Patent!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Fick igår ett tjockt kuvert från PRV. Mitt patent: "Patentskrift, SE 529 072 C2"! Kändes smått overkligt att ha det i sin hand efter allt arbete och de i början pessimistiska prognoserna från välrenomerade patentingenjörer.

:)

"En bänk för montage på cirkulärcylindrisk stolpe (1) beskrivs. Den innefattar ett stativ (2) och en därav stödd sätesdel (3). Bänken utmärks särskilt av, att stativet innefattar åtminstone ett par delvis cirkulärcylindriska halvor (4,5, 6,7) som tillsammans åtminstone delvis omsluter stolpen. Halvorna ärförsedda med utskott (8.9, 10,11), varmed de är inbördes lösbart låsbara. Halvorna uppbär stag (16,17), riktade uppåt utåt från stolpen, i sina yttre ändar uppbärande sätesdelen...osv."

Last edited:
Vad ska/kan det användas till då?

Grattis! Imponerande att du orkade dra dig genom hela processen, Jag och min polare stupade ganska omgående med ett patentförsök då vi fick smaka på pappersmänniskorna!

Vad ska/kan det användas till då?

Det är en evighetsmaskin!

Ja! Nu har du grillat oss lagom, så vad är det du begåvat mänskligheten med?

Grattis till att ha vunnit över papperskvarnen!
Vi har heltidsanställda som brottas med den.

Fan, haru gjort alkisbänkar? :D Schyssta, kommer dom ligga som boaormar runt lyktstolparna på kvällarna :D

Krävs det patent på de där?
Genialisk fastsättningsmetod som är universell, men runda, halvrunda bänkar runt diverse saker har man ju sett förr. Vad gör att man får patent på en icke ny ide´? (vill försöka förstå hur de tänker, jag har en och annan ide´ligger...)

Hoppas du kan sälja till alla kommuner i landet!

P.S Hissa upp dem en meter så har man fixat barbord i hela stan!
(jag tar bara 10% royalty på ide´n :hihi)

Last edited:
Hoppas du kan sälja till alla kommuner i landet!
Företaget som säljer den hade tydligen kontaktats av ett företag från Irak (!!) som ville köpa 50 st - med sittskiva i marmor! Forsättning följer...

P.S Hissa upp dem en meter så har man fixat barbord i hela stan!
(jag tar bara 10% royalty på ide´n :hihi)
Kul att du nämner det; det var nämligen så jag kom på och utvecklade idén.

...men runda, halvrunda bänkar runt diverse saker har man ju sett förr. Vad gör att man får patent på en icke ny ide´?
Det förklaras på fikonspårk i patentskriften. Har att göra med användningsområdet.

Last edited:
Företaget som säljer den hade tydligen kontaktats av ett företag från Irak (!!) som ville köpa 50 st - med sittskiva i marmor! Forsättning följer...

Kul att du nämner det; det var nämligen så jag kom på och utvecklade idén.

Ha! säger du bara för å slippa betala! ;)
Skämt åsido: genialiskt, och får du napp i arabvärlden (jag kom därifrån igår, och har bl.a varit och ätit middag i Emirates Palace...världens dyraste byggnad f.ö med guld och marmor överallt) så är din lycka gjord!
Dock får du byta ut 25 my galv mot guldplätering på fästena! :D

Skoj med innovationer!

Kan upplysa om att hjulet redan ÄR uppfunnet... :)

haha jag skrattar åt hjulet! det jag har på lager är så revolutionerande att det kommer få dig att svälja resterande olja i din lampa... nämnligen ljus som en produkt av elektrisk ström!... den du! :tummenupp

Grymt! :tummenupp

Det skulle vara grymt om du gjorde en som man kan ta med sig och som är universal dvs att den passar på stolpar med olika diameter.

ja för vem känner inte för att kånka runt på ett barbord en suddig natt på stan? :rolleyes:

haha jag skrattar åt hjulet! det jag har på lager är så revolutionerande att det kommer få dig att svälja resterande olja i din lampa... nämnligen ljus som en produkt av elektrisk ström!... den du! :tummenupp

Humor! :D :tummenupp

Men ljus...av elektrisk ström? :va vad är förresten elektrisk ström? :confused:

Säger som man säger i västmanland:

Dä går allri!
Å skulle dä gå, då blire intä bra änndå!

Grymt! :tummenupp

Det skulle vara grymt om du gjorde en som man kan ta med sig och som är universal dvs att den passar på stolpar med olika diameter.

Jepp.
Jag har ett i gummi, med det fyndiga namnet "Uppblås-bar"

Va? Va? :D

Last edited:
Du har konkurans här i stan, bild kommer men det är samma sak fast med en sitt platta på varje sida stolpen.

Nice pryl, även designmässigt.:) :tummenupp

Men uppfinningshöjden är väl lite låg kanske, därför du fick lite krångel med patentingenjörer.

Dyr pryl eller? Vore kul ifall det även kunde dyka upp lite såna i byhålorna också. (där en annan håller till)

Känns som det var viss fördröjning på den här tråden. Från hemsidan:

2007-02-07
SitDisc™ blir patenterad

:va

Du har konkurans här i stan, bild kommer men det är samma sak fast med en sitt platta på varje sida stolpen.
Det finns mig veterligen tre varianter varav en är i produktion. Denna:

http://www.hags.com/news.asp?global=2&back=index&land=gb

Lösningen ovan tycker jag är ganska klumpig. Den drar inte nytta av stolpen som ryggstöd, upptar onödigt mycket utrymme omkring stolpen (vilket gör den oanvändbar på många platser), drar inte nytta av hela utrymmet 360° runt stolpen och fordrar en hel del material. Därtill är min personliga uppfattning att den är ganska osnygg. Hävstångseffekten längst ut på ena sidan torde för övrigt inte vara oansenlig i det fall någon skulle få för sig att göra åverkan på bänken/stolpen.

Av de två övriga är en ett projektarbete på Konstfack vars estetik och funktion knappast fungerar i verkligheten, den andra ett hemmagjort säte som jag bara har sett i ett exemplar.

Men ingen av dessa omsluter stolpen 360° eller utgörs av två "cirkulärcylindriska" halvor - vilket enligt mitt förmenande är den självklart överlägsna lösningen. Såklart... :tungan

Last edited:
Känns som det var viss fördröjning på den här tråden. Från hemsidan:

2007-02-07
SitDisc™ blir patenterad

:va
Det första formella beskedet att patent skulle beviljas lämnades då. Men det fysiska patentet fick jag i min hand igår kväll. Det är otroligt mycket formalia inblandat i både sökandet och beviljandet av patent.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg