Panik: Ingen start

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Jahopp, då var det dags med maskinproblem igen då. GSX 600F -93.

Igår morse, sov hos flickvännen och vaknade flera ggr av ett oväder under natten. Det blåste och regnade kraftigt. Dagen efter startade inte bågen.
Fick skjuts till jobbet, köpte ett nytt batteri. Mätte på det gamla, det föll under 10V vid startförsök vilket inte förvånade mig pga det ruttna utseendet på batteriet. Bytte ut det lite snabbt, den startade på momangen. Gasade lite, stängde av. Gick o la mig. Sen samma rutin, regn och rusk på natten.

Vaknade och gick nöjt ut för att åka till jobbet, den hostade till några ggr men sen vägrade den starta igen. Startmotorn går runt med förnyad kraft efter batteribytet. Men det verkar inte som den får någon eller en svag gnista. Alternativt inget bränsle. Frågan är vad som har helt plötsligt hänt. Jag har provat att flippa och hälla kontaktsprej i Off/Run-knappen.

Har provat On/Res/Pri-inställningar på bensinkran. Med eller utan choke, med eller utan gaspådrag. Inte ett enda poff.

stiften har 200mil/2 månader på sig. Luftfilter är hyffsat nytt. Luktade dock soppa om det senaste gången jag hade isär luftburken.

Kan jag har råkat ut för ett klassiskt kabelhärva haveri?
Eller finns det någon särskilt utsatt punkt som kan orsaka konstiga motorproblem efter kraftiga oväder när bågen stått ute?

Några som helst tips vad jag kan göra åt saken, vad jag kan kolla på plats?
Jag har inte undersökt säkringarna än dock, har inga verktyg hemma hos flickan.

Får jag inte igång den måste jag hyra släp och dona.
Bågen är mitt enda transportmedel för tillfället, och buss är inte ens ett alternativ.
Har jag tur kanske den startar efter jobbet sen, när solen har värmt upp den.

Börja med det elementära: Fukt i tändhattar/kablar, och ffa deras anslutningar IN i tändhattarna. Är gummina skadade kryper vatten in och det blir överslag.
Ofta är hattarna påskruvade på kablarna så att man kan gänga loss dem och göra rent och torka ur.

Spraya startgas i hattarna, båda sidor, det driver ut fukt och torkar snabbt.
Använd INTE 5-56 eller motsv, då detta leder till överslag.

Dr.Bike skrev:
Börja med det elementära: Fukt i tändhattar/kablar, och ffa deras anslutningar IN i tändhattarna. Är gummina skadade kryper vatten in och det blir överslag.
Ofta är hattarna påskruvade på kablarna så att man kan gänga loss dem och göra rent och torka ur.

Spraya startgas i hattarna, båda sidor, det driver ut fukt och torkar snabbt.
Använd INTE 5-56 eller motsv, då detta leder till överslag.

Tack för tipset, ska prova med startgas senare ikväll isf!
Lite synd att det är plastkåpor överallt, svårt att komma åt något.

Det är ett långskott, men börja där. Sen efter det kan du dränera förgasarna. De KAN ha kondesvatten i sig.
Du ser mässingsskruvar i botten på varje flottörhus; skruva ut dessa ett par varv, inte helt, och fånga upp drittlet i ett litet kärl. Kolla efter vattenpärlor.

Min 750F -99a gjorde nästan samma sak i helgen. Gick runt några varv på startmotorn, sen va den död. Så jag rullade den bra länge, ca 200m nedförsbacke innan den ville tända, och då gick den som en kasse nötter i nån minut. Har ingen egentlig aning om varför. Den har stått under kapell, under tak och varit allmänt ompysslad. Dock är batteriet slitet :(

Gissa förresten om jag var glad att den startade efter att ha rullat iväg den utförs så långt? :D

Hoztic skrev:
Min 750F -99a gjorde nästan samma sak i helgen. Gick runt några varv på startmotorn, sen va den död. Så jag rullade den bra länge, ca 200m nedförsbacke innan den ville tända, och då gick den som en kasse nötter i nån minut. Har ingen egentlig aning om varför. Den har stått under kapell, under tak och varit allmänt ompysslad. Dock är batteriet slitet :(

Gissa förresten om jag var glad att den startade efter att ha rullat iväg den utförs så långt? :D

Förstår det, tyvärr tror jag inte min hoppar igång även om jag rullar den. För batteriet är superfriskt. Startmotorn går som fasen, blev först rädd efter batteribytet ifall startmotorn inte vred motorn utan gick själv. För det låter helt annorlunda än innan. :confused:

Dr.Bike skrev:
Det är ett långskott, men börja där. Sen efter det kan du dränera förgasarna. De KAN ha kondesvatten i sig.
Du ser mässingsskruvar i botten på varje flottörhus; skruva ut dessa ett par varv, inte helt, och fånga upp drittlet i ett litet kärl. Kolla efter vattenpärlor.

mm, ska skruva isär allt om jag får hem bågen ikväll. Förhoppningsvis startar den iaf sen efter att ha stått i solen hela dagen.

Fick igång åbäket med intensivt springade och nerförsbacke, stängde inte av skrället förs jag kom hem. Nu vet jag iaf att det har att göra med att något inte ligger rätt till med elen. rev ur all belysning och startade, går mycket lättare och piggare. Ligger på rätt varvtal i tomgång och allt.

Nu gäller det bara att hitta en ny härva ASAP! :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...