Packboxarna i gaffeln sitter som satan

Har du verkligen provat att rycka isär benen?
Om nu alla låsringar är borttagna så brukar det faktiskt räcka med att rycka ett par gånger. Massan i benen agerar "hammare" och gör att gaffeln åker isär men man får rycka ett par gånger.

(inte så seriöst):
Annars får du väl sätta ihop utan låsringarna och ge dig ut och wheela. Då ska du få se på fan att gaffeln åker isär så fort farten är hög nog! :D

Hehe, robban jag hänger inte riktigt med på vad du säger. Gaffelbenen är isär, det är packboxarna som sitter fast..

Sorry. Det var tydligen inte jag som hängde med. Fick för mig att benen fortfarande satt ihop (som på USD-ben).

Ok, då säger vi så här:
Kan du knacka ned ett smalare stämjärn (släta sidan utåt) mellan packboxen och benet? Borde gå och sen tar du ur stämjärnet och vips så ramlar p-boxen ut.
Men oftast brukar det räcka med att bända (alternerande åt båda hållen) med en kraftig skruvmejsel.

Edit: Nu tittade jag på bilden och såg att innerbenet är urryckt.

Ska testa det där med stämjärnet.

Jag har alltså spännt fast benet i ett skruvstöd, tagit en 30cm´s mejsel och tryckt allt vad jag pallar med hela min vikt (givetvis skydd för benet), det enda som händer är att packboxens kant böjs.

Har även borrad små hål i packboxen för att kunna knäcka ringen, men det gick inte heller, hård som sten.. Farsan har gått på den med kraft också :)

En till idé:
Om du på insidan av p-boxen ser p-boxens metall (dvs om den ej är gummiklädd på insidan) så drar du en sträng där med MIG:en (om du har möjlighet). När svetsen kallnar så krymper packboxen och ramlar ur. Tycker dock att metoden liknar lite overkill.
Men se för faan till att du inte får svetsstänk in i gaffeln eftersom svetsstänket ger märken i materialet, ex vis i lagerytor med mer.

Ta´t försiktigt med stämjärnet så att du inte får för djupa märken i benet (ytan mot p-boxen)! Grundare märken kan du täta vid montering av nya p-boxen med lite Permatex eller liknande packningsmassa.

Har tyvär inte tillgång till MIG, men om inget annat funkar får jag väl knalla till nån verkstad..
Varför sitter dom såhär hårt? Brukra dom göra det?

Oftast inte men jag tror du har haft otur.

Kn du klippa upp den del av plåten som sitter mot läpparna till(dvs den "plana" delen av p-boxen)? I så fall blir ju p-boxens ytterring mjukare (eftersom den inte får stöd av plana delen) och därmed borde stämjärnet få mer att säga till om så att säga.

Om du kan få fatt på svets så kan du ju alltid svetsa fast något (ex vis en skruv) i p-boxen så att du kan ta en glidhammare och sen rycka ur p-boxen med den. Ett alternativ till att svetsa sträng inuti p-boxen.

Slå i en syl/dorn i skitet,lägg en liten träbit emellan och bänd skiten inåt,lossnar den inte då så släng skiten,eller kom hit så tar jag ut den till dig. :tummenupp

Pust, flämt flås.. Äntligen fick jag bort den ena, receptet löd:

Borrade ett hål i packboxen och tog avbitartången och klipsade av ringen, sedna med våld bände jag upp ringen :tummenupp

Hur pass farligt är det med ett märke från en mejsel på ytterbenets innersida där p-boxen sitter?

cRoC skrev:
... Hur pass farligt är det med ett märke från en mejsel på ytterbenets innersida där p-boxen sitter?
Putsa av det som sticker ut av skadan så du får i p-boxen på rätt sätt och smeta på lite packningsmassa på utsidan av p-boxen 8eller på insidan av benet) innan du trycker i nya p-boxen.

En bit av en kaka. :tummenupp

Aldrig varit med om att en sån packbox suttit så hårt.
Undrar om det blir en lika lång tråd om att få dit dom nya....
/u

cRoC skrev:
Nu är det så illa att metallringen i packboxen böjer sig när man tar till kraft, så det är tydligen inget alternativ längre.

Precis samma problem som jag hade innan, och som jag skrev om i en annan tråd, men min lokala mc-handlare löste det.
Men testa att värma på utsidan av gafflebenet med varmluftspistol... lääänge.
men spänn fast underbenet först, du vill nog inte hålla i den med handen och hålla på när den e 100 *C :D Bara värm utsidan och bänd, ibland kan dom vara fastlimmade sa dom oxå hos min mc-handlare
Lycka till :tummenupp

EDIT: Missade att det var 2 sidor :kocko

Last edited:
cRoC skrev:
Hehe, det är klart nu ja, men vart ska man hälla i oljan?!

i det innre gaffelbenet :tummenupp
Du vet där du lossade den där gummisaken och brickan, häll i oljan innan du sätter dit pluggen, brickan och dedära gummit :D

PollySmurf skrev:
i det innre gaffelbenet :tummenupp
Du vet där du lossade den där gummisaken och brickan, häll i oljan innan du sätter dit pluggen, brickan och dedära gummit :D

Menar du högst upp i det inre gaffelbenet, vid styrkronan?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...