Passfråga - Brådis

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tjejen står på Arlanda och skall till München.
Passet gick ut mars 2011. Hon har sitt körkort med sig.
Kommer hon få problem på hemvägen?

Rent juridiskt så är körkortet inte ok som identifikationshandling utanför Sveriges gränser, men i praktiken verkar det funka bra. Har minst en vän som lyckats med det.
Var det inte nån här på SH som åkte till Mallis och tillbaka på sitt körkort, utan problem, ganska nyligen?

Det kommer sannolikt inte att vara några bekymmer alls att ta sig tillbaka tror jag. Vill man vara på säkra sidan går det väl att få tag i ett tillfälligt pass på Arlanda.

Rent juridiskt så är körkortet inte ok som identifikationshandling utanför Sveriges gränser, men i praktiken verkar det funka bra. Har minst en vän som lyckats med det.
Var det inte nån här på SH som åkte till Mallis och tillbaka på sitt körkort, utan problem, ganska nyligen?

Ok. Hon har inte mycket att välja på... så hon kliver på planet nu.
Kanske blir jag gräsänkling en månad eller på :)

Blond och blåögd eller brunbränd med mustasch?

Jag har flugit inom schengen minst 50ggr på körkortet utan problem.

Ta blå linje från Fridhempslan till Kista
Gå till Kista Galleria och gissa hur många där som hade ett giltigt pass vid ankomst till ARN.
Åk hem med t-banan och var glad att du överlevde och att din blonda brewd snart är hemma igen.

Du får det att låta som något negativt att hon kanske aldrig mera kommer hem?

Ja -om hon har otur.

Jag har flugit mycket till Tyskland i jobbet under det senaste året, i snitt en gång i månaden, utan pass. Flygbolaget (mest Germanwings men även SAS) har dock varnat mig ett antal gånger och sagt att det "egentligen" inte är tillåtet.

För två veckor sedan hann verkligheten i kapp mig. En nitisk incheckningsdam vägrade plötsligt och tillkallade polisen. Efter en del efterforskningar visade det sig att körkort inte gäller som identitetshandling. Polisen menade att körkortet inte styrkte att jag var svensk medborgare, enbart att jag var innehavare av ett svensk körkort. Mitt personnummer hade i sammanhanget ingen betydelse.

Har man inte pass så är det ett internationellt id som gäller.:fakta

Last edited:
Ja -om hon har otur.

Jag har flugit mycket till Tyskland i jobbet under det senaste året, i snitt en gång i månaden, utan pass. Flygbolaget (mest Germanwings men även SAS) har dock varnat mig ett antal gånger och sagt att det "egentligen" inte är tillåtet.

För två veckor sedan hann verkligheten i kapp mig. En nitisk incheckningsdam vägrade plötsligt och tillkallade polisen. Efter en del efterforskningar visade det sig att körkort inte gäller som identitetshandling. Polisen menade att körkortet inte styrkte att jag var svensk medborgare, enbart att jag var innehavare av ett svensk körkort. Mitt personnummer hade i sammanhanget ingen betydelse.

Har man inte pass så är det ett internationellt id som gäller.:fakta
Du vet.... de är ju inte jättesketadyra de där passen...

*/ ?>
Back