Palme

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Eftersom jag var för ung för att ha nog koll på saken när det begav sig så undrar jag ifall någon kan berätta varför Palme-hatet var så starkt.

Fira någons död med cigarr? :confused: :näsblod (är man allmänt skadad då eller..)

Moderatpolitikern Marie Lennerljung firade mordet på Olof Palme med att röka cigarr.

I tre dagar festade hon i glädjeyra, skriver hon nu i en blogg.

Uttalandet av moderatpolitikern i Ängelholm, Marie Lennerljung, gjordes förra veckan på ett forum för medlemmar hos BMW:s mc-klubb.

Så här skriver Lennerljung:

"Palmes död är en obetydlig parentes i världshistorien, och i Sverige är det väl bara sossar som sörjer den inbilske typen. Jag själv rökte cigarr i glädjeyra 1/3 -86 för att fira att Sverige befriats från sin kommunistdiktator".

Socialdemokraternas partiordförande, Mona Sahlin, säger till Expressen. se:

– Det är helt häpnadsväckande. Jag minns hur starkt Palmehatet var i vissa kretsar på den tiden. Men att så här 20 år senare skriva på det här viset...

http://helsingborg.expressen.se/Helsingborg/1.877193/mona-sahlin-jag-mar-fysiskt-illa

Last edited:
Tja, löntagarfonder, tvångsanslutning till Partiet, rövslickning i Kreml, demonstrationer med kommunister, take your pick.

Tack för att vi slapp Palme!

Jag minns att man såg helt oblyga bakrutedekaler med text som "Palme till saltgruvorna" och liknande på början av 80-talet.

Fast åas gick jag högstadiet i samma skola som en av han söner. Där var det inga problem, det var en vanlig kommunal skola utan ngt speciellt skydd och han mobbades inte. Idag skulle nog stadministerungar gå i privatskola och åka säpobil till och från.
Ibland mötte jag Palme åkandes skidor eller på promenad där vi bodde. Han var jäkligt folklig och hälsade på alla.

/J

Palme hade många dåliga sidor.
Tyckte själv att det var lite roligt att han blev "helgonförklarad" direkt efter sin död, med tanke på hur mycket som kommit fram vid det laget.
Men:
Att fira mordet på en folkvald ledare - Då är man ute och cyklar.

Jag minns att man såg helt oblyga bakrutedekaler med text som "Palme till saltgruvorna" och liknande på början av 80-talet.

Fast åas gick jag högstadiet i samma skola som en av han söner. Där var det inga problem, det var en vanlig kommunal skola utan ngt speciellt skydd och han mobbades inte. Idag skulle nog stadministerungar gå i privatskola och åka säpobil till och från.
Ibland mötte jag Palme åkandes skidor eller på promenad där vi bodde. Han var jäkligt folklig och hälsade på alla.

/J
Okej, han var folklig. Så bra, då hade alla kritiker fel alltså. :rolleyes:

var det så illa?

ok, inte för att jag kan påstå att jag märkte av det när jag växte upp, man behövde inte ens vara med i facket.

Det var inte så illa. Det gick riktigt bra för Sverige på 80talet - men SEN sjönk det...

Olof Palme var både hatad och älskad och väckte starka känslor åt båda hållen.

En anledning till att Palme var så hatad fanns i "samhällstoppen".
Palme tillhörde en "fin familj", men han var klassförädare.
Han skulle ha varit en av "dom", men han tog parti för arbetarrörelsen och
"domsvaga i samhället". Han var beläst, intelligent, hade internationellt
anseende och en väldigt vass tunga. Han kunde ge vem som helst i hela
världen (som förstjänade det) en ordentlig verbal skrevspark, på deras
eget språk, medan resten av världen applåderade och hjälteförklarade
honom. Men han gjorde det för "fel" sida. Han kunde mygla och ljuga
minst lika bra som resten av överklassen, men han blev beundrad för det.
Han hade stake och sparade aldrig på krutet. Där dagens menlösa
politiker är rädda för att trampa någon på tårna sparkade han i skrevet,
och fick dessutom många med sig. En absolut mardröm för "de sina".
Han "förstörde" Sveriges internationella anseende.

Men hatet fanns inte bara hos överklassen. Palmehatarstickersarna satt
lika säkert på den motorburna ungdomens bakrutor som Wunderbaumen
på backspegeln. Antagligen för att han kunde gå hårt åt det USA som
försåg dom med bilar och musik. Om du såg "Upp till kamp" på SVT för
någon vecka sen så skildrade den stämningen i samhället på den tiden
rätt bra. "Vanligt" borgerligt folk var bekymrat och såg det (fö precis som
"tokvänstern") som att Palme stod på den andra sidan. Jag kände flera på
den tiden som önskade livet av Palme.

Att mörda han var väl att ta i, det hade gått att rösta bort han.

Det var inte så lätt.

Last edited:
Det var inte så lätt.
Det var ju det det var. Han var den första sossepartiledare sedan 30-talet (?) som förlorade regeringsinnehavet. 1973 fick blocken exakt lika många mandat och 1976 vann borgarna. Det var till stor del palmes förtjänst. (Borgarna har förresten en unikt dålig förmåga att vinna i absolut sämst tänkbara läge. 1976 var nästan lika illa som 1990 :D )

Palme var betydligt rödare än dagens sossar. Så det fanns skäl att vara förbannad på honom. Sen hade han en förmåga att sopa mattan med sina meningsmotståndare. Han fick dem helt enkelt att framstå som ganska tröga. En person som man vet har fel i sak men "vinner" diskussionerna kan verkligen reta upp.

Palme satt inte i sovjets knä. Tvärtom faktiskt, han var ivrig att bekämpa de svenska kommunisterna - även med olagliga metoder. Hans stöd för diverse skitregimer av vänstertyp i tredje världen förstås inte i ett höger-vänster-perspektiv utan i ett nord-syd. Allt det valmers räknar upp fanns redan före palmes tid. Inte för att han var emot det, men det var inte hans påfund.

Med tanke på att trådskaparen var ute information så vore det kanske på sin plats att du utvecklade lite?
Det har han ju gjort, valmersstyle:

Nej, men styrt med Sovjetunionen som förebild.

Last edited:
Det var ju det det var. Han var den första sossepartiledare sedan 30-talet (?) som förlorade regeringsinnehavet. 1973 fick blocken exakt lika många mandat och 1976 vann borgarna. Det var till stor del palmes förtjänst. (Borgarna har förresten en unikt dålig förmåga att vinna i absolut sämst tänkbara läge. 1976 var nästan lika illa som 1990 :D )

Palme var betydligt rödare än dagens sossar. Så det fanns skäl att vara förbannad på honom. Sen hade han en förmåga att sopa mattan med sina meningsmotståndare. Han fick dem helt enkelt att framstå som ganska tröga. En person som man vet har fel i sak men "vinner" diskussionerna kan verkligen reta upp.

Palme satt inte i sovjets knä. Tvärtom faktiskt, han var ivrig att bekämpa de svenska kommunisterna - även med olagliga metoder. Hans stöd för diverse skitregimer av vänstertyp i tredje världen förstås inte i ett höger-vänster-perspektiv utan i ett nord-syd. Allt det valmers räknar upp fanns redan före palmes tid. Inte för att han var emot det, men det var inte hans påfund.

Det har han ju gjort, valmersstyle:
Han kritiserade högljutt (och idiotiskt) USA, och tog FNL-kommunisternas parti. Helt enligt Moskvas linje.

Löntagarfonderna, detta horribla kommunistiska påfund, var Palmes skötebarn.

Han kritiserade högljutt (och idiotiskt) USA, och tog FNL-kommunisternas parti. Helt enligt Moskvas linje.

Löntagarfonderna, detta horribla kommunistiska påfund, var Palmes skötebarn.
Jä jä jä... Det fanns många även i borgeligheten som kritiserade USA för det man sysslade med i Vietnam. Inte bara i Sverige för övrigt. Det råkade sammanfalla med sovjets intressen.

Lönknyckarfonderna var inget "kommunistiskt påfund" (:D ). De lanserades av LO-ekonomen Rudolf Meidner (självklart var han tysk, endast tyskar kan komma på såna idéer) och kallades för meidnerfonder från början. De var en del av det bagage han fick med sig när han tillträdde som partiledare. Men visst stämmer det att han drev frågan och att det var under hans tid de infördes. Men om man får vara lite kontrafaktisk så tror jag att vilken sossestatsminister som helst hade drivit igenom dem. LO hade mycket att säga till om på den tiden.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025