Panik! Pyspunka!

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Jahapp då har det hänt! Pyspunka på mitt annars superfräscha och nästan nya michelindäck! :mad:
Första gången det händer mig och onsdagskörningen ligger runt hörnet!

Hålet är kanske 2-3 mm och är orsakat av en liten glasbit, vad gör man?
är det bara att hosta upp 2-3 tusen och köpa ett nytt däck eller går det att plugga hålet?
Hojen står nu bara ett stenkast från SWT-racing däckshop eller vad det nu heter i Haninge! Är det nånting dom kan fixa? Eller finns det kanske något annat alternativ i närheten?
:brinnerup
Tacksam för snabba svar
 
search and you shall find...

finns tusen trådar om detta, hälften säger att det bara är att plugga/laga andra hälften säger att det är livsfarligt att köra med lagning.

har själv kört med den "sämsta" lagningen, d.v.s. utifrån utan att kränga av däcket och det höll för 2 bandagar och en del höghastighetsåkning utan att något hände!

do as you like!
 
Har på tidigare däck fått samma problem som du. Lagade det ena genom däck på burk och märkte inget negativt om det, höll luften fint efter det. Ett annat däck har jag fått in skruv i så jag hade ett rejält hål i det, då lagade jag det genom plugg, har hållt bra för både gata och bana.

Men jag kan ha haft tur...

Läser man här så är många livrädda för dylika lagningar.
 
Har på tidigare däck fått samma problem som du. Lagade det ena genom däck på burk och märkte inget negativt om det, höll luften fint efter det. Ett annat däck har jag fått in skruv i så jag hade ett rejält hål i det, då lagade jag det genom plugg, har hållt bra för både gata och bana.

Men jag kan ha haft tur...

Läser man här så är många livrädda för dylika lagningar.

okej, men då kanske man ska chansa då o plugga däcket!
Men det borde väll alla däckverkstäder göra eller? Kan man göra det själv kanske tillochmed? :confused:
 
Antar att det finns många spekulationer men finns det något utlåtande svart på vitt från STRO ang detta? På bildäck styrs det ju bla av hålets storlek och hastighetskod.
 
Antar att det finns många spekulationer men finns det något utlåtande svart på vitt från STRO ang detta? På bildäck styrs det ju bla av hålets storlek och hastighetskod.

Med risk för att bli idiotförklarad, vad är STRO?
Man vill ju inte gärna ha däckxplosion i höga hastigheter, eller i någon hastighet för den delen!
 
jag hade burnat upp däcket och fixat nytt.

vilka hastigheter tänkte du köra i ?
vill du verkligen sitta i den hastigheten och fundera på huruvida det kommer att hålla eller inte ?

i mitt fall så är det solklart vad jag gjort....
 
Jag har också läst mängder av åsikter om olika lagningar etc.

Men jag har nog aldrig läst om någon som råkat ut för något otrevligt på grund av en lagning... är det bara spekulationer eller har någon råkat ut för att en lagning plötsligt släppt eller liknande? :va
 
jag hade burnat upp däcket och fixat nytt.

vilka hastigheter tänkte du köra i ?
vill du verkligen sitta i den hastigheten och fundera på huruvida det kommer att hålla eller inte ?

i mitt fall så är det solklart vad jag gjort....


Jo man börjar väll inse vad som vore det bästa med tanke på körstilen man har.
Som jag läste i någon annan tråd, "Det är en billig livförsäkring"! :rolleyes:
Känns bara så j'vla surt med tanke på att däcket i stort sätt var nytt :huvet
 
Jo man börjar väll inse vad som vore det bästa med tanke på körstilen man har.
Som jag läste i någon annan tråd, "Det är en billig livförsäkring"! :rolleyes:
Känns bara så j'vla surt med tanke på att däcket i stort sätt var nytt :huvet

jag lyckades hitta stans största spik idag och försökte mig på att plugga enligt anvisningar men icket..faan va det pös när jag kom hem..


jag skulle inte lita på en plugg i mitt bakdäck..nytt däck så slipper man bry sig..

en plugg sätter jag i däcket igen om jag bara måste ta mig hem/garaget/verkstaden..
 
"jag skulle inte lita på en plugg i mitt bakdäck..nytt däck så slipper man bry sig.."

Det kostar pengar! Något som jag inte har med tanke på dagens försäkringspremier! :gnissla
 
"jag skulle inte lita på en plugg i mitt bakdäck..nytt däck så slipper man bry sig.."

Det kostar pengar! Något som jag inte har med tanke på dagens försäkringspremier! :gnissla

tjaa hoppas du kör helförsäkrat då..om nu pluggen inte håller..:rolleyes:
 
Anledningen till att inte rekommendera lagning är att corden kan vara skadad om man tex kört över ett spik eller kört med punktering. Då skall däcket definitivt bytas men om du har pyspunka av en glasbit så hade jag lämnat in för en invändig lagning, lagningskit med korvar är ingen hit....
 
hehe okej, nu har jag funderingar på att köra med sån där spray i däcket o lägga en riktig rökare(burnout), då jag får mina nya däck på måndag!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top