Passa ihop skivor med ok

kungkawa

Snabba bågar, brudar och bärs!
Gick med
16 Dec 2022
Hoj
Kawasaki kx250f 2022, Honda cbr600 1987 hurricane, husqvarna kattunge 1928 räcerbygge.
Har möjlighet att köpa ett par ok till r1 med 310mm skivor, hondan som dom ska sitta på har 276mm skivor.
Kommer det fungera?

Det enkla svaret är Nej.
Men beroende på hur okets infästning ser ut på gaffeln, samt oket du ska använda går det "Kanske" att göra en adapter emellan.
Men det är stor risk att det blir bökigt att få till det på ett vettigt sätt.
Med avseende på ytterdiametern på skivan bördet gå bra när skillnaden inte är större än så, men det blir inte helt perfekt.

Du måste helt enkelt prova för att veta.

tre utmaningar
1) Vilket är bultavståndet (avståndet mellan de två bultarna som håller oket på gaffeln)
måste vara samma avstånd annars går det inte alls.
2) Kommer oket på rätt avstånd från skivan ?
Kommer oket för nära finns det kanske distanser för jobbet att köpa, kommer det för långt bort från skivan, så skulle inte jag ge mig på att hyvla av överflödigt material på oket.
3) Kolvytan jämfört med original Honda ? Är kolvytan mindre kommer bromshandtaget bli stummare, röra sig mindre när du bromsar. Är kolvytan större så kommer bromshandtaget röra sig mera, det som jag upplever mer känsla när jag bromsar.

Bytte själv från Original Tokico till R6 ok.gillade det inte , stumt bromshandtag pga mindre kolvyta, bytte från R6 till Brembo Monoblock M4 34 #, större kolvar mer känsla när jag bromsar.
# Då behövdes distanser mellan gaffel och bromsoket

Last edited:
Det enkla svaret är Nej.
Men beroende på hur okets infästning ser ut på gaffeln, samt oket du ska använda går det "Kanske" att göra en adapter emellan.
Men det är stor risk att det blir bökigt att få till det på ett vettigt sätt.
Med avseende på ytterdiametern på skivan bördet gå bra när skillnaden inte är större än så, men det blir inte helt perfekt.

Du måste helt enkelt prova för att veta.
Har tillgång till fräs och vad som kan tänkas behövas för att göra en adapter, oken kommer på posten idag så får börja försöka passa in. Fick dom billigt så är värt ett försök.

Har tillgång till fräs och vad som kan tänkas behövas för att göra en adapter, oken kommer på posten idag så får börja försöka passa in. Fick dom billigt så är värt ett försök.
Jag satte ett par sexkolvsok från en Gixxer 1000 (tror jag att det var) av nyare årsmodell på en gammal RD350LC med hjälp av adaptrar, så går gör det absolut. Om det blir optimalt vetefan, men jag upplevde en klar förbättring i bromsverkan på min hoj. De mindre skivorna gjorde att jag fick placera oken i en lite udda vinkel för att så mycket av beläggen som möjligt skulle ligga på skivan, men i övrigt stötte jag inte på några problem. Se bara till att adaptern centrerar skivan mellan kolvarna ordentligt så att båda beläggen kommer i kontakt med skivan samtidigt vid inbromsning.

DSC_0343.jpg
DSC_0341.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey