Passa fingrarna när man oljar kedjan

Andra gången på kort tid som jag läser om folk som tycker att det är en bra idé att rengöra/smörja kedjan med hojen på depåstödet & ettan ilagd.:huvet

Hade han bara låtit hojen stå på depåstödet med motorn i gång på tomgång så hade bakhjulet snurrat ändå och han hade haft fingrarna kvar.

Men jag förstår inte varför man måste envisas med att ha motorn igång öht. Det räcker gott & väl att snurra för hand.

Men aj vilken dyr läxa han fixk lära sig.

Andra gången på kort tid som jag läser om folk som tycker att det är en bra idé att rengöra/smörja kedjan med hojen på depåstödet & ettan ilagd.:huvet

Hade han bara låtit hojen stå på depåstödet med motorn i gång på tomgång så hade bakhjulet snurrat ändå och han hade haft fingrarna kvar.

Men jag förstår inte varför man måste envisas med att ha motorn igång öht. Det räcker gott & väl att snurra för hand.

Men aj vilken dyr läxa han fixk lära sig.

Exakt. Det var ju tom en sporthojsmedlem jag inte vill namnge som kapade ett finger på det viset. :näsblod

Klart att man ställer hojen på depåstöd och sedan snurra hjulet för hand :fakta

Hur FAEN är man funtad om man kommer ihåg att ta bilder när man precis kapat av fingertopparna?? Hade kanske inte varit min första tanke direkt...

Hehe när jag jobbade som mc-mek var det en kille som köpt en hoj. Han skulle ha hjälp med att lyfta upp den i skåpbilen. På nåt sätt fastnade han mellan bromsoket och fälgen och klippte av halva pekfingret.. "aj satan" sa han.. Sen tog han pekfingret och slängde iväg det på gatan och lindade nåt runt handen. "Ska du inte åka till akuten och se om de går att få den påsydd" "Äh strunt i det, jag ska på fikaträff.."

Fingret låg kvar på trottoaren tills det ruttna bort

Hehe när jag jobbade som mc-mek var det en kille som köpt en hoj. Han skulle ha hjälp med att lyfta upp den i skåpbilen. På nåt sätt fastnade han mellan bromsoket och fälgen och klippte av halva pekfingret.. "aj satan" sa han.. Sen tog han pekfingret och slängde iväg det på gatan och lindade nåt runt handen. "Ska du inte åka till akuten och se om de går att få den påsydd" "Äh strunt i det, jag ska på fikaträff.."

Dolph Lundgren? :yoparty

I engelska tidningen Fast Bikes har jag säkert sett 3-4 insändare på samma grej!

Höjden av lathet och dumhet!

Blondin, fast i fel kropp tro?

I engelska tidningen Fast Bikes har jag säkert sett 3-4 insändare på samma grej!

Höjden av lathet och dumhet!

Även i senaste superbike så var det en donna som kapat fingertopparna på bild.

Verkar ju vara en ansenlig risk att olja kedjan.

Var kan man köra Dainese Fingerskydd?!

Kommer ihåg för ett antal år sedan ett program på TV3 (var det larmet går?) om en kille som smörjde kedjan på detta sättet.
Han fick något/några finger avkapade han också.
Kommer i håg detta, och kommer aldrig göra på det viset.:D

Faller under samma kategori som "akta så du inte sågar dig i ögat när du håller på med motorsågen", typ.

Dom dumskallarna får använda den typen av handskar som används av hajdykare. Handskbrynja heter det kanske? Ja, ni vet säkert vad jag menar.Då får man iaf bara krossade fingrar men det är kanske inte bättre? Hmm, benmjöl i fingrarna eller inga fingrar alls. Det tål att funderas på.

jag brukar köra hojen på ettan på depåstöd när jag smörjer kedjan. Står bakom hojen och sprayar kedjan längs med bakdrevet. Hur stor risk är det att man skulle få in en hand mellan kedja och drev? Men det e klart, när man ser såna här bilder börjar man ju fundera lite.

Muppen har ju såklart inte oljat kedjan, han har ju tvättat kedjan me trasa.

Jag smörjar alltid kedjan med hojen på depåstöd och med växel i.
Fattar inte heller hur man kan fastna med fingrarna när man bara smörjer kedjan.

Mer troligt att han har fastnat när han skulle torka av kedjan, och det är kanske inte så smart om man gör det på fel sätt.

FYYYYY FAAAAAN!!!!! Riktigt korkat gjort, inga tvivel om det. Men vilken smärta killen måste ligga inne med veckan efter.. Lär dröja ett tag innan han år in den näven i en mc-handske igen

och det här är varför jag INTE meckar och om jag någonsin blir tvungen någon gång ska det finnas minst 1 m pinne eller någonting imellan min hand och hojen.
btw, på tal om sinnesnärvaro, en annan hade ju svimmat av pronto, inte fan hade jag tagit någon bild iallafall.

(dr bike!!!!!sluta mecka!)

Depåstöd och använda ettan för att få snurr är ju lätt. Svårt att misslyckas kan man ju tycka.
När man inte har ett depåstöd och en vinklar upp hojen på stödet samtidigt som man ska "koppla" fart på bakhjulet utan att motorn dödas av stödbrytaren blir spännande ibland. Är det fler som brukar göra så?

och det här är varför jag INTE meckar och om jag någonsin blir tvungen någon gång ska det finnas minst 1 m pinne eller någonting imellan min hand och hojen.

Jaha, det är DÄRFÖR! :glömdet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...