Packningsmassa

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag skall demontera vattenpumpen och byta kam på LC4 motorn:tummenupp

Vilken typ av "fogmassa" skall jag använda ?
Kan jag använda samma sort till Vattenpumpen och ventilkåpan ?

Jag hittade något som hette Loctite 5926, är den OK ?
den skall funka -60-240 grader C

Vilken packningsmassa rekomederar Ni ?

inget av det. sånt skit håller jag mig ifrån.

För lite klet så börjar det läcka och för mycket hamnar i motorn och vispas runt och vem vet var det tar vägen?
Riktiga packninger är det som gäller.

packningsmassa är för amatörer.

Threebond är skitbra!

För lite klet så börjar det läcka och för mycket hamnar i motorn och vispas runt och vem vet var det tar vägen?

:ajjabajja sitter ingen packning på ventilkåpan på LC4 bara packningsmassa, ta kontakt med höjdarna på KTM vettja eftersom du verkar vara experten! :rolleyes:

Last edited:
isf ska du väll ha någe av dessa

Loctite® 5699 - Motorsilikon, luktfri, grå

Loctite® 518 - Flänstätning, allround

Köp Treebond!!!!!

Som den andra killen sa, skitbra!
Yamaha har en lite mindre förpackning(treebond) runt 200kr

Ktm:s kostar hur mycket som helst!

ö

Är de tillräckligt mjuka för att täta runt vattenpumpen ?

Jag använder faktiskt biltemas röda packningsmassa, fungerar alldeles utmärkt och är dessutom snuskigt billig och inte har det läckt en droppe!

Kör också threebond... Bästa som finns läcker inte en droppe. Men som sagt ta inte för mycket och var noga med att göra rent från olja innan du lägger på. Brukar ta förtunning lr liknande.

Är du på riktigt?
"Packningsmassa" används original i motorer där inga andra packningar sitter, exempelvis mellan blockhalvor.

Det står i meckhandboken att man ska använda Threebond. Sen sitter det ju som sagt oringar runt vattenpumpen men jag kletade på lite packningsmassa där också för säkerhets skull. Risken finns ju då att man pajar dom nästa gång kåpan åker av men dom kostar ju typ ingenting.

jag hatar allt som har med packningsmassa att göra. vilket skit.
kletigt skit och fult blir resultatet med kletet utanför block kanten.

Men vissa här hatar biltema etc etc. Så vad är skillnaden??????

jag hatar allt som har med packningsmassa att göra. vilket skit.
kletigt skit och fult blir resultatet med kletet utanför block kanten.

Men vissa här hatar biltema etc etc. Så vad är skillnaden??????

och hur gör du på dom ställen där det ska va p-massa då?? kleta inte så jävligt med skiten är ett hett tips, använd tex en liten pensel o kleta på det med ....

Packn massa??

Han som inte anv packn massa, där det ska vara enl anvisn är nog ett riktigt UFO.
Vi bygger ca 30-40 motorer per år och enbart Husa/KTM, vissa delar ska det vara tätmassa. Undrar hur han löser detta.

Vi anv Treebond 1215, funkar bäst men dyrt, har provat många sorter och det har läckt efter ett tag.

//Thomas

Jag fick rekommenderat Sikaflex 221 istället för Threebond till min KTM-motor efter att den trimmats. Vet dock inte hur bra det är i jämförelse med annan klet, men det har hållt tätt trots hårdkörning. Men det är ett helsike att jobba med - kletar ner och fastnar - och när det härdat krävs mycket jobb för att få loss det.

Nu börjar jag lessna på min motor också!

Började läcka något från skruvarna som håller vent. kåpan då dem hade gängat upp sig. Fine, jag byter kopparbrickor och tätar om kåpan med "wurths" packningsmassa. Riktigt bra då den inte härdar 100%. Lite kletig.

Läcker iaf något. Så jag tätar om IGEN, torkar av allt med thinner o.sv. Använder nu permatex/ loctites svarta som är riktigt kletig och härdar typ 80%. Läcker fortfarande.

Jag korsdrar kåpan och allt är i sin ordning, ska jag testa three-bond?

Vart köper jag Three-bond eller Sikaflex som är nämnt ovan?????????

Nu börjar jag lessna på min motor också!
Började läcka något från skruvarna som håller vent. kåpan då dem hade gängat upp sig. Fine, jag byter kopparbrickor och tätar om kåpan med "wurths" packningsmassa. Riktigt bra då den inte härdar 100%. Lite kletig.
Läcker iaf något. Så jag tätar om IGEN, torkar av allt med thinner o.sv. Använder nu permatex/ loctites svarta som är riktigt kletig och härdar typ 80%. Läcker fortfarande.
Jag korsdrar kåpan och allt är i sin ordning, ska jag testa three-bond?

Mc bolaget i veddesta/barkaby har det men ring & kolla först att de har på lager.
Är du helt säker på att du inte gått dit med någon mejsel att böjt upp ventilkåpan när du demonterat kåpan nån gång? Det du kan göra är att lägga på lite threebond på skruvarna innan du skruvar i dem dock inte de skruvarna på toppen av kåpan!!!!

Har använt Thrrebond 1104

Jag använde Biltemas röda massa. Den var ganska trög och man fick trycka ordentligt för att få ur den ur tuben ( gjorde ett ganska litet hål i "struten").

Jag har kört ca 70-80 mil efter kamaxel byte, varav en del med brutalt plågande av motorn :tungan

Jag har kollat noga med lampa. Inte ett spår av läkage eller "svettningar"
Jag var noga med rengöringen innan, tvättade med sprit.

Sikaflex 221 finns hos maskin&verktyg i Uppsala bl.a. Är inte speciellt dyrt heller. Jag rengjorde bara lite enkelt med aceton och det håller fint än så länge (och den gamla packningen - även den med sikaflex - höll kanontätt i fyra år tills jag rev motorn på nytt för genomgång).

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP