Passa fingrarna när man oljar kedjan

En biker som bygger på det nya klubbhuset råkar såga av ett finger med en cirkelsåg. Han lindar in fingret i snusnäsduken och stoppar det i fickan. Lindar in handen in kompisens snusnäsduk och kickar ingång choppern. Kör till akuten på Uddevalla lasarett. Väl kommen dit går han fram till disken och slänger upp fingret och säger: "Kan ni sy fast det här för det börjar göra ett granna ont?"

Min Morfar kapade av sig tummen när han filade klingan i sitt sågverk, tändkulemotorn var igång, men remmen frikopplad, han lindade in hand och tumme i trassel och körde till sjukan i Skellefteå med sin motorcykel, 8 mil enkel.

Det var IOFS på den tiden det snabbaste enklaste alternativet, eftersom ingen i byn hade någon bil.

Tummen fick han med sig hem i en burk !

Min Morfar kapade av sig tummen när han filade klingan i sitt sågverk, tändkulemotorn var igång, men remmen frikopplad, han lindade in hand och tumme i trassel och körde till sjukan i Skellefteå med sin motorcykel, 8 mil enkel.

Det var IOFS på den tiden det snabbaste enklaste alternativet, eftersom ingen i byn hade någon bil.

Fy fan, hårda gubbar! :tummenupp

Det här börjar låta som den gamla Monty Python-sketchen när krösusarna tävlar om vem som haft den svåraste barndomen.

Slutade väl med att nå´n bodde i en ihoprullad tidning på motorvägen och blev begravd varje kväll...

Jag har aldrig förlorat en kroppsdel men en gång skar jag mig i fingret. Såret blev så djupt att det kom lite blod! :skrämd :näsblod
Det tog flera timmar innan såret hade läkt helt.

har knäat mig själv i ansiktet när jag spela basket så jag fick näsblod :yoparty

det är bara att ta det som en man och gråta när ingen ser på..

Fy fan!!!
Men jag är väl inte helt förvånad.
Surfar runt en del på amerikanska mcforum och det verkar vara mycket
"kan själv men fattar ingenting" mentalitet :död

Får mig att komma ihåg en tråd med någon som hade fått problem med hojjen på väg hem från jobbet och hällt i NOS energidricka... i stället för NOS injector cleaner. Den gick inte bättre då heller :S :D

Exakt. Det var ju tom en sporthojsmedlem jag inte vill namnge som kapade ett finger på det viset. :näsblod

Klart att man ställer hojen på depåstöd och sedan snurra hjulet för hand :fakta

asså, hur kan kan man ens komma i närheten? man har ju en 10cm långt sugrör på burkfan när man smörjer kedjan.

å yäss jag ställer upp han på depåstödet å lägger i 1an, för på tomgång på neutralen snurrar ej mitt bakhjul.

asså, hur kan kan man ens komma i närheten? man har ju en 10cm långt sugrör på burkfan när man smörjer kedjan.

å yäss jag ställer upp han på depåstödet å lägger i 1an, för på tomgång på neutralen snurrar ej mitt bakhjul.

Du gör aldrig rent kedjan då? Bara smetar på nytt fast den är svart som en neger?

Du gör aldrig rent kedjan då? Bara smetar på nytt fast den är svart som en neger?

så du tar av kedjan å badar den ren VARJE gång? de händer 2 gånger om året för min del. jag smörjer tillräckligt många gånger per år att jag inte orkar ta av skiten å tvätta den varje gång.

så du tar av kedjan å badar den ren VARJE gång? de händer 2 gånger om året för min del. jag smörjer tillräckligt många gånger per år att jag inte orkar ta av skiten å tvätta den varje gång.

När jag har smort kedjan (snurrandes hjulet för hand på depåstödet) så tar jag mfl sedan en trasa i handen och greppar kedjan och snurrar sakta på hjulet samtidigt som jag gnor rent kedjan. Så att man får rent de porriga guldgula länkarnas utsidor samt torkar av utvändig smörja som ändå bara kommer flyga av.

Jag tror alltså att de fingerfattigas gäng skiljer sig från mig såtillvida att de utför detta moment med motorn igång och växel i... för att känna sig effektiva eller nåt annat modernt.

När jag har smort kedjan (snurrandes hjulet för hand på depåstödet) så tar jag mfl sedan en trasa i handen och greppar kedjan och snurrar sakta på hjulet samtidigt som jag gnor rent kedjan. Så att man får rent de porriga guldgula länkarnas utsidor samt torkar av utvändig smörja som ändå bara kommer flyga av.

Jag tror alltså att de fingerfattigas gäng skiljer sig från mig såtillvida att de utför detta moment med motorn igång och växel i... för att känna sig effektiva eller nåt annat modernt.

Ja, exakt. Det var så jag menade. Men så gör inte alla. Tydligen. :död

Jag har lyckats spräckt en nagel när jag smörjde kedjan och snurrade hjulet för hand. Det finns alltid ett sätt att skada sig på :fakta

Unge man i livets försommar: SMORDE heter det! :mattias
Lika självklart som att nyårsfyrverkerierna nu har smullit klart.

Jag har sågat halvägs genom vänsterhanden.
Eller helt igenom halva handen egentligen.
Gjorde faktiskt inte särskilt ont.
Men när man ser det tänker man: "Fy fan. Det här kommer att kännas!"
På akuten slängde dom in mig i en ambulans mot Malmö (handkirurgen).
Akutpersonalen tänkte antagligen att jag skulle få smärtstillande i ambulansen.
Ambulanskillarna trodde att jag redan fått.
Jag var lite stirrig och tänkte inte på det.
Tog alltså cirka 2,5 timmar från skadan tills jag fick morfin.
Gjorde inte särskilt ont.
Men under operationen "stosas" blodet med en tätt lindad gummiduk runt armen.
Man kan visst vara utan blodcirkulation ungefär 1,5 timmar.
Efter en timme och tjugo minuter (ungefär) frågade de hur det kändes.
"Inga problem".
Efter en timme och trettio minuter varnas det i smärtcentrum att kroppsdelen håller på att dö.
Efter en timme och trettiofem minuter grät jag.
Då sövdes jag.

usha ......

ja man har själv klantat sig ett par gånger, tagit några mm på fingret med puts skiva i vinkelslipen På ett rese jobb, På natten i hotellet gjorde det dödens ont så vet i fan hur dom här killarna kan fotografera med halva fingrana borta :) Men det dummaste man gjort e nog när jag byggde huset. skulle kapa lite reglar med byggsågen. efter 4-5 kap så drog jag bara in höger hand i stället för reglen och började kapa i överarmen och det blir inga snygga snitt :)

Fanns ett program som hette SOS: På liv o död, eller nåt liknande kanske kan ha varit det??

Minne har ja inte men va de inte en vit/röd mt5:a me "bergsprängare" som låste bakhjulet å hamnade under en timmervagn?

Tur att de inte va ja som blev släpad över nocken på kåken me :D...

Öl e gott förövrigt...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...