pc --> mac ?

Finns även lite äldre MacBook's på 13" om du vill ha en verkligen liten och smidig dator för simpla saker som surf, blogg, spara bilder och musik - film beroende på kvalité kan bli lite för tungt däremot (samt eventuellt för liten skärm, men det är ju en personlig åsikt/smaksak)

Jag tror inte det blir för tungt faktiskt, nu har inte jag kikat så mycket på min men den klarar IAF fint av att streama film till PS3'an.
Ska man ha en smidig så tror jag att airen är smidigare, om man inte har behov av en cd-läsare i datorn då. Och 13.3" är iaf för min egen del helt perfekt, tycker att 15" blir för stort och 10-11" är för litet.

Sambon tyckte det var ett helt onödigt köp eftersom vi hade en liten eee på vardagsrumsbordet för soffsurfning, så jag sade att då kunden hon få den som egen dator så får jag ha macen ifred. Det funkade ungefär en vecka, nu startar hon eee'n och blir förbannad på den låga upplösningen och ber att få låna min, jag sitter ju "bara och läser ändå" :huvet
Så jag är rätt säker på att nästa stationära också blir imac 27"

720p är nog inget problem, men känner mig tveksam på 1080p - fast samtidigt är frågan varför man ska spela upp sådan kvalité på en liten 13" (om man inte kör extern bildskärm vill säga).

Air'en undvek jag att nämna p.g.a. kostnaden, men vet som sagt inte budgeten så Air kan helt klart vara av intresse, speciellt om dumburken ska bäras runt en massa :)

Även jag är rätt säker på att nästa dator blir en 27" iMac :tummenupp

Det funkade ungefär en vecka, nu startar hon eee'n och blir förbannad på den låga upplösningen och ber att få låna min, jag sitter ju "bara och läser ändå" :huvet
Så jag är rätt säker på att nästa stationära också blir imac 27"

Vad har 13" macarna för upplösning?

Det är det enda jag stör mig på, på min nya Asus är 1366x768 max och då ryms tex. inte all info i musikprogram etc.

Ok, lite bättre på Mac alltså.

Fortsätter OT, men ingen som vet något program för att fejka högre upplösning? så man kan få en helhetsbild men får zooma in områden? :va

Det var just för upplösningen jag valde en mac, less på den kassa upplösningen hos en pc-laptop.
För att inte tala om den nya hemska standardern på skärmar 1920x1080, JAG VILL HA HÖGRE UPPLÖSNING!!!!

Det vore inte fel med samma upplösning på skärmen som på kameran :)

En 15 är för stor som extra dator. Som jag har nu har jag ju den lilla datorn 11 tum, och min stora stationära som jag använder mest. Den lilla är mest som komplement för jag är så jävla prylgalen och gillar att ha en liten att ha med sig. Min dator är som min handväska liksom, och lika personlig. No one rör min dator, annars smäller det!
Den bärbara ska just vara en bärbar, 13 tum är max, inte större än det, gärna som den storlek jag har nu 11. Meningen är inte att jag ska gör mer på den är kunna dra med, surfa, blogga, kolla lite film, tvserier om man ska åka långt. Den ska kunna hantera lite olika program samtidigt utan att bli alltför jekla seg men ha lite minne, gärna minst 120 gig. Men då kanske man måste titta på nån av de nyare och den ekonomin finns inte just nu.

Last edited:
Alltid rygga? Jag är fan tjej... ;) Handväska, alternativt liiiiite större axelremsväska om jag ska ha mycket stuff med mig. Iofs... rygga har jag när jag kör hoj, men det är för jag varit för lat för att sätta på topboxen(och jag vet inte hur man gör heller för den delen...)

Alltid rygga? Jag är fan tjej... ;) Handväska, alternativt liiiiite större axelremsväska om jag ska ha mycket stuff med mig. Iofs... rygga har jag när jag kör hoj, men det är för jag varit för lat för att sätta på topboxen(och jag vet inte hur man gör heller för den delen...)

Du får nog ha en stooor handväska om en 13" plus smink ska få plats ;)

En 15 är för stor som extra dator. Som jag har nu har jag ju den lilla datorn 11 tum, och min stora stationära som jag använder mest. Den lilla är mest som komplement för jag är så jävla prylgalen och gillar att ha en liten att ha med sig. Min dator är som min handväska liksom, och lika personlig. No one rör min dator, annars smäller det!
Den bärbara ska just vara en bärbar, 13 tum är max, inte större än det, gärna som den storlek jag har nu 11. Meningen är inte att jag ska gör mer på den är kunna dra med, surfa, blogga, kolla lite film, tvserier om man ska åka långt. Den ska kunna hantera lite olika program samtidigt utan att bli alltför jekla seg men ha lite minne, gärna minst 120 gig. Men då kanske man måste titta på nån av de nyare och den ekonomin finns inte just nu.

Den nya MacBook Air är väl Apples första under 13" så då är det borta. Då är det två 13":are kvar och det är vanliga MacBook och MacBook Pro. Den stora skillnaden nu är att MacBook är gjord i plast och Pro i aluminium, numera har de samma innanmäte och pekplatta m m. Kollar du dock begagnat så kan det vara den äldre MacBooken som är klenare och har mindre pekplatta.

Notera också att Mac:ar har högt andrahandsvärde så det kan bli en rätt gammal burk om du vill köpa för typ halva nypriset.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing