Pass på, MC-prylar på Lidl

Köpte handskarna igår. Tyckte dom såg helt ok ut, skön passform med och inte för mkt foder i handflatan som andra fodrade mc-handskar kan ha. Blir ju inte förstavalet på bankörningarna i sommar, men som vår-hösthandske duger dom alldeles utmärkt till mig iaf.

Jag köpte deras handskar förra året o körde med dem hela sommaren. Årets är i stort sett likadana, bara matt skinn innuti handen istället för blankt som på förra årets ;). Superbra och både vind och vattenavvisande (körde X andra mil i Tyskland i hällregn utan att bli blöt). Dock så följer fodret med ut om man är lite svettig om händerna och drar av sig dem. Sen är det väldigt svårt att pilla fodret rätt när man ska ha på sig dem igen...

Apropå Lidl, törs man köpa en hjälm där?? Jag skulle bara behöve en ok "första-hjälm" medans jag tar mitt körkort, så tänkte jag att jag köper en "riktigt" när jag har lite bättre koll ;) Är det en bra eller dålig idé??

Apropå Lidl, törs man köpa en hjälm där?? Jag skulle bara behöve en ok "första-hjälm" medans jag tar mitt körkort, så tänkte jag att jag köper en "riktigt" när jag har lite bättre koll ;) Är det en bra eller dålig idé??

Köp en "riktig" på en gång.
Den blir inte mer eller mindre bra för att du övningskör.

hur bra funkar deras underställ? transporterar de bort fukt? och hur är ryggskyddet att åka med? jag har ett biltema nu och det blir så sjukt varmt så det vill man ju inte använda.:huvet

Pass på, varning utfärdades ang. Biltemas rygskydd i testet jag nämnde i början på tråden..!:brinnerup Undermålig produkt enl. Bikes test!

Köpte handskarna igår. Tyckte dom såg helt ok ut, skön passform med och inte för mkt foder i handflatan som andra fodrade mc-handskar kan ha. Blir ju inte förstavalet på bankörningarna i sommar, men som vår-hösthandske duger dom alldeles utmärkt till mig iaf.

Instämmer, inga racegrejer direkt..
Men kändes helt okej på, kevlar, förstärkningar, osv.

1000 ggr bättre känsla än t.ex biltemas motsv., som vara helt dråpliga.

Last edited:

Skyddsmässigt är den ju godkänd, men jag skulle tro att visirmekanismen/ventilationen är smäckig på den.
Samma med Biltema hjälmarna, men dom har nog något kraftigare visir/ventilationsgrejor för några har rapporterat sig vara nöjda med den.

Men har du råd nu så är det lika bra att köpa den "riktiga" hjälmen direkt, en brusig otät hjälm förbättrar inte koncentrationen precis.

Vill du lägga pengarna på körkortet nu så förstår jag det också, du kan ju alltid ha den billiga hjälmen som skjutshjälm sen!

Jag köpte handskar, regnoverall och ryggskydd storlek M. Var där igår och redan var mycket slut!!??

Handskarna verkar helt ok med tanke på priset. Det är ju inga racerhandskar utan nåt man har vid andra tillfällen. Har redan ett par dainese goretex handskar som är grymt bra men de är så tjocka. Det sura var att jag köpte ett par handskar i måndags på Emlia mässan =/

Regnoverallen har jag inte provat förut men tänkte att det kan vara bra att ha i sommar om man åker någonstans...? Frågan är bara vart man ska få plats med det.

Ryggskyddet gillar jag. Har ett från förra året men den var i storlek L. Jag köpte ett i storlek M i år. Det är tjock gummi som är brett som ser ut att skydda bra. Jag köpte mitt första för 700 i mc butiken här. Den är helt värdelös om man jämför med biltemas.

Någon som vill köpa ryggskydet som itne fick tag i ett? Storlek L. Använd kasnke 5 ggr förra året för jag fick inte plats med det under stället då jag hade ett mycket tunnare och sämre hela förra säsongen. PMa

Jag gillade deras tankväska förra året. Man kunde använda den som ryggsäck också. I år var den mer plastig på både gott o ont. Blir nog inte så snyggt att ha på ryggen. Men det är ju iofs inte det som är huvudsaken.

Var därinne förra våren men alla gamar hade redan varit där och snott allting, så jag går hellre och betalar överpris på nån mc affär så jag slipper den känslan "vafan är det slut, är det här nån jävla loppmarknad eller"

Ja ä inte bitterrr

HAHHAHAAA!!!

Helt rätt, köp riktiga skydd på en riktig affär :tummenupp

Jag funderar på Bildoft och Wet wipes till hjälmvård.:tummenupp
Annars kan jag rekommendera ryggskyddet, funkar bra efter test i somras.

Jag var och kände på handskarna.
Det blev inget köp eftersom fodret inuti hade veckat sig så pass att jag inte fick in fingrarna i handskens fingrar, även när jag testade en storlek större än jag brukar ha. Då vill jag inte veta hur det är när man svettats en del i handsken och tar av sig den :gnissla

Pass på, varning utfärdades ang. Biltemas rygskydd i testet jag nämnde i början på tråden..!:brinnerup Undermålig produkt enl. Bikes test!

Detta för att test-punkterna var felaktigt angivna och nåt slag kom helt utanför skyddet. Den klarade självklart testet sen.

Köpte deras intercom förra året, beträffande hur den funkar eller om min skjuts-hjälm är behaglig får ni fråga dom jävla tattarna som snodde min bil :mad:

Ingen som sett om de har goretex-strumpor i år också?

Vad ska du ha dem till?
Det är väl tusen ggr bättre att ha Gore-Tex stövlar. Blir man blöt i läderstövlar (utan membran) men har membranstrumpor blir man inte blöt om foten men sannolikt väldigt kall (kallstrålning o ledning).

Fattar inte heller de som köper Windstopperlångkalsonger om man har membrankläder över. Det undre fyller ingen funktion (2 lager).

Intressant, stog detta i efterföljande bikenummer eller hur framkom denna information??

Jepp, det stod något nummer senare.

Jag har Lidls "hyllade" L2 skydd och frugan kör med Biltemas L2 variant. Tycker faktiskt att hennes känns gedignare och har bättre passform, men det säger som bekant lite om hur det funkar i verklig olycka...

Är det någon härinne som har den där walkie talkien och som kan ge ett utlåtande? Jag & polaren stod & höll i varsin idag & tänkte att det kunde vara en bra pryl att ha på långfärder i sommar.

Bekvämt att kunna prata med varandra mellan hojarna genom att bara trycka in en knapp på styret.

Men själva hörlurarna & mikrofonen såg ut som att de skulle vara i vägen eller klämma när man har en integralhjälm på sig. (ARAI).

Någon som testat?

Den där ser i princip identisk ut med den som jag köpte på Jula för något år sedan. Den har funkat utmärkt när jag och polaren varit ute och kört. Räckvidden blir inte i närheten av det dom uppger ofta men det spelar ingen större roll. Jag hra för mig att för min anger dom upp till 6km men i praktiken får vi kanske en dryg km i räckvidd. Men då har jag iofs min radio liggandes under sitsen så det skärmar kanske av lite.
Det blir lite trängre vid öronen med en insats i hjälmen men dom flesta hjälmar har ju hål för öronen i stoppningen så det ska inte vara något problem.

Ja. Men det resultatet berodde på att en måttangivelse var felaktig så att en av testpunkterna var utanför det egentliga skyddet därav fick det ett väldigt dåligt resultat på just den punkten. Övriga punkter fick dock väldigt bra värden. Dom gjorde senare om testet med slaget på rätt ställe och då blev även den testpunkten godkänd så dom kom ut med en rättelse i något nummer senare.

Tilläggas bör också att deras skydd är ett klass 2 och det fick omdömet dåligt för att det inte uppfyllde nivå 2 i det felaktiga testet. Det var dock fortfarande bättre än ett Dainese för 4 gånger så mycket pengar redan med testet gjort på fel ställe. När man gjorde om testet med rätt testpunkt så kickade det arsle på daineseryggskyddet m fl. Lite synd egentligen för jag har ju ett Dainese som jag betalade dyra pengar för för att jag trodde att man skulle få bättre skydd då.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna