Parkeringsböter, rätt eller fel?

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
kan vi inte bara göra som i belgien.. där gick hela landet ihop och bestämde sig för att sluta betala Pböter..som reslutat får man parkera varsomhelst gratis och det funkar toppen :tummenupp
grova felparkeringar (mitt i gatan tex) forslas bort med bärgning och då har man ju inget val än att betala...

sven666 skrev:
kan vi inte bara göra som i belgien.. där gick hela landet ihop och bestämde sig för att sluta betala Pböter..som reslutat får man parkera varsomhelst gratis och det funkar toppen :tummenupp
grova felparkeringar (mitt i gatan tex) forslas bort med bärgning och då har man ju inget val än att betala...

... o sen när du får en hjärtinfarkt och ambulansen inte kommer fram för att nån idiotjävel inte lärt sig att perkera så ångrar du dig nog rätt enormt.

Fatta att lisorna finns till av en anledning. :fatta!

Mavve skrev:
... o sen när du får en hjärtinfarkt och ambulansen inte kommer fram för att nån idiotjävel inte lärt sig att perkera så ångrar du dig nog rätt enormt.

Fatta att lisorna finns till av en anledning. :fatta!

Hur kan en felriktad bil, eller obetald p-avift hindra en ambulans från att komma fram?

Lartes skrev:
Hur kan en felriktad bil, eller obetald p-avift hindra en ambulans från att komma fram?

Det kan hindra kollektivtrafiken.

Sen det där med en obetald P-avgift har aldrig varit ämnet ens :gnissla

2fast4hjo skrev:
Har fått tillbaka pengarna då det fanns en felaktig skylt uppsatt vid Willys i skövde, så nu är det du som är pinsam.

Jaha, för att du fick rätt så är jag pinsam?

hahahahahahahahhahahahaa :rofl

Mavve skrev:
Det kan hindra kollektivtrafiken.

Sen det där med en obetald P-avgift har aldrig varit ämnet ens :gnissla

Kan det hindra kollektivtrafiken om bilen är felriktad där parkering är tillåten?

HansJ skrev:
Den här är oxå fin...

Bor på återvändsgata, ena sidan är det parkeringsförbud på, andra sidan är parkering tillåten. Mitt i gatan är det parkeringsplatser, med linjer och P-skylt och allt. Fick böter, uppställd på samma plats för länge... Ringde och kollade med kommunen, och mycket riktigt, P-skylt innebär, om inga tilläggsskyltar finns, parkering max 24 timmar! Hur många känner till det? Aldrig fått eller hört om liknande bot förut... Dessutom, nästa dag så har de klistrat på en orange lapp på rutan, med uppmaning att flytta bilen annars skulle den borttransporteras. Fick dessutom brev hem med samma innehåll. Bilen är en 96:a i fräscht skick, och ser inte ut som en pundarskrothög...

Man ska tydligen inte låta bilen stå och åka kommunalt... Kommunen vill väl ha så mycket bilar på rull som möjligt för att trängselavgifterna, f'låt skatten, ska bära sig...

Så är det. Max 24 timmar. Har sett en böteslapp på en bil (inte min) för detta, men det är ovanligt. Vanligen kollar de inte av sådana parkeringsplatser. Men det är ju bara att rulla 5 meter till nästa ruta efter 24 timmar, eller?

HansJ skrev:
Den här är oxå fin...

Bor på återvändsgata, ena sidan är det parkeringsförbud på, andra sidan är parkering tillåten. Mitt i gatan är det parkeringsplatser, med linjer och P-skylt och allt. Fick böter, uppställd på samma plats för länge... Ringde och kollade med kommunen, och mycket riktigt, P-skylt innebär, om inga tilläggsskyltar finns, parkering max 24 timmar! Hur många känner till det? Aldrig fått eller hört om liknande bot förut... Dessutom, nästa dag så har de klistrat på en orange lapp på rutan, med uppmaning att flytta bilen annars skulle den borttransporteras. Fick dessutom brev hem med samma innehåll. Bilen är en 96:a i fräscht skick, och ser inte ut som en pundarskrothög...

Man ska tydligen inte låta bilen stå och åka kommunalt... Kommunen vill väl ha så mycket bilar på rull som möjligt för att trängselavgifterna, f'låt skatten, ska bära sig...

Japp, det star i korkortsboken. Eller iaf sa gjorde det for 9 ar sen.

(Det ar den dar boken alla nordar laser. De som inte redan "vet allt" nar de borjar pa korskolan...) :lol

Mavve skrev:
Jaha, för att du fick rätt så är jag pinsam?

Att skriva så som du påstår att vi inte kan parkeringsreglerna är pinsamt :)

Kanske OT men, en arbetskollega till 2fast4some som arbetar i norge fick 5700 :skrämd sek i böter för att han inte hade stannat vid STOP, värt att tänka på om ni åker dit!!

Last edited:
Mavve: HÅLL KLAFFEN! Har ni inte ens bankomat där du bor? Själv har jag 7st 7/11 sprängfyllda med glassar inom en sträcka av max 10 minuter promenad, där dom tar kort... Eller vänta nu, den på medborgarplatsen är stängd för ombyggnad typ, jaja 6 stycken iallafall... HA-HA-HA... :arsele

R2 skrev:

Glömde nämna varför jag sa svavelsyra, jo! Det är för att då kan dom inte gå längre, och kan dom inte gå blir det inga böter utsatta...
:D

Skalman skrev:
Så är det. Max 24 timmar. Har sett en böteslapp på en bil (inte min) för detta, men det är ovanligt. Vanligen kollar de inte av sådana parkeringsplatser. Men det är ju bara att rulla 5 meter till nästa ruta efter 24 timmar, eller?
Jo, har lärt mig det nu den hårda vägen. Visst, inget problem i sig att flytta bilen, men det är något som är fel om man uppmuntras till kallstart av bilen för att flytta bilen 5 meter. Faktumet att bilen står 5 meter bort ändrar liksom inte sakförhållandet, att min bil står och tar upp en plats på den parkeringen. Frågan är varför den regeln finns, OK om det var en vecka/en månad möjligtvis, för att förhindra skrot att stå och rosta, men som det är nu gör jag en onödig kallstart varje morgon, alternativt lockas att ta bilen till jobbet i stället...

Lugn skrev:
Japp, det star i korkortsboken. Eller iaf sa gjorde det for 9 ar sen.

(Det ar den dar boken alla nordar laser. De som inte redan "vet allt" nar de borjar pa korskolan...)
Har säkert läst det, men dels var det mer än 9 år sen, och dels så faller sånt bort som man inte påminns om. Har aldrig tidigare hört någon bötfällas för det, därav mest förvånad...

Zana skrev:
Mavve: HÅLL KLAFFEN! Har ni inte ens bankomat där du bor? Själv har jag 7st 7/11 sprängfyllda med glassar inom en sträcka av max 10 minuter promenad, där dom tar kort... Eller vänta nu, den på medborgarplatsen är stängd för ombyggnad typ, jaja 6 stycken iallafall... HA-HA-HA... :arsele

Glömde nämna varför jag sa svavelsyra, jo! Det är för att då kan dom inte gå längre, och kan dom inte gå blir det inga böter utsatta...
:D

Läs tråden igen brainiac, jag bor inte här/där. :rolleyes:

Mavve skrev:
Läs tråden igen brainiac, jag bor inte här/där. :rolleyes:

Fattar... hmmm... Noll...

Du bor inte hemma nu?

Du är på semester?

Du är kidnappad?

Du är flykting?

Vad?

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back