Video Panigale V4 VS Sukka Gixxer K5

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Härliga grabbar, missa inte Zacks "Mc Commute" där har kör olika hojar till jobbet och berättar vad han gillar och inte gillar.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
En literklubba från tiden då prestanda var allt vs en som är utvecklad för att klara miljö och säkerhetskrav världen över.

Jag undrar hur man ska vara byggd för att passa duccens fjädring. Typ som Dani Pedrosa? Killarna är ju inte direkt feta...

Jag har också en känsla av att det fuskas något överjävligt med prestandasiffror nu för tiden.

Bra klipp! :)
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Inte förvånad.. En rå analog produkt åker ifrån en digital produkt med massor av bokstav kombinationer som ingen klarar av att ställa in..
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kul med denna typ av recensioner. Saknar fortfarande min original-R1:a för dess råhet med förgasare ihop med noll hjälpsystem var oförlåtlig på gasen (yep, highsighade minst en gång på gatan pga det) :yoparty
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Kul med denna typ av recensioner. Saknar fortfarande min original-R1:a för dess råhet med förgasare ihop med noll hjälpsystem var oförlåtlig på gasen (yep, highsighade minst en gång på gatan pga det) :yoparty
Nothing beats förgasarhästar :tummenupp
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jäkligt underhållande !!! :tummenupp
Jag skulle nog inte kunna matcha materialet själv, oavsett ålder på hojen, men kul att se att man gjorde bra skit för 15 år sedan :fyllisar
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Haha. Har faktiskt inte hänt så mkt senaste 20 åren förutom att hojjarna fått massa hjälpmedel för folk som egentligen borde köpa mindre motorstarka maskiner.
Bästa abs och traction control sitter i högerhanden.
Dom enda som blir glada av aktiv/elektronisk fjädring är verkstäderna som fakturerar reparationen när hojen fått några år på nacken.
Fulländade växlingar kräver ett perfekt samspel mellan vänsterfot, höger- och vänsterhand. Quickshifter är fusk och borde förpassas till handikapphojar. :lol:lol:lol
Eller? :D
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bra skit de gubbarna filmar. :tummenupp
Tycker ändå att det är ett konstigt resultat, visst gubbarna närmar sig väl 100 pannor, men duccen borde ändå vara vassare, och rätt mycket.
Rädda att klota någon annans asdyra galenpanna kanske? :7peta
Oavsett starkt jobbat av en gammal väl misshandlad gsxr. De var inte dåliga k5'erna.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Har dålig koll på Suzuki men en K5 har väl en 180 pannor? Ducce V4 ska väl ligga 40 hk över det så antingen är det alla jävla control system som håller emot eller så är det kloträdsla...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressant, de skyllde lite på att Panigalen hade fått mjukare fjädrar för mer "comfort".
Intressant är att Suzuki K5 hade i original en riktigt kass gaffel jämfört med K7an. Enligt MCN.
Citat från MCN om K7an: Forks are a huge improvement on the under-damped units on the Suzuki GSX-R1000 K5/K6, and like the rear shock has high and low speed compression damping. slut citat
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/gsx-r1000/2007/

Problemet när man tar en så här gammal hoj är ju att man inte vet vad tidigare ägare "åtgärdat".
För att hen ska trivas bättre på hojen.

Typ
bättre gaffel
stålomspunna bromsslangar
bättre bromsok
bättre bromsbelägg
nya bromsskivor
höjd bak
sänkt fram
bänkning och mappning
osv.

Trodde först skillnaden berodde
på olika däck,
två olika förare under testet.

Men det var det ju inte.

När Michael Rutter testade Panigalen för ett par år sedan under träningsdagarna innan TT och körde Mountain Coarse tror jag mig minnas att efter ett inledande varv ställdes dämpningen på Panigalen så långt som det gick med elektroniken i någon riktning.
Och då är det hela ju inte riktigt anpassat för bankörning med ett proffs på hojen.

Beroende kanske på att de flesta köparna är folk
med gott om pengar
men ont om tid
till mer än kanske ett par hundra mil om året.

Har funderat på att skaffa en modernare hoj, typ ZX-10R eller Aprilia RSV4.
Och som förberedelse har jag skaffat användarmanualerna
för det är ju en helt ny dator som inhandlas.
Och ska man ha någon glädje av den så måste man ju kunna ställa in den.

Men det kanske är bättre jag nöjer mig med en gammal R6 eller ZX-6R eller GSX-R600.....:rodnar
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top