Panta inte ölburkarna...

Gud så jävla kass konstruktion, det finns betydligt bättre ritningar på nätet....

Om han ändå hade lackat burkarna svarta.

Onekligen jävligt fiffigt! :tummenupp Det känns dessutom som att den där skulle betala sig ganska fort :)

Gud så jävla kass konstruktion, det finns betydligt bättre ritningar på nätet....

Om han ändå hade lackat burkarna svarta.
Jag tycker dom ser rätt svarta ut?

bild_s8_3.jpg

Last edited:
För att så mycket som möjligt av solens strålar ska absorberas, lackades allt med värmebeständig mattsvart färg.
.....

Kul att göra något själv, istället för att köpa färdiga saker hela tiden. :tummenupp

Last edited:
Onekligen jävligt fiffigt! :tummenupp Det känns dessutom som att den där skulle betala sig ganska fort :)

Kalkylen beror på om du bara räknar på utebliven pant, eller om man räknar på birans inköpspris på bolaget. :) Visst, man kan handla biran i Tyskland också:tummenupp

Jag tittade bara på förstasidan.

Men jag är fortfarande övertygad om att dom traditionella konstruktionerna är betydligt effektivare.

Jag tittade bara på förstasidan.

Men jag är fortfarande övertygad om att dom traditionella konstruktionerna är betydligt effektivare.
Fast antagligen en hel del dyrare också ;)
En sån där lösning kan nog vara grymt bra till tex sommarstugan som man vill ha lite underhållsvärme till under vintern. Sätter man dit en chassifläkt från en dator som drar 0,3A och en timer som bara håller den igång dagtid så borde ett bilbatteri klara sig en månad i taget, om man inte har 240V vill säga.

En sån där lösning kan nog vara grymt bra till tex sommarstugan som man vill ha lite underhållsvärme till under vintern. Sätter man dit en chassifläkt från en dator som drar 0,3A och en timer som bara håller den igång dagtid så borde ett bilbatteri klara sig en månad i taget, om man inte har 240V vill säga.

Dom konstruktioner jag har sett består av veckad fibermatta som låter luften strömma igenom i lagom takt efter att den har blivit uppvärmd, samt en solcell som driver fläkten.

Jag hjälpte en före detta granne att bygga ett par såna paneler till hans sommarstuga som han hade ute på en Ö dit man inte tog sig på våren när isen varken bar eller brast.

När han kom ut första gången efter vintern han hade monterat den så var stugan ventilerad, torr och varm.

Han fick sommartid hänga över solcellen för att det blev för varmt inne.

Dom fungerade lika bra tio år efteråt när hans änka sålde stugan, då ringde den nya ägaren mig och frågade om det var jag som tillverkade panelerna (hon trodde att det var det och hade mitt namn)

Den nya stugägaren ville köpa till huset hemma....

Något dyrare kanske men en 4 W solcell kostar inte förmögenhet. Fläkten går bara när solen lyser, vilket är bra efterom en sån där mackapär skulle kyla kåken i gråväder och nattetid annars. Ingen elkostnad heller.:tummenupp

Kul att det funkar. Helt ok utseende blev det också. Skulle vara kul att se kalkylen på vad materialet kostar.

Om någon super skallen(rent bokstavligt alltså) av sig och bygger en så kan ni få 10 kr för den.

Om någon super skallen(rent bokstavligt alltså) av sig och bygger en så kan ni få 10 kr för den.

Om jag hade 234 ölburkar liggandes så pantar jag nog dem hellre än bygger en sån mojjäng och säljer för 10 kr. Panten är ju liksom värd 107 kr mer.

Vi har en liknande (fast köpt) lösning med fläkt - Solarventi. Funkar skitbra.

Om man vill att den ska kyla på sommaren, så går det att gräva ner markkulvert i form av lite grövre rör en bit ner i marken och suga luft genom dessa. Finns skisser på hur man kopplar in det till en befintlig värmevariant.

Om jag hade 234 ölburkar liggandes så pantar jag nog dem hellre än bygger en sån mojjäng och säljer för 10 kr. Panten är ju liksom värd 107 kr mer.

Njaaa... Tänk på hur du värmer din villa. (du kanske bor i lägenhet men endå). Priset på att värma går ju ner.

Men jag skulle aldrig sätte en sån där på min hus vägg.

Det bästa med denna uppfinning är ju inte några sparade kronor hit eller dit. Den stora komforthöjaren är ju att få slå upp sina blå en solig vintermorgon, vidga näsborrarna och andas in luft som färdats genom uppemot 234 olika ölsorter. Som att vakna i en tysk ölhall... varje dag!

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...