Pass på, MC-prylar på Lidl

jag har haft ryggskyddet i typ 2år å funkar bra..

intercom har man ju letat lite efter...
nån som sett d på nåt lidl på söder sidan av sthlm?? ;p

jag har haft ryggskyddet i typ 2år å funkar bra..

intercom har man ju letat lite efter...
nån som sett d på nåt lidl på söder sidan av sthlm?? ;p

Har två stycken sedan förra året till salu, använda en gång.

Funkade inget vidare med crosshjälm över 70km/h:gnissla

Är det walkietalkie variant eller är det mellan passagerare och förare?

Har två stycken sedan förra året till salu, använda en gång.

Funkade inget vidare med crosshjälm över 70km/h:gnissla

jasså jasså, men det borde funka bra med annan hjälm över 70 lr :p hehe
Det vore najjs om man kunde snacka me polarn när man åker på lite längre sträckor.. slipper man sitta å sjunga för sej själv...

jasså jasså, men det borde funka bra med annan hjälm över 70 lr :p hehe
Det vore najjs om man kunde snacka me polarn när man åker på lite längre sträckor.. slipper man sitta å sjunga för sej själv...

Haha, jo. Polaren kommer säkert bli skitglad när du sjunger för honom/henne i ett par timmar istället :tummenupp

Det är inte identiskt med tidigare version om du skriver:

identisk med tidigare modeller, men nu under annat märke, bättre vent.funktion, bättre justeringmöjligheter

Men det fungerar säkert att handla saker på Lidl. Men när det gäller säkerhet och liknande - visst fan är det skillnad på grejerna. Om nu Lidl lyckades få bra resultat på ett pisskydd för 300 spänn betyder det inte mycket. Det finns otroligt många sätt att mäta kvalitét, hållbarhet och funktion.

Niclas L

Jag har klotat med biltemas ryggskydd för 300 kr på bana, funkade helt ok.

Jamen för fan kvinna... Ska vi behöva tänka åt er nu igen?

Du menar att när du inte KAN köra ska du köpa hjälm från en livsmedelbutik, och när du bevisat att du behärskar din hoj och fått ditt körkort ska du köpa en dyrgrip att ha på skallen? Jag får fan kramp...

Hjälm på Lidl... Vad blir det härnäst? Kolvringar på Hemköp?

Ääähh. Lugna ner dig nu. Det är inte frågan om att hon ska köpa en toppluva istället för en hjälm. Hon funderar över om hon vågar köpa en hjälm på Lidl. Det är godkända hjälmar så skyddsmässigt är dom helt OK men komfort och kvalitetskänsla är inte på topp. Så i viss mån får man fortfarande vad man betalar för.

Men om man sitter i situationen att man har lite tight ekonomi och måste spara lite där det går så är det väl kanske roligare om man köper en billigare hjälm och istället har råd med körkortet. Eller vad tycker du.
Körkort kostar pengar, Hoj kostar pengar, ett bra ställ kostar pengar. Om man ovanpå det inte har råd att köpa värsta Arai-hjälmen så ska man hellre stå vid vägkanten och lifta eller?

Alla har inte samma prioriteringar och en del kanske tycker att Lidls hjälm funkar utmärkt. Man kan visst köpa den då den skyddmässigt är fullgod. Dock ska man ju vara medveten om att den i en del avseenden är ganska mycket sämre än många dyrare hjälmar. Mer vindbrus, sämre visirmekanism, ventilationsreglage som känns rappliga osv. Men för en del spelar ju inte det så stor roll. Och vill man bara börja köra så fort som möjligt och kan tänka sig att köra med en ganska ful hjälm några månader tills man sparat ihop till en hjälm som man verkligen vill ha så är det väl bara att köra.

Ääähh. Lugna ner dig nu. Det är inte frågan om att hon ska köpa en toppluva istället för en hjälm. Hon funderar över om hon vågar köpa en hjälm på Lidl. Det är godkända hjälmar så skyddsmässigt är dom helt OK men komfort och kvalitetskänsla är inte på topp. Så i viss mån får man fortfarande vad man betalar för.

Men om man sitter i situationen att man har lite tight ekonomi och måste spara lite där det går så är det väl kanske roligare om man köper en billigare hjälm och istället har råd med körkortet. Eller vad tycker du.
Körkort kostar pengar, Hoj kostar pengar, ett bra ställ kostar pengar. Om man ovanpå det inte har råd att köpa värsta Arai-hjälmen så ska man hellre stå vid vägkanten och lifta eller?

Alla har inte samma prioriteringar och en del kanske tycker att Lidls hjälm funkar utmärkt. Man kan visst köpa den då den skyddmässigt är fullgod. Dock ska man ju vara medveten om att den i en del avseenden är ganska mycket sämre än många dyrare hjälmar. Mer vindbrus, sämre visirmekanism, ventilationsreglage som känns rappliga osv. Men för en del spelar ju inte det så stor roll. Och vill man bara börja köra så fort som möjligt och kan tänka sig att köra med en ganska ful hjälm några månader tills man sparat ihop till en hjälm som man verkligen vill ha så är det väl bara att köra.

WORD! :yoparty

Måste man köpa en så väsentlig del som en hjälm på Lidl kanske man skulle prioritera om lite och köpa en billigare hoj.

Det är ju knappast så att hela ekonomin står på spel pga en hjälm :)
(tack och lov för det...) och med tanke på allt man faktiskt måste köpa så är det ju lite sent att börja fundera över kostnaderna nu...
Däremot är det snudd på omöjligt att veta vad man ska ha för hjälm när man aldrig provat någon innan, och det finns ju onekligen tusentals olika åsikter, vilket märks rätt tydligt här.. Min tanke var bara att ta det lugnt tills man blivit lite mer insatt och kan ha lite mer åsikter själv och sedan köpa nåt man är riktigt nöjd med.. Men som sagt vill jag ju ha en hjälm omgående så att jag kan övningsköra privat så fort som möjligt., så jag tänkte bara att det var en enkel lösning...
Men tack ändå för att du hjälper mig att tänka :) du har helt rätt i att det verkligen kan behövas lite hjälp med det, särskilt i detta sammanhang ;)

Måste man köpa en så väsentlig del som en hjälm på Lidl kanske man skulle prioritera om lite och köpa en billigare hoj.

(tack och lov för det...) och med tanke på allt man faktiskt måste köpa så är det ju lite sent att börja fundera över kostnaderna nu...
Däremot är det snudd på omöjligt att veta vad man ska ha för hjälm när man aldrig provat någon innan, och det finns ju onekligen tusentals olika åsikter, vilket märks rätt tydligt här.. Min tanke var bara att ta det lugnt tills man blivit lite mer insatt och kan ha lite mer åsikter själv och sedan köpa nåt man är riktigt nöjd med.. Men som sagt vill jag ju ha en hjälm omgående så att jag kan övningsköra privat så fort som möjligt., så jag tänkte bara att det var en enkel lösning...
Men tack ändå för att du hjälper mig att tänka :) du har helt rätt i att det verkligen kan behövas lite hjälp med det, särskilt i detta sammanhang ;)

Nu blir det en pudel...

Lidl kan ta fram det värsta i mig. Ber om ursäkt för mitt något arroganta första svar. :rodnar

Ska bättra mig... Lycka till med kortet.

Det är inte identiskt med tidigare version om du skriver:

identisk med tidigare modeller, men nu under annat märke, bättre vent.funktion, bättre justeringmöjligheter

Men det fungerar säkert att handla saker på Lidl. Men när det gäller säkerhet och liknande - visst fan är det skillnad på grejerna. Om nu Lidl lyckades få bra resultat på ett pisskydd för 300 spänn betyder det inte mycket. Det finns otroligt många sätt att mäta kvalitét, hållbarhet och funktion.

Niclas L

Kan precis lika gärna vara så att Lidl fick ett "pisslågt" pris på ett bra skydd.

Jag antar att ett test där t ex Dainese "lyckas" få ett pissresultat på ett skydd som folk anser är bra inte heller betyder så mkt?

Känns som att "där-det-jag-använder-själv-vinner"-testet är det enda man ska bry sig om....

Last edited:
Tänker ni samma om mjölken på lidl? Ni kan inte gå o köra mjölk där för att det står ju inte Arla eller Skåne mejerier på paketet.

Var o köpte ett ryggskydd idag o jag tycker de sitter riktigt bra. Den skillnaden jag ser på det är att det inte är några ryggplattor men med skinnstället på så sitter ryggskyddet hur bra som helst.

Ni borde inte stirra er blinda på vad det står på den lilla lappen på insidan av skydden vilket jag totalt övertygad om är den största (och ända??) anledningen till prisskillnaderna

Är Lidls skivbromslås godkända av försäkringsbolag? Sjukt billigt i alla fall med kom ihåg snöre 79:- Kvaliten kan ju va rätt kass men ändå 79 spänn.

Är Lidls skivbromslås godkända av försäkringsbolag? Sjukt billigt i alla fall med kom ihåg snöre 79:- Kvaliten kan ju va rätt kass men ändå 79 spänn.

Tror inte det är godkänt, rätta mig om jag har fel någon.
Jag köpte ett ändå och upptäckte att det inte går in till hålen i skivan...
Fick sätta det i nithålet istället, problemet då var att det var för liten glipa i låset. En snabb vända med fil på låset så gick det fint dock.

Men de har ju en annan variant också som är lite större och lite dyrare, du kanske skulle kika på det istället. Med facit i hand skulle nog jag gjort det :)

Det finns ju som sagt massor av olika åsikter. Ifråga om hjälmar så är det ju så att för att som ska få sölja den som MC-hjälm så måste den klara säkerhetstester enligt ECE R22/05 vilket resulterar i att dom flesta hjälmar som säljs som MC-hjälmar är ungefär lika bra ur skyddshänseende.
Det innebär dock inte att man inte får det man betalar för i ganska hög grad.
Billigare hjälmar har några nackdelar. Ofta är dom inte lika täta runt visiret så kör man i regn riskerar man att det läcker och rinner in vatten på visiret. Vindbruset kan också bli avsevärt högre. Har ju inte så stor betydelse om man kör endast kortare sträckor och inte så fort men ska man ut och köra landsväg längre sträckor och inte bry sig så mycket om vädret så kan det ha en viss betydelse.
Sen har billigare hjälmar nackdelen att dom ofta tillverkar skalen i en eller ett fåtal storlekar vilket medför att en XS hjälm har samma skal som en XL. Det är bara tjockare stoppning i den vilket medför att den blir större och tyngre. Förutom att dyrare märken klarar av att göra hjälmen lättare med bibehållen styrka även för ett lika stort skal.
Sen tillkommer så enkla saker som pinlock. Något som jag anser är enormt bra. Jag skulle personligen inte köra med en hjälm utan pinlock. Det är alldeles för bra för att slippa imma för det. Köper man en billigare hjälm så följer det inte med utan man måste borra själv och sätta dit det förutom att det faktiskt kostar några hundralappar att köpa löst. Det kan också vara så att det är svårare att få tag på nytt visir när det gamla blir repigt. Eller att visiret inte är lika reptåligt.

Jag har själv en biltemahjälm som skjutshjälm och jag har provat att åka själv med den någon gång. Det är inte samma komfort som i min vanliga hjälm och det är mer vindbrus så jag skulle inte välja att köra med den själv på heltid men som skjutshjälm duger den finfint. Eller om man som sagt inte kör så mycket och mest i väldigt måttliga farter.

Jag kör själv med en Shoei Raid 2 och har satt dit extra whisper strip och nässkydd för att få ner vindbruset mer än det var från början då jag tyckte att även den hjälmen var för högljudd. Men då kör jag ganska mycket och ganska långa sträckor. Att köra 40 mil i sträck är inte någon direkt ovanlighet och det går oftast i momsad landsvägsfart dvs kring 100-120. Då blir mycket vindbrus ganska påfrestande efter ett antal mil. Sen är det möjligt att jag är lite extra kinkig eller att utformningen på kåpan på min hoj gör det extra känsligt med hjälmen.

Min nästa hjälm kommer troligen att bli en schubert mest på grund av att dom säger sig göra marknadens tystaste hjälmar.

Tyvärr vet man ju aldrig på förhand om en hjälm kommer att vara helt rätt. Det vet man först efter att ha kört med den ett tag.

Köper du en billig hjälm nu och sedan byter upp dig så kan du ju alltid använda den billiga hjälmen som skjutshjälm dom gånger någon ska åka med bakpå. Å andra sidan. Vet du med dig att du kommer att fortsätta köra båge och kommer att köra en del så finns det en viss poäng i att göra lite mer efterforskningar och kanske lägga några kronor mer på hjälmen. Förutsatt att ekonomin finns. För det är ju som sagt bättre enligt mig att köpa en hjälm man har råd med för att kunna börja köra så fort som möjligt än att låta bli att köra för att man inte anser sig ha råd med en hjälm för 5000 eller vart en del nu anser att man ska lägga gränsen för hur dyr hjälm man ska har råd med för att få köra MC.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti