Packningsmassa

Jag använder faktiskt biltemas röda packningsmassa, fungerar alldeles utmärkt och är dessutom snuskigt billig och inte har det läckt en droppe!

Word, körde dyraste saabaklistret innan till min gammla
640. Det läckte o läckte, sen tog jag o införskaffade
biltemas röda... fan va bra säger jag bara tätt sen dess.
Använt det till en massa olika tätningar funkar perfa.
Och billigt som fan.

Mc bolaget i veddesta/barkaby har det men ring & kolla först att de har på lager.
Är du helt säker på att du inte gått dit med någon mejsel att böjt upp ventilkåpan när du demonterat kåpan nån gång? Det du kan göra är att lägga på lite threebond på skruvarna innan du skruvar i dem dock inte de skruvarna på toppen av kåpan!!!!

Har använt Thrrebond 1104

Jag själv har inte varit där och brytit men kan ju inte svara för tidigare ägare dessvärre.

Det är i det vänstra främre hörnet det läcker, precis ovanför grenröret. Inte så man kommer åt med något "brytjärn" där heller. Väldigt skumt.

Kom att tänka på att det kanske är bäst med packningsmassa som stelnar 100%? De två jag provat stelnar ju till nästan helt så att säga.

Hur mycket kostar en tub med Three bond då.....1000:-?????? :gnissla

Vilka skruvar menar du med "toppen på kåpan" då? De 5 stycken som har kopparbrickor? Har faktiskt lagt massa på samtliga skruvar har jag för mig....

Jag själv har inte varit där och brytit men kan ju inte svara för tidigare ägare dessvärre.

Det är i det vänstra främre hörnet det läcker, precis ovanför grenröret. Inte så man kommer åt med något "brytjärn" där heller. Väldigt skumt.

Kom att tänka på att det kanske är bäst med packningsmassa som stelnar 100%? De två jag provat stelnar ju till nästan helt så att säga.

Hur mycket kostar en tub med Three bond då.....1000:-?????? :gnissla

Vilka skruvar menar du med "toppen på kåpan" då? De 5 stycken som har kopparbrickor? Har faktiskt lagt massa på samtliga skruvar har jag för mig....

Tuben på 100g kostade 200:-
Varför ska du ha packningsmassa på de 5st skruvarna på kåpan, du har ju kopparbricka där?

Just där i vänstra hörnet visade sig att mitt gods på ventilkåpan hade en litet märke som gjorde att det läckte. Verkstan slipade ner ventilkåpan ytterst lite då blev det tät!

Tuben på 100g kostade 200:-
Varför ska du ha packningsmassa på de 5st skruvarna på kåpan, du har ju kopparbricka där?

Just där i vänstra hörnet visade sig att mitt gods på ventilkåpan hade en litet märke som gjorde att det läckte. Verkstan slipade ner ventilkåpan ytterst lite då blev det tät!

Jojo, stämmer men tänkte att "better safe then sorry".

Kollade ytorna efter skador men hittade inget. Kanske ska prova på en glasskiva om jag kan ha missat nåt.

Men då svänger jag in på hoj affärn i veddesta där då, ligger efter "bron" på vänster sida va? Kör in vänster vid Statoil å tar varvet runt lixom?

Jojo, stämmer men tänkte att "better safe then sorry".

Kollade ytorna efter skador men hittade inget. Kanske ska prova på en glasskiva om jag kan ha missat nåt.

Men då svänger jag in på hoj affärn i veddesta där då, ligger efter "bron" på vänster sida va? Kör in vänster vid Statoil å tar varvet runt lixom?

Som jag förståt så är det här ett vaaaaaanligt fel på Lc 4?

Förresten har jag precis byggt om den lösa grenrörsbiten då den var för kort på min. (Ändrades tydligen i produktion under -04? Men inte på min iaf. Så jag tig:ade fast en 11 mm lång rörbit iaf. Vart kanon! :tummenupp

Last edited:
Word, körde dyraste saabaklistret innan till min gammla
640. Det läckte o läckte, sen tog jag o införskaffade
biltemas röda... fan va bra säger jag bara tätt sen dess.
Använt det till en massa olika tätningar funkar perfa.
Och billigt som fan.
Äntligen nån som jämfört biltemas mot märkesgrejer. :)

inget av det. sånt skit håller jag mig ifrån.

För lite klet så börjar det läcka och för mycket hamnar i motorn och vispas runt och vem vet var det tar vägen?
Riktiga packninger är det som gäller.

packningsmassa är för amatörer.

Är ju inte direkt nåt tryck vid vattenpumpen, så det går väl bra med vad som helst.
En annan kör ju biltemas värmetåliga silikon. Iaf till ventilkåpan.

passar treebond att täta mellan blockhalvorna också eller vad ska jag använda där ?
vilka säljer treebond och vilken sort ska jag ha?

Jag har exakt samma problem med vänster hörn. Har tätat med någon gul tätningsmassa från Preem, funkar kanon runt om kåpan förutom i det hörnet.
Känns som att det borde vara någon skada just där? Med tanke på att det är tätt runt om annars. Är kanske bäst att plocka bort den och be någon verkstad slipa till skiten?

Jag har exakt samma problem med vänster hörn. Har tätat med någon gul tätningsmassa från Preem, funkar kanon runt om kåpan förutom i det hörnet.
Känns som att det borde vara någon skada just där? Med tanke på att det är tätt runt om annars. Är kanske bäst att plocka bort den och be någon verkstad slipa till skiten?
Be dem lägga det hörnet mot ett fin fint sandpapper då min har det en lite fördjupning av någon konstig anledning?

Brukar använda flänstätning eller form-a-gasket.
Samma skit.
Tycker att det funkar kanon.
Halvdan rengöring - inga ojämnheter.
Pensla på så tunt att det knappt syns.
Blir tätt.
Eventuellt överflöd härdar inte.
Sätter ej igen kanaler.
Möjligen finns det silikonbaserade som fungerar nu.
Jag har aldrig stött på något som fungerar lika bra.

Biltemas röda! :yoparty

Har använt den som både blockpackning och (hör och häpna) topplockspackning i över ett år!

Det var på min RD350LC.

Dock, så verkar motoroljan kunna ta sig in under packningsmassan, antagligen kryper det genom metallen (porer) och upp under packningssilikonet.

Men iaf, ett halvår med packningssilikon fungerar GARANTERAT bra om man är noga med att ha rena ytor innan.
Jag vattenslipade topp/cylindrar för att få en ren och vidhäftande yta, sen hade jag ett jättetunt lager silikon på alla ytor och bultade ihop skiten. Inga läckage alls!
Det var dock svårt att få bort silikonet från ytorna efter ett år av körande, men med ett rakblad kunde man försiktigt skrapa bort det och sen gnugga bort det allra sista. :) Värmetåligt är det i allra högsta grad. Teste själv att sätta på stekplatten på högsta värme och lägga en torkad bit silikon på den, det kommer knappt hända någonting alls med silikonet. Det blir något hårdare konsistens, men fortfarande mjukt och fint. :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra