Palestina VS Israel for dummies

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tackar.. Detta med folkslag och utseende, det vore väldigt intressant med ett spel, där man t ex ska blanda olika folkslag och se resultatet. Jag är genuint fascinerad av genetik och utseende av samtliga raser.
Bara du inte börjar bland in rasbiologi i tråden, sånt är förbjudet sedan hundra år tillbaka...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Biologi och ras är naturligt intressanta ämnen för mig, och har alltid varit sedan mina första år på dagis. Jag idkar så klart försiktighet och diplomati i mina uttryck i eventuella samtal för att inte stöta mig kulturellt på något vis. Mitt fokus är mestadels estetik och utseende, jag är från början grafiker och formgivare inom spel och omslagsdesign.

.. dessutom är jag extra nyfiken på ämnen som samhället (av någon anledning) försöker förbjuda ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Etnisk rensning på enorm skala om det genomförs.
Eller enligt ICC så är det ett brott mot mänskligheten
(Article 7 (1) (d) Crime against humanity of deportation or forcible transfer of population)

"An Israeli government ministry has drafted a wartime proposal to transfer the Gaza Strip’s 2.3 million people to Egypt’s Sinai peninsula"


 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Etnisk rensning på enorm skala om det genomförs.
Eller enligt ICC så är det ett brott mot mänskligheten
(Article 7 (1) (d) Crime against humanity of deportation or forcible transfer of population)

"An Israeli government ministry has drafted a wartime proposal to transfer the Gaza Strip’s 2.3 million people to Egypt’s Sinai peninsula"


Svår balansgång mellan att se till att en liknande terroristattack från Hamas aldrig händer igen och att behålla sitt moraliska övertag i världens ögon.
(Nåja de flesta(vettigaste?) av världens ögon...)

Om man omplacerar 2,5miljoner människor har man nog tappat det moraliska övertaget gissar jag.

Jag hoppas markattacken kan slå ut Hamas med ett minimum av "collateral damage".
Sedan behöver Gaza övervakas på något sätt så terroristerna inte underminerar Gaza med tunnlar igen.

Hur det ska gå till? Ingen aning. :(
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag såg en reporter som ställde frågan "Ni har grävt 500km terrorist-tunnlar, men inte ett enda skyddsrum i Gaza?"

Det är egentligen det enda som behöver sägas om styret i Gaza.
Om Israel bombar kvinnor, barn och andra civila sönder och samman så kan det väl inte skyllas på invånarna själva? Man väntade sig antagligen inte sådana terrorhandlingar från en modern och civiliserad stat som Israel, som anser sig företräda de goda.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Om Israel bombar kvinnor, barn och andra civila sönder och samman så kan det väl inte skyllas på invånarna själva? Man väntade sig antagligen inte sådana terrorhandlingar från en modern och civiliserad stat som Israel, som anser sig företräda de goda.
Varför ska Israel tåla att Hamas aktivt fokuserar på att begå de mest bestialiska övergrepp på de mest skyddslösa.

Firandet och hatet efter den 7/10 indikerar ett skapligt stöd för terroristerna/barbarerna.

Du ser ingen skillnad i att Israel inte har som mål att skada civila, det är en konsekvens om de ska få stopp på dödandet av sina civila.

Visst är jag övertygad om att du trollar, men förhoppningsvis kommer det ändå något ut av svaren.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Varför ska Israel tåla att Hamas aktivt fokuserar på att begå de mest bestialiska övergrepp på de mest skyddslösa.

Firandet och hatet efter den 7/10 indikerar ett skapligt stöd för terroristerna/barbarerna.

Du ser ingen skillnad i att Israel inte har som mål att skada civila, det är en konsekvens om de ska få stopp på dödandet av sina civila.

Visst är jag övertygad om att du trollar, men förhoppningsvis kommer det ändå något ut av svaren.
Det korta svaret är att man borde kunna ställa högre krav på en demokratiskt rättsstat som Israel, erkänd av FN och alla länder av betydelse, än på en terroristorganisation som Hamas.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tja.....Hamas hymlar ju inte om vad de vill och vad de är beredda att offra för det samt att de vill återupprepa oktober 7 attacken igen och igen.
Målet är att förgöra Israel och de är redo att göra martyrer av alla palestinier för att nå dit.

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror att Israel har skurit av Gaza helt idag, från gräns till kust.

När den sista Hamaz-hålan är sprängd kan folk få återvända, genom en kontrollerad passage så att inga vapen eller terrorister följer med
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hizbollah's ledare hyllar Hamas attack.
Mycket diskussionsutrymme det finns med idioter som tycker attacken var "modig och klok". :dummer
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hezbollahs budskap togs emot sådär av deras supportrar.

S8jGg.gif
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har någon lyssnat på skägget ifråga? I stort kan det sammanfattas med att hela 7 oktoberattacken är helt och hållet palestinskt. Varken hesbollah eller Iran kände till något.
Intressant tydligt nedtonade och ovanligt skarpt avståndstagande utav Nesrallah.

två hangarfartygsgrupper kanske medför vissa diplomati men det är min gissning bara.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top