Parasiterna i Norrland!?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Innan ni hänger mig, ni som bor i Norrland, så läs hela inlägget.

Antar att det var fler än jag som tittade på Insider nyss på TV3 som handlade om sjukfrånvaron i Sverige.
Kostnaden för kortids- och långtidssjukskrivna samt förtidspensionerade (de som nu mera kallas för sjukersättning) har stigit från 51 miljarder per år 1997 till 107 miljarder per år 2003.
En ökning med 56 miljarder!

Har alltid haft lite fördomar om att norrlänningar hellre jagar och åker skoter än jobbar och det verkar tyvärr som att detta är en sanning.
En karta från försäkringskassan, som visades i programmet, visade tydligt att Norrland står för den högsta delen sjukskrivna.
Det fanns inga vetenskapliga belägg för orsaken men intervjuade läkare från Norrland menade att det var en attityd bland invånarna om att bli försörjda av staten som låg bakom.

Vad säger ni som bor i Norrland om detta?
Ni brukar ju vara rätt macho och gnälla på idioterna i fjollträsk (som för övrigt är betydligt mindre sjukskrivna än norrlänningarna).

sandstream skrev:
Innan ni hänger mig, ni som bor i Norrland, så läs hela inlägget.

Antar att det var fler än jag som tittade på Insider nyss på TV3 som handlade om sjukfrånvaron i Sverige.
Kostnaden för kortids- och långtidssjukskrivna samt förtidspensionerade (de som nu mera kallas för sjukersättning) har stigit från 51 miljarder per år 1997 till 107 miljarder per år 2003.
En ökning med 56 miljarder!

Har alltid haft lite fördomar om att norrlänningar hellre jagar och åker skoter än jobbar och det verkar tyvärr som att detta är en sanning.
En karta från försäkringskassan, som visades i programmet, visade tydligt att Norrland står för den högsta delen sjukskrivna.
Det fanns inga vetenskapliga belägg för orsaken men intervjuade läkare från Norrland menade att det var en attityd bland invånarna om att bli försörjda av staten som låg bakom.

Vad säger ni som bor i Norrland om detta?
Ni brukar ju vara rätt macho och gnälla på idioterna i fjollträsk (som för övrigt är betydligt mindre sjukskrivna än norrlänningarna).
Har inget att kommentera faktiskt, själv går jag oxå och tar ut pengar från

Försäkringskassan (pappaledighet :tummenupp :arsele ) Vet ej varför det är så här, jag har då inte hört nå

Jo men vem hade inte blivit knäckt i ett sånt skit klimat och flera månader utan att se solen.

\Masonit

Masonit skrev:
Jo men vem hade inte blivit knäckt i ett sånt skit klimat och flera månader utan att se solen.

\Masonit
Lite överdrivet med solen där tycker jag. Och just nu har ni mer snö i södra sverige än vad jag har här

OT: Vars hittade du den bilden som du har i avatarn

Några orsaker man kommer att tänka på är ju att många lever på turistnäring.
Det är ju ganska säsongsbetonad verksamhet. Säsong = Jobb annars bidrag.

Sen är det väl många stora arbetsplatser som lagts ned. Om då en familj är etablerad redan på orten är man säkert ovillig att flytta på sig och då blir man kanske bidragstagare en period tills nytt arbete dyker upp.

Dessutom finns det jävligt lite jobb däruppe rent generellt. Arbetslöshet speglar ju graden av bidragstagande.

Att det skulle bero på mentalitet tror jag inte. Det skulle vara konstigt och förjävligt om det nu är så. Antar att man letade upp en läkare som sa så för att det blir bra tv/debatt.

Räknar man med samerna förresten? Inget illa menat men dom är väl till stor del bidragstagande. Dm har ju en del stöd från staten osv.

Delar av norrländska glesbygden har gått en trist utveckling till mötes. Självklart slår detta på statistiken. Butiker, banker postkontor mm slår igen, företag går i konkurs, jobb försvinner och folk flyttar. Det är inte direkt som i exempelvis norge, där staten verkar för att hela landet ska leva och inte bara vissa regioner.

Ja fy fan. Man kanske skulle stanna hemma nästa vecka och fara ut med ockelbon och skjuta några isbjörnar.. Skulle behöva en ny flanellskjorta också. Kanske glida in på öb och se om dom har nån ny fräsig. Jag tycker det är oftare stockholmarna gnäller på oss norrlänningar än tvärtom. Det där med attityd att bli försörjda av staten är ju då riktigt skitsnack. Inget jag har hört iaf. Kul med fördomar och dåliga tv-program.

mb skrev:
Delar av norrländska glesbygden har gått en trist utveckling till mötes. Självklart slår detta på statistiken. Butiker, banker postkontor mm slår igen, företag går i konkurs, jobb försvinner och folk flyttar. Det är inte direkt som i exempelvis norge, där staten verkar för att hela landet ska leva och inte bara vissa regioner.
Nu handlade det om sjukskrivningar, inte a-kassa eller socialbidrag.
Att de har ont om jobb vet nog alla men det borde inte ha med sjukskrivningarna att göra.

Norge ligger för övrigt i topp tillsammans med Holland och Sverige när det gäller sjukskrivningar

TurboJugend skrev:
Ja fy fan. Man kanske skulle stanna hemma nästa vecka och fara ut med ockelbon och skjuta några isbjörnar.. Skulle behöva en ny flanellskjorta också. Kanske glida in på öb och se om dom har nån ny fräsig. Jag tycker det är oftare stockholmarna gnäller på oss norrlänningar än tvärtom. Det där med attityd att bli försörjda av staten är ju då riktigt skitsnack. Inget jag har hört iaf. Kul med fördomar och dåliga tv-program.
Så du menar att Försäkringskassans egen statistik över vilka delar av Sverige som har mest sjukskrivna är fel?
Eller orkar du inte fundera på hur det egentligen ligger till?

Vilka delar av norrland är det vi pratar om här egentligen? Eller är det hela norrland?

sandstream skrev:
Så du menar att Försäkringskassans egen statistik över vilka delar av Sverige som har mest sjukskrivna är fel?
Eller orkar du inte fundera på hur det egentligen ligger till?

Jag tycker mest bara att dina fördomar är störande.

An3Azz skrev:
Vilka delar av norrland är det vi pratar om här egentligen? Eller är det hela norrland?

Nja.. enligt den bild som de visade så gick det ner till Stockholm.. på västra sidan lite längre söderut...

så det är en ganska stor del av Norrland... :tungan

Norrland börjar ju lite grovt från Gävle och uppåt kan man säga

Åldersstrukturen har nog rätt stor betydelse. Från min hemort i tornedalen flyttar många unga söderut till jobb och utbildningar. De få som flyttar dit är ofta äldre, som drar sig tillbax från industriarbeten som en gång svalde mycket folk...
Säger sig själv. Små orter som tappar unga friska, och ersätts med äldre, som jobbat "tungt" under 30-40 år ligger procentuellt på en helt annan nivå än orter i possitiv utveckling...
Så den roliga skoteråkningen är nog inte boven i dramat....

foppa skrev:
Åldersstrukturen har nog rätt stor betydelse. Från min hemort i tornedalen flyttar många unga söderut till jobb och utbildningar. De få som flyttar dit är ofta äldre, som drar sig tillbax från industriarbeten som en gång svalde mycket folk...
Säger sig själv. Små orter som tappar unga friska, och ersätts med äldre, som jobbat "tungt" under 30-40 år ligger procentuellt på en helt annan nivå än orter i possitiv utveckling...
Så den roliga skoteråkningen är nog inte boven i dramat....
Mycket bra svar! :tummenupp
Det förklarar onekligen en del!

Vore kul att jämföra den där sjukbidragskartan med en arbetslöshetskarta. Förmodligen vill folk i allmänhet hellre säga att de är arbetsoförmögna än att de är arbetslösa. Att vara arbetslös är ju lite som att inte duga till, men är man sjuk är man ju ett "offer"...

Edit: några pengar skall de inte ha iallafall!

Back