Passform på skinnställ!

Byrkje

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Hoj
Yamaha FZ 750
Tjena, har beslutsångest här. Ska nämligen välja skinnställ mellan ett alpinestars monza stl 50, ett Arlen ness stl 50 och ett daineese steel stl 50. Är 182cm lång och 74kg tung.
Kan någon vara snäll o ge mig lite råd snarast så hinner jag beställa ikv :yoparty

Tack på förhand
//Byrkje

Vill du ha smakråd?
Passformens lämplighet för din kropp går inte direkt säga något om...

Storlek 50 låter lite på nån som är 182 cm. Utav en händelse så är jag exakt lika lång och längdmässigt så har mitt dainese 52-ställ haft perfekt längd. Nu har det dock krympt så mycket kring magen att jag måste gå upp i storlek... Väger in på 85 kg numera.

Storlekar.jpg

(Vägde in på långt under 74 kg när stället införskaffades... :rolleyes:)

Är ute själv i lite samma ärende och tycker mig konstatera att Arlen Ness/Berik är minst en storlek mindre än Dainese.

Drar 48 på längden och landar behagligt i en Dainses 48 jacka och längdmässigt rätt med 48 på brallorna. Däremot lite tight runt midjan på brallorna. Arlen Ness eller Berik finns det inte på kartan att dra på sig i 48.

Spidi, och Astars brukar vara "normala" i storlekarna iaf, Dainese snäppet mindre (i 54 som jag drar, och 56 blir "tält"), och Berik / Arlen är en storlek mindre.

Men det skiljer i modellerna med...

Jag är 183cm och har 48 i mitt spyke ställ. Väger just nu ca 70 men satt bättre när jag vägde ca 73 så 50 på honom bör va någorlunda rätt tycker jag :)

Utseendemässigt tycker jag alpinestars monza är snyggare än Daineset men vet inte vilken modell det är på Arlen ness stället :)

Last edited:
Spidi, och Astars brukar vara "normala" i storlekarna iaf, Dainese snäppet mindre (i 54 som jag drar, och 56 blir "tält"), och Berik / Arlen är en storlek mindre.

Men det skiljer i modellerna med...

Du menar att Spidi är något större än Dainese? Vore det så att Spidis brallor är lite vidare i midjan än Dainese så vore det mumma för en småtjock som mig. Står i velet och kvalet mellan jävligt snygg Dainese jacka men brallor som kräver en del disiplin vid kakfatet ett tag framöver eller Spidi jacka/byxor som jag inte har möjligheten att prova.

Dainese landar totalt på 5000kr vilket i sammanhanget får ses som ett makalöst fynd och jackan är så jävla snygg att jag på riktigt tror att jag får ligga om jag torkar bort snoret och borstar tänderna. Men som sagt, brallor där den inte helt smickrande magen flyttas upp och över byxlinningen kan fälla mig.

I andra hörnan står en röd/svart Spidi jacka som jag bara för jackan får slanta 4800kr för. Komplett med brallor landar jag på ganska saftiga 8000kr. Jackan är sjukt snygg.

Finns även ett Spidi-alternativ med samma jackmodell i svart/vitt. Då slutar kalaset på 5500-6000kr. Inte lika snyggt men mycket billigare.

Har jag riktig tur så funderar jag tills nån annan snyter prylarna så sparar jag 5-8000kr.

Ok..jag har dainese stlk 50 kan bli lite lös. På längden kommer den att funka.
Jag har 50 ...183 lång och 94 kg och den sitter bra men inte så tajt som jag skulle vilja.

Nu snackar jag helställ då. Jag har även Dainese jacka stlk 50 (Ducati) och den sitter perfekt. Inte säker om du skulle ha ställ eller delat ?

Last edited:
Jag är 183 lång och väger 82kg och har ett 48 dainese två-delat. Efter några dagars användning i hemmet och någon smörjning sitter de fint, dock lite tajt om överarmarna. Se för fan till att de inte sitter slappt när du köper det bara!

Ok..jag har dainese stlk 50 kan bli lite lös. På längden kommer den att funka.
Jag har 50 ...183 lång och 94 kg och den sitter bra men inte så tajt som jag skulle vilja.

Nu snackar jag helställ då. Jag har även Dainese jacka stlk 50 (Ducati) och den sitter perfekt. Inte säker om du skulle ha ställ eller delat ?

Jag är 183 lång och väger 82kg och har ett 48 dainese två-delat. Efter några dagars användning i hemmet och någon smörjning sitter de fint, dock lite tajt om överarmarna. Se för fan till att de inte sitter slappt när du köper det bara!

Måste bara fråga. Väger era skallar 20 kg?? :)

Om inte så förstår jag inte hur ni får in vikten i stället? Snackar ni vråltajta raceställ för bananvändning eller är era ställ för vardagsanvändning på gatan? Får ni på er mer än speedos och linne därunder?

En av anledningarna till att jag är på jakt efter ett nytt ställ är att jag vill börja använda bröstskydd och det finns inte en chans att jag idag skulle få in ett sånt innanför mitt 52-ställ. Får ni in skydden under stället?

Enligt tabellen här ovan så är jag idag en storlek 56 när det gäller jackan. Vilken storlek borde ni ha om ni kollar upp era mått?

Visst, fett har lägre densitet än muskler men jag är faktiskt inte SÅ fet... :)

Last edited:

Om inte så förstår jag inte hur ni får in vikten i stället? Snackar ni vråltajta raceställ för bananvändning eller är era ställ för vardagsanvändning på gatan? Får ni på er mer än speedos och linne därunder?

En av anledningarna till att jag är på jakt efter ett nytt ställ är att jag vill börja använda bröstskydd och det finns inte en chans att jag idag skulle få in ett sånt innanför mitt 52-ställ. Får ni in skydden under stället?

Enligt tabellen här ovan så är jag idag en storlek 56 när det gäller jackan. Vilken storlek borde ni ha om ni kollar upp era mått?

Funderade lite på samma sak, jag är 178 låg väger 75 pannor och jag har storlek 54 på mit Berik ställ, det är ett två delat ställ och jag har leatts väst med bröstplatta under och jag tror de skulle bli ganska obekvämt med en mindre storlek på stället.

Storlek 50 låter lite på nån som är 182 cm. Utav en händelse så är jag exakt lika lång och längdmässigt så har mitt dainese 52-ställ haft perfekt längd. Nu har det dock krympt så mycket kring magen att jag måste gå upp i storlek... Väger in på 85 kg numera.

View attachment 405636

(Vägde in på långt under 74 kg när stället införskaffades... :rolleyes:)
Inte konstigt att jag har svårt att hitta ett ställ som sitter bra när jag hamnar lite här och där i tabellen.

Bifogat

• Storlek.jpg
    Storlek.jpg
    83.9 KB · Visningar: 229

Nää, men bollarna gör... :yoparty

Last edited:
Funderade lite på samma sak, jag är 178 låg väger 75 pannor och jag har storlek 54 på mit Berik ställ, det är ett två delat ställ och jag har leatts väst med bröstplatta under och jag tror de skulle bli ganska obekvämt med en mindre storlek på stället.

Jag är 178 på cirka 75 kg och har 48 i jackan och 50 i byxorna. Skulle kunna få på mig en 48 byxa om jag fick ner midjemåttet lite.
Berik ställ, tvådelat. Ingen bröstplatta dock.

Last edited:
Du måste prova stället. Det är väl 25% chans kanske att det passar om du beställer på nätet. Det skiljer ju mellan samma märke på modellerna med.

Jag tillbringade någon timma på Lelles, testade Alpinestars som jag ville ha men inte hade provat, de satt och kändes inte så bra, efter det provade jag Spidi, samma sak där, sen provade jag några olika modeller även från Dainese. Till slut hittade jag ett ställ som passade mig bra. Sjukt tight fortfarande men det börjar släppa.

Jag är 184, 78kg och köpte storlek 50. :tummenupp

Jag är 170cm och väger 65kg.
Förra året beställde jag hem ett nytt helställ från lelles av märket Dainese med storlek 48 som borde passa mig rätt bra.
Men det var helt omöjligt, fick inte ens på det så jag beställde hem ett likadant med strl 50.
Nu får jag använda skoho och bryta armarna ur led för att kränga på det. Men när det väl sitter på så är det perfekt.
Så storlekarna skiljer sig nog rätt mycket inom samma märke. tabellerna är nog inte så mycket att se på. :confused::)

Jag är 178 på cirka 75 kg och har 48 i jackan och 50 i byxorna. Skulle kunna få på mig en 48 byxa om jag fick ner midjemåttet lite.
Berik ställ, tvådelat. Ingen bröstplatta dock.

Imponerad, jag är tvungen att dra in gubbmagen för att knäppa mina brallor, testade mitt Halvarsson helställ sorlek 52, de satt t.o.m lösare runt magen.

Japanska AKITO är ej samma som EURO-storlekar tyvärr. Deras storlekar baserar väl på
små asiatiska män med sneda ögon :-)

Köpte ett EURO 54 (44 UK) passade ej, fick sälja detta & köpa ett AKITO EURO 56/Japan 56 då passade
det & jag har 52 i Dainese/jernbergs

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back