Parallelltwin vs. Twin / Stånka med samma kubik?

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
Undrar vad vitsen med parallelltwin egentligen är på hojar som t.ex Kawasaki ER-6 och BMW F800?

Är det någon fördel med att ha två stycken kolvar som rör sig upp och ner parallellt jämfört med en dubbelt så stor kolv i en stånka eller två kolvar som rör sig i motsatt riktning som i en twin?

Undrar vad vitsen med parallelltwin egentligen är på hojar som t.ex Kawasaki ER-6 och BMW F800?

Är det någon fördel med att ha två stycken kolvar som rör sig upp och ner parallellt jämfört med en dubbelt så stor kolv i en stånka eller två kolvar som rör sig i motsatt riktning som i en twin?

Skillnaden är ungefär som att du skulle få lön en gång om året. :tummenupp

Jämn tändföljd om du har parallell twin. Jämnare balansering om man har kolvar som går åt varsitt håll.

2 cylindrar ger större kolvyta. = Mer effekt.

Jämn tändföljd om du har parallell twin. Jämnare balansering om man har kolvar som går åt varsitt håll.

Vad menar du med jämn tändföljd? Den tänder lika många gånger som en stånka.

Parallelltwin är då kolvarna går åt samma håll, alltid. Varför har man kommit på idén med parallelltwin när en twin (kolvarna går åt motsatt håll) ger jämnare gång.

2 cylindrar ger större kolvyta. = Mer effekt.

Kolvytan är samma. Du kanske menar att bränslet förbränns bättre om man har mindre förbränningsrum?

En parallelltwin är billigare å göra än en V, säkert största anledningen till just denna motortyp i F800 och ER6.

Parallelltwin är då kolvarna går åt samma håll, alltid. Varför har man kommit på idén med parallelltwin när en twin (kolvarna går åt motsatt håll) ger jämnare gång.

Kolvytan är samma. Du kanske menar att bränslet förbränns bättre om man har mindre förbränningsrum?

Jasså?
En twin tänder en gång /varv.
Singel tänder bara en gång varannat varv.

Vi förutsätter en motor med lika stor borrning som slaglängd.
100 borr och 100 slag. 1570 x 2cylindrar =1570 cm3
126 borr och 126 slag. 1 cyl =1570cm3

Kolvarea på den 2 cylindriga, totalt 156 cm2
Kolvarea på den 1 cylindriga, 124 cm2

OCH, den 2 cylindriga motorn kan varvas mer. 26% Mer

Större kolvar, högre effekt 2 parametrar som ger högre effekt.

men alla paralell twinar så går väl inte kolvarna upp samtidigt?
el har jag missat de?
gör alla så?
går väl som en v twin fast parallelt? :va

el har jag missat de?
gör alla så?

Precis vad jag trodde. I min hoj går de inte upp samtidigt, och de är en motor iaf jag skulle kalla paralell-twin. Trodde det handlade om att cylindrarna satt bredvid varandra, har jag en konstig iuppfattning?:va

el har jag missat de?
gör alla så?

Som jag har fattat det så på en parallaltwin så sker förbränningen samtidigt men på en rad2:a så arbetar cyllarna som på en V-twin..

Hej
Nej du har rätt. En parallelltwin kännetecknas av att cylinderloppen är parallella. En sådan motor är alltså en parallelltwin oavsett om man har en 180- eller en 360-graders vev. (Med 360-gradersvev går alltså kolvarna helt synkroniserat)

Mnh
J
Precis vad jag trodde. I min hoj går de inte upp samtidigt, och de är en motor iaf jag skulle kalla paralell-twin. Trodde det handlade om att cylindrarna satt bredvid varandra, har jag en konstig iuppfattning?:va

Parallelltwin vs V-twin

Parallelltwinnen möjliggör även en tajtare ram/kortare hoj, När cylindrarna sitter i samma hus blir även materialåtgången mindre och vikten lägre.

Är det inte så att om man förutsätter samma gastryck ger större
kolvyta större kraft (inte effekt) i twinnen men att kraften verkar en
längre sträcka i stånkan, vilket gör att arbetet per (två) varv blir samma.
156*100 = 124*126 (Om man bortser från avrundningsfelen.)
Dvs samma effekt vid samma varvtal.

Vinsten ligger främst i möjligheten till högre verkningsgrad då man har större ventilarea i förhållande till cylindervolymet samt att det är lätare att få 2st små kolvar/stakar att hålla ihop för höga varvtal.

Sen finns där en vinst i stor kolvarea iom att förbränningens tryckstegring ger mest effekt ut på hjulet de första 15 graderna efter ÖD så en twin kommer att ge lite mer effekt vid samma varv.

Alla radtvåor brukar kallas paralelltwin.
Är dock inte riktigt rätt.
I en paralelltwin går kolvarna samtidigt (paralellt).

Alla radtvåor brukar kallas paralelltwin.
Är dock inte riktigt rätt.
I en paralelltwin går kolvarna samtidigt (paralellt).

Parallellt är ett uttryck som betyder att två linjer inte konvergererar, vilket alltså är motsatsen till parallellt. Huruvida kolvarna rör sig synkront eller ej kan alltså inte språkligt beskrivas med ordet parallellt, tvärtemot vad många tror. Att cylinderloppen är parallella är dock det som gett namnet på en parallelltwin.

/J

Det är mer krångligt än de flesta tror ....
Förutom slaglängd, maxtryck och medeltryck vid förbränningen så har vevtappens läge stor betydelse för vilket moment man får ut.
Skulle man lyckas med att balansera en stillastående kolv i ett perfekt TDC-läge så kommer inte vevaxeln att röra sig alls vid förbränningen för det finns ingen momentarm. Momentarmen växer för att bli max 90° efter TDC. Det bästa vore om man hade TDC när momentarmen är som störst :)
Motorvarvet är inte konstant över varvet ( de 2 varven för en 4-takt) och effekten är varvtalet multiplicerat med vridmomentet (i SI-enheter).
Varvtalets variation har med svängmassans tröghetsmoment och slaglängden att göra.

Dock kan man konstatera att generellt kan man plocka ut mer effekt ur en viss motorvolym ju fler cylindrar man har (inom rimliga gränser pga gasväxlingen och det hämmande gränsskiktet man får vid rörväggarna)

Edit: Som en service till forumdeltagarna kan jag meddela att paralellt, parallelt och paralelt stavas parallellt

Last edited:
Någon som vet hur kolvarna rör sig i en Kawa ER-6 och BMW F800?

Dvs. rör sig kolvarna åt motsatt riktning eller går de synkront, jämsides varandra?

Möjligt, Jörgen.
Men i en paralelltwin går kolvarna "synkront".
Allt annat är radtvåor.
Och,ja: Även en paralelltwin är en radtvåa.

Parallellt är ett uttryck som betyder att två linjer inte konvergererar, vilket alltså är motsatsen till parallellt. Huruvida kolvarna rör sig synkront eller ej kan alltså inte språkligt beskrivas med ordet parallellt, tvärtemot vad många tror. Att cylinderloppen är parallella är dock det som gett namnet på en parallelltwin.

/J
Håller med i sak! Jag har däremot hört från riktiga old-school bikers, att parallell-twin är ett begrepp som skulle urskilja den då "vanliga" twinnen som hade 180-graders vev från den twin där kolvarna går synkront upp och ned, i "folkmun" parallellt.

Om det stämmer eller ej vet jag inte, men då skulle världen ha sett ut som följer:
Twin = rad-tvåa, 180 vev
Parallell-twin = rad-två, 360 vev
V-twin = V-twin, cylinder i V formation (dooh)
Boxer-twin = V-twin, cylindrar i V formation, med 180 grader mellan cylindrarna...

Det teoretiskt korrekta behöver ju inte allid vara det som "gäller"...

Frågan är vad min är då, rad-tvåa med 270 graders vev, ser ut som rad-tvåa, med motorgång som en 90 graders v-twin. Apropå det, hur ser vevarna ut i V-twinnarna, finns det några "udda" varianter där med?

Last edited:

Skillnaden ligger i att med en mindre kolvdiameter följer ett mindre förbränningsrum. Ett mindre förbränningsrum innebär att komplett förbränning uppnås snabbare efter det att antändningen skett, detta innebär att tiden mellan antändning och max förbränningsvolym är kortare och därmed hinner kolven kortare bit under tiden vilket ökar maxtrycket och därmed effekten. Som tumregel brukar det sägas att det som inte brunnit innan 15grader efter öd är till spillo.

Dessutom tillkommer fördelen att man kan åka med mindre förtändning och därmed går det åt mindre arbete för att komprimera en expanderande gas vilket ger mer effekt.

Skaleffekt

Hållfastheten i motorn skalar mot kvadraten och de dynamiska krafterna mot kubiken. Detta gör en liten motor (eller cylinder) mer hållfast och varvtålig, varför man väljer att dela upp motorvolymen på flera cylindrar.

Har för mig att detta verkar negativt på verknings graden (en cylinder skulle alltså vara optimalt ur detta perspektiv). Men detta kan jag inte förklara.

Mina 2e-2 $.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back