Parkeringsbot, trolla bort?

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Jag och en annan fick varsin bot idag,

Jag har snackat med en parkeringsnisse förr och han sa att det
var helt okej att bara ställa hojen, sålänge den inte står ivägen
att alla går efter det, men självklart ska där komma en sur jävla kärring (folk som såg henne)
och ge en böter :mad:

Iallafall, ber om hjälp att hitta en lucka för jag vet inte riktigt alla krav och så
men det ser ut att vara vattentätt enligt mig iallafall :(

12 minuters uppsikt, rätt regnummer, rätt datum och tid.

Jag har ett kvitto för betald avgift (fick av en polare)
men jag har fått böter för att jag "Ej parkerat inom markerad plats".

Den stod precis där alla alltid ställer hojarna, helt ur vägen för vilken tänkbar situation somhelst!

Last edited:
Har för mig att fabrikatet på fordonet måste stå på boten. En kamrat som hade en audi med bwm-grill fick sin bot avskriven när han påpekade det.

Att stanna sitt fordon för att lasta eller lossa det är inte samma sak som att parkera det!
Det finns en praxis som säger att det ska vara aktivitet vid fordonet minst var 10:de minut för att det ska räknas som lastning eller lossning av gods t.ex. flytt.

Då 10 minutersregeln inte är en lag utan bara praxis får du vara borta längre än 10 minuter om det varit tugnt att bära eller långt till uppställningsplatsen...

Hittade det, min skola är störst i Lund så man kanske kan säga att det tog tid eller något.

Myggdråparn skrev:
2494456 Har för mig att fabrikatet på fordonet måste stå på boten. En kamrat som hade en audi med bwm-grill fick sin bot avskriven när han påpekade det.
Okej för där står Ninja MC

men den heter ju Kawasaki ZX750P1

kan det vara något?

Last edited:
Om du har snackat med en parkeringsvakt så ring bolaget och uppge datum osv. för när du snackade med snubben. Har hänt en polare till mej och det redde upp sig... Hon slapp betala.:tummenupp

/Carin

Du sa de själv.. du har en biljett... men du kan juh inte fästa den på mcn

AleX skrev:
2494480 Du sa de själv.. du har en biljett... men du kan juh inte fästa den på mcn

Men ha fick ju boten pga. "Ej parkerat inom markerad plats".

Prova med att du höll på att frakta ett kylskåp :D

Last edited:
AleX skrev:
2494480 Du sa de själv.. du har en biljett... men du kan juh inte fästa den på mcn

Spelar ingen roll om man har biljett, för den kan du ju ha fått av nån annan! Ringde själv och frågade senast i tisdags då jag gjorde misstaget att lägga ner biljetten när jag åkte en sväng med bilen och glömde lägga tillbaks den! Vilket pucko man är som köper biljett och ändå får böter! :huvet

watson skrev:
2494473 Om du har snackat med en parkeringsvakt så ring bolaget och uppge datum osv. för när du snackade med snubben. Har hänt en polare till mej och det redde upp sig... Hon slapp betala.:tummenupp

/Carin
Men det var förra året :argpådato

Kan även funka med att hävda att man fått punktering, men då bör man kunna styrka det med ett kvitto på ett nytt däck eller lagning. //Emil

Antingen kan du klara dig på att p-nissen inte kollat registreringsnummerdatabasen ( puh!) & därigenom fått fram fabrikat, utan tydligen bara läst på kåpan eller nåt. Det står väl inte Ninja i regbeviset?

Alt. 2 är att gå till polisen och anmäla nrskylten som stulen, du upptäckte det redan i helgen men har inte haft chans att anmäla förren nu.

Släng boten, vänta på påminnelsen & skicka in den tillsammans med anmälan, för du stod ju inte där, det gjorde tjyven med din skylt.

Detta kan du nu göra så länge du äger hojen, så många ggr du vill.

Chronic skrev:
2494521 Antingen kan du klara dig på att p-nissen inte kollat registreringsnummerdatabasen ( puh!) & därigenom fått fram fabrikat, utan tydligen bara läst på kåpan eller nåt. Det står väl inte Ninja i regbeviset?

Alt. 2 är att gå till polisen och anmäla nrskylten som stulen, du upptäckte det redan i helgen men har inte haft chans att anmäla förren nu.

Släng boten, vänta på påminnelsen & skicka in den tillsammans med anmälan, för du stod ju inte där, det gjorde tjyven med din skylt.

Detta kan du nu göra så länge du äger hojen, så många ggr du vill.
Nopp står INGET om Ninja i regbeviset, Kawasaki ZX750P står där.

Ninja står på tanken, och det står enbart Ninja MC på Boten,
inget om kawasaki, zx750p, zx7r INGET sånt alls.

Kan man klara sig så då?

47 skrev:
2494545 eller så slutar du tjafsa och bara betalar...

;)

/47
Om man som gymnasiestuderande med studiebidrag varje månad
som utan arbete (ofrivilligt) tycker att 400kr är mer än man vill "bara betala" då?

Oddjob skrev:
2494542 Nopp står INGET om Ninja i regbeviset, Kawasaki ZX750P står där.

Kan man klara sig så då?

Testar du det, så är alt 2 kört iaf.

Jag har klarat mig i liknande lägen, hursomhelst slänger du boten och när påminnelsen dyker upp så säger du att du fått en P-bot på en NINJA och någon sådan äger du inte minsann.

Boten ska vara komplett ifylld, men det kan ändå vara svårt att få rätt.

Slänger du skylten så får du iaf betala en ny skylt + skattemärke för runt 150,- Dock bara en gång...rätt skönt att vara olappbar sen.

Oddjob skrev:
2494550 Om man som gymnasiestuderande med studiebidrag varje månad
som utan arbete (ofrivilligt) tycker att 400kr är mer än man vill "bara betala" då?

Då ställer man sig på MC-parkeringen...

/47

Oddjob skrev:
Bifogar en bild på boten:
Det du kan försöka slingra dig ur på, är fabrikat "ninja mc" tycker jag är lite skumt.. Ska du överklaga måte du betala först, och efter beslut ev få pengar tillbaks. Systemet suger, om man inte ber parkeringsvakten att annulera på plats :(

Du kan överklaga på någon skitdetalj som att hon/han slarvat med fabrikat, och du kan hävda att du såg på och att vakten bara gick förbi och droppa en bot på 30 sec och inte alls under 12 min uppsiktstid.

Alternativt - ta ett fotografi, överklaga och hänvisa att folk parkerar sina mc där samt att de ej står i vägen...

Alternativ 2, som jag gjort vid ett tillfälle. Anmäl i efterhans att parkeringsautomaten inte funkade! :) ring in till gatukontoret, säg inte ditt egna namn utan polarens. Att automaten inte funkade....sen överklagar du med anl av att du inte kunde köpa en biljett :tummenupp

Lite rävspel, men det funkar. Dock måste man betala först, och sen vänta på att få tillbaks pengarna. Kan ta varierande tid dock :näsblod

Eftersom ni är 2 pers som fått bot, så har ni större slagkraft. Hävda att ni inte kunde köpa biljett! Det skulle jag köra på, samt i kombination med ett foto som visar att hojjarna inte står i vägen....

:)

Ähh bara betala.

Står inte registreringsnummret på lappen ?

"råka" köra påställt utan försäkring en månad så ska du få se på inbetalning från TFF.
Du hade inte haft råd att käka på 2 år :D

Synd att jag läste denna tråd då det är mitt jobb att utreda dessa fall!
Nu skyltar du dessutom med fakta, så din bevisning klarar du nog inte denna gång :fakta

Oddjob skrev:
2494542 Nopp står INGET om Ninja i regbeviset, Kawasaki ZX750P står där.

Kan man klara sig så då?

.: blev du rädd nu :. hahahahaha jag har enbart tråkigt :fyllisar skål!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT