoparty :gnissla

Tror du druckit alldeles för starkt kaffe idag, det var inte många rätt du hade om mig där inte. Jag pillar väldigt sällan. Min nuvarande burk är 4-5 år gammal och den har jag pillat i hela två (2) gånger - en gång för att utöka ramminnet, en gång för att byta grafikkort och nätdel (nya gfx-kortet behövde mer kräm). I övrigt "så bara funkar det".

I någon annan tråd så var det någon som nämnde att det största problemet med windows är att kreti och pleti kör med fulla admin-rättigheter hela tiden ochdärmed gör de ibland saker med windows som de inte borde, dvs SBS. Jag tror detta är mycket nära sanningen. Själv kör jag iofs också med fulla rättigheter men det är mest av praktiska skäl då jag är den ende som har tillgång till datorn, och jag kör inte ens trådlöst.

Så, nej, det är inte en fetisch. Det är bara ett konstaterande att det bara funkar eftersom jag inte gör några dumheter med min burk. Jag gillar inte ens att meka, varken med MC eller med datorer - jag kör dessutom själv Honda :tungan

En anledning till att du upplever att macanvändarna sällan behöver support kan ju också vara att de är betydligt färre till antalet. Förhållande är väl ca 1:10 eller så.

Last edited:
Tror du druckit alldeles för starkt kaffe idag, det var inte många rätt du hade om mig där inte. Jag pillar väldigt sällan. Min nuvarande burk är 4-5 år gammal och den har jag pillat i hela två (2) gånger - en gång för att utöka ramminnet, en gång för att byta grafikkort och nätdel (nya gfx-kortet behövde mer kräm). I övrigt "så bara funkar det".

I någon annan tråd så var det någon som nämnde att det största problemet med windows är att kreti och pleti kör med fulla admin-rättigheter hela tiden ochdärmed gör de ibland saker med windows som de inte borde, dvs SBS. Jag tror detta är mycket nära sanningen. Själv kör jag iofs också med fulla rättigheter men det är mest av praktiska skäl då jag är den ende som har tillgång till datorn, och jag kör inte ens trådlöst.

Så, nej, det är inte en fetisch. Det är bara ett konstaterande att det bara funkar eftersom jag inte gör några dumheter med min burk. Jag gillar inte ens att meka, varken med MC eller med datorer - jag kör dessutom själv Honda :tungan

En anledning till att du upplever att macanvändarna sällan behöver support kan ju också vara att de är betydligt färre till antalet. Förhållande är väl ca 1:10 eller så.

Rent allmänt håller jag med om att PC inte är mer felbenägna än mac, sålänge man håller sig borta från det billigaste skräpet, och de stora tillverkarna av färdiga burkar.
Samt tillverkarnas moddade windows för de versionerna av windows brukar vara ostabilare än vanilla.

Det som ofta stör i windowsvärlden är dåligt skrivna program samt dåligt skrivna drivrutiner, vilket så snart mac blir mer poppis kommer att drabba där med, ja inte drivrutinerna, men programmen.

Sedan finns ju hårdvara som inte alls gillar att lira ihop, något som man som macanvändare helt slipper för man får allt stöpt i samma, testade, form. Själv äger jag ingen mac btw. ;) Jag har däremot varit runt på ganska många olika hårdvaru och mjukvarusystem.

Men det här med vilket som är bäst av mac/pc brukar alltid bli någon form av religiös debatt såå, nu ska jag banne mig försöka hålla mig borta från den. ;)

Verkar som de flesta är inne på att jag ska byta, helt klart!

Kommer då till nästa fråga. Jag har inte råd att köpa en ny bara rakt upp och ner. Kommer att börja med att byta ut min minipc mot nån bärbar mac. Kommer att leta beg på blocket. Den datorn kommer bli "slänga med sig i väskan-dator". Dvs, mest surf, blogg, spara lite bilder, musik och film. Vad på begmarknanden ska jag leta efter?

MacBook.

Nu vet jag inte din budget eller intresse/behov av skärmstorlek, men hittade en MacBook Pro 15" som var billig och riktigt vettigt prestanda. (kanske t.o.m. lite "för mycket" prestanda för de behov du skrev ner, men är ju alltid gött med lite extra, och den maskinen skulle inte skrämmas av att köra lite Photoshop eller liknande om du skulle vilja det)

Däremot kan och bör man alltid uppgradera RAM (i detta fallet till 4Gb) - och det är en sådan grej man alltid ändå gör i efterhand, att köpa max RAM-minne från Apple är alltid en dålig idé, totalt onödigt höga priser från dom, lätt halva priset i vanlig butik och man fixar det själv på under fem minuter, expert som hårdvaru-främling :)

Finns även lite äldre MacBook's på 13" om du vill ha en verkligen liten och smidig dator för simpla saker som surf, blogg, spara bilder och musik - film beroende på kvalité kan bli lite för tungt däremot (samt eventuellt för liten skärm, men det är ju en personlig åsikt/smaksak)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt