Parkeringsböter, rätt eller fel?

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Fick en mkt irriterade pbot häromdan.
Bilden: min bil är den lilla blå klicken som den blå pilen pekar på, jag stog sist i ett led av bilar, 11meter från vägen som kommer ut bakom(uppifrån på bilden)
där jag stog är det enkelriktat.
Böterna jag fick va, punkt 6, 6meter.
Punkt 6: "i vägkorsning eller inom 10 m från korsandekörbanas närmaste ytterkant(3 kap 53§)
Alltså skulle jag ha parkerat för nära den lilla överfart som finns mellan de två enkelriktade vägare, strax framför min bil.
Men det är ju för fan enkelriktat på min väg, man får ju inte komma från det hållet och åka mot min bil.
Eller är det så att om man kommer på min väg och ska till vänster över till andra sidan, står jag ivägen då?

Nånn som en jävel på att överklaga sånnt här?
Har jag helt tveklöst gjort fel får jag väl betala då, men GGGRRRRRR

Bifogat

• korsning.jpg
    korsning.jpg
    38.2 KB · Visningar: 173
Det är nog rätt kört tyvärr. Spelar ingen roll om det är t-korsning eller vanlig korsning, samma avstånd iaf. Har också åkt dit på det.

Vet inte om ni kommer ihåg min tråd om P-Böter men man kan iaf konstatera en sak... Slappfisor är onda rakt igenom!

Jag passar återigen på att citera Magnus Uggla:

"I drömmen kör jag på alla blåklädda pissfittor"

Har ni hört den låten så förstår ni min ståndpunkt mot lapplisor.

lagen må vara så här, men hur många vet det
jag svängde runt hörnet och YES en plats som är långt nog ifrån vägen jag kom ifrån (minst tio meter)
fullt med bilar framför, ingen annan fick böter, stog även en bakom (sen), alltså mindre än tio meter åt det hållet, ingen böter där inte.
kommunal nisse som bötfällt, inte polis.

:huvet :mad: :mad:

2fast4hjo skrev:
Vi tar gänget och brummar lite :mad: utanför polishuset.

Tråkigt R2, ska åka förbi och kolla hur det ser ut där....
nja, snuten va rätt cool, jag åkte dit direkt och klaga, han sa att "det är ju inte vi som satt bötern, då hade vi kunnat diskutera meter..."
ska lämna in överklaganspapper, fan vet om det hjälper men...man ska alltid ställa till det för dom svinen.

En liten trådlåning.
Jag fick en betalningspåminnelse för några dagar sedan om att jag skulle ha parkerat på fel sida vägen den 23e februari i år ett kvarter från min lägenhet.
Jag har inte sett någon lapp på bilen och jag är helt 100% säker på att jag aldrig någonsin parkerat på fel sida vägen där.

Självklart har jag inga bevis och jag kommer självklart inte ihåg var jag befanna mig vid den tidpunkten.

Finns det någonting man kan göra eller är det bara till att betala och se glad ut?

UrbanTiger skrev:
Dom har inte rätt att ta ut någon påminnelseavgift har jag för mig. Vet du med dig att du inte parkerat där någonsin så får du nog ringa och förklara att du inte parkerar på den platsen. Svårt läge... har du egen parkeringsplats ?
Det var ingen påminnelseavgift. Bara en påminnelse typ.
Jag brukar parkera på den gatan ibland men jag vet till 100% säkerhet att jag aldrig parkerat på fel sida vägen där, eftersom det är en smal väg där bara en idiot skulle parkera på fel sida.

Jag har ingen egen parkeringsplats.

Östersund har två kommunala lapplisor. Dessa två drog under 2004 in mer än 2 miljoner sammanlagt. :tomten

Jag fick 300 kr i böter i parkeringshuset här bredvid. När jag hade mitt giltliga parkeringstillstånd för april liggande synligt i rutan. Hur kan de missa nåt sånt?

Ska skicka in boten och brev till dem i morgon.

Den här är oxå fin...

Bor på återvändsgata, ena sidan är det parkeringsförbud på, andra sidan är parkering tillåten. Mitt i gatan är det parkeringsplatser, med linjer och P-skylt och allt. Fick böter, uppställd på samma plats för länge... Ringde och kollade med kommunen, och mycket riktigt, P-skylt innebär, om inga tilläggsskyltar finns, parkering max 24 timmar! Hur många känner till det? Aldrig fått eller hört om liknande bot förut... Dessutom, nästa dag så har de klistrat på en orange lapp på rutan, med uppmaning att flytta bilen annars skulle den borttransporteras. Fick dessutom brev hem med samma innehåll. Bilen är en 96:a i fräscht skick, och ser inte ut som en pundarskrothög...

Man ska tydligen inte låta bilen stå och åka kommunalt... Kommunen vill väl ha så mycket bilar på rull som möjligt för att trängselavgifterna, f'låt skatten, ska bära sig...

Har jag heller aldrig hört talas om. Du får väl rulla den ett par decimeter åt nåt håll då.

Fick 700 kr i böter förra veckan för att jag står i en parkeringsruta med bilen vänd åt fel håll. Förstår inte riktigt varför man får böter för det, nån som vet?
P-lisan kunde inte förklara utan sa bara att det är reglerna: Bilen ska stå i gatans färdriktning.
Frågade då hur det var med mc och det är samma där fast de brukar inte ge böter för det. Alltså att stå med bakdäcket mot trottoaren och framdäcket ut mot gatan kan ge böter enligt henne.

Joe Schmoe skrev:
Fick 700 kr i böter förra veckan för att jag står i en parkeringsruta med bilen vänd åt fel håll. Förstår inte riktigt varför man får böter för det, nån som vet?
P-lisan kunde inte förklara utan sa bara att det är reglerna: Bilen ska stå i gatans färdriktning.
Frågade då hur det var med mc och det är samma där fast de brukar inte ge böter för det. Alltså att stå med bakdäcket mot trottoaren och framdäcket ut mot gatan kan ge böter enligt henne.
vet inte varför men så är det iaf, brorsan som är rullstolburen får sånna ibland, typ enklare att parkera så än rulla över en gata mitt i city
polisen river dom dock utan snack varje gång.
(och ja, lapplisorna skiter i om det sitter ett handikapp tillstånd i rutan)

Jag hatar p-lisor så förbannat mycket... Varje dag jobbar jag inne på mariahallen, och ser dom jävlarna där varje förbannade morgon...

Fick en bot på bilen samma dag som jag en stund senare betalade månadskort, kommer fan inte betala boten... Först 425kr sen 500kr för p-tillstånd (boende-p)...

Om p-tillståndet och boten infaller samma dag, borde det väl ändå vara ganska safe? Tänker vänta å se... Hatar dom så kraftigt...

Har lust å spruta in ren svavelsyra in i knäna på dom eller nåt annat lika makabert...

6000:- per år, för parkering. Lite magstarkt, eller? Vad kostar det i resten av landet?

Zana skrev:
Har lust å spruta in ren svavelsyra in i knäna på dom eller nåt annat lika makabert...

QUOTE]

MUHAHAHAHA :D :D :lol :lol

Såklart att de som får böter aldrig känner till parkeringsreglerna ller ens varför det finns lapplisor.

Det är ni som är de pinsamma.

Mavve skrev:
Såklart att de som får böter aldrig känner till parkeringsreglerna ller ens varför det finns lapplisor.

Det är ni som är de pinsamma.
helvete vad du sticker in näsan i varje tråd idag, och spelar felfri

R2 skrev:
helvete vad du sticker in näsan i varje tråd idag, och spelar felfri

Jag är felfri och har lågt blodsocker just nu för de tog inte kort nere på lokala miniICAbutiken och jag fick ingen nigger black.....

Allt är alltid någon annans fel.

Förutom i perkeringsböternas fall. :D :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back