Partitionera Win 7

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Hämta nya datorn idag, tyvärr så var hela hårddisken en stor partition. Har windows något eget program så att man kan partitionera upp hdd:n?
 
Åhh, sautan. Får bli att blåsa skiten då..

Ha! Verkar som det går ändå :)
 
Last edited:
Kontrollpanelen\System och säkerhet\Administrationsverktyg\Skapa och formatera hårddiskspartitioner ????
 
Gick bara till en viss del, man fick "krympa" den stora och sen göra en ny partition på det lediga utrymmet som blev. Men blev inte riktigt som det var tänkt, får bli en ominstallation senare.
 
Det är dessutom alltid bra att installera om en märkesdator så man slipper att skräp de kastar in tillsammans med windows. Brukar fungera märkbart bättre med en vanillainstallation än tillverkarnas.
 
Det är dessutom alltid bra att installera om en märkesdator så man slipper att skräp de kastar in tillsammans med windows. Brukar fungera märkbart bättre med en vanillainstallation än tillverkarnas.
Jo, ska göra det. Men den har ingen dvd-läsare och jag hade inget usb-minne som var tillräckligt stort att få in win7 på. Men det kommer.

Borde gå att mosa in en win7-iso på ett usb-minne och boota/installera från?
 
Själv undrar jag varför du vill partitionera disken???
Finns ingen direkt vettig anledning med dagens filsystem.
 
En short-stroke'ad systempartition och resten som datapartition är alltid snabbare än en stor fet blob. http://www.tomshardware.com/reviews/short-stroking-hdd,2157.html

Zonkar systeminstallationen är det enkelt att lägga på ett nytt operativ medans datafilerna/pr0n/muzak/movz får ligga kvar orört på datapartitionen.

Min erfarenhet säger bara att de flesta gör en av partitionerna för små och får andra problem istället.
Men visst, ser man till rena siffror så är det snabbare men kan du ärligt säga att det är så stor skillnad för användaren?
 
Jo, ska göra det. Men den har ingen dvd-läsare och jag hade inget usb-minne som var tillräckligt stort att få in win7 på. Men det kommer.

Borde gå att mosa in en win7-iso på ett usb-minne och boota/installera från?

jepp det går alldeles utmärkt :) glöm inte att berätta hur du upplever monstret sen ;)
 
Själv undrar jag varför du vill partitionera disken???
Finns ingen direkt vettig anledning med dagens filsystem.
För att det är drygt att ha en 500gb partition? Gillar att ha det uppdelat så att det är lätt att installera om osv.

jepp det går alldeles utmärkt :) glöm inte att berätta hur du upplever monstret sen ;)
Jag avbeställde den. För det första var affären grymt sega på att höra av sig, sen så hade den Sandy-Bridge, och det vet du ju hur det gick med det. Han hade ingen aning om hur lång tid det tog innan dom fick in nya, fungerande, moderkort så jag sket i det och köpte en vanlig sunkig Acer 3820TG.. :näsblod
 
Last edited:
Men visst, ser man till rena siffror så är det snabbare men kan du ärligt säga att det är så stor skillnad för användaren?

Första månaderna märker man ingen nämnvärd skillnad utan det är när systemfiler sprids över hela diskytan som den stora systempartition börjar sega sig - och många börjar fundera på "hm, jag kanske borde formattera om datorn, det verkar vara nåt knas med den". Short-stroke eller SSD som systemdisk är det som funkar bäst i längden.
 
För att det är drygt att ha en 500gb partition? Gillar att ha det uppdelat så att det är lätt att installera om osv.


Jag avbeställde den. För det första var affären grymt sega på att höra av sig, sen så hade den Sandy-Bridge, och det vet du ju hur det gick med det. Han hade ingen aning om hur lång tid det tog innan dom fick in nya, fungerande, moderkort så jag sket i det och köpte en vanlig sunkig Acer 3820TG.. :näsblod

men vafan :tungan :( förstår inte varför de återkallar laptopar då, som jag förstod det så ska minst 2 sataportar fortfarande fungera vilket ju räcker för vissa modeller :va
 
men vafan :tungan :( förstår inte varför de återkallar laptopar då, som jag förstod det så ska minst 2 sataportar fortfarande fungera vilket ju räcker för vissa modeller :va
Äh, skit samma. Blir en feting stationär i sommar istället så man kan lira 3d-spel and shit, blir najs! :banana
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top