Pace Car hela tiden. -Förslag till ny bärgning

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Tycker det var på tok för mycket Pace-Car på Mantorp. En ide kan ju vara att INTE bärga de som gått omkull med det samma. Givetvis så skall säkerhet gå först. Men i 9 fall av 10 så reser ju sig föraren upp o springer bort, o efter 1 minut brukar han själv försöka lyfta upp bajken men inser att han inte orkar. (Typisk i depåböjen på Mantorp nu i söndags)

Min tes är nu: Om man vurpar OCH DET ÄR 100% säkert konstaterat att föraren mår bra, -Ut med en 4-hjuling, dra bort hojen från banan, ställ den ofarligt vid en kant, och fortsätt kör. Givitvis gulflagg och VISA RESPEKT MOT FUNKISAR NÄR ARBETE SKER. Sen kör man ett varv med släpbärgaren efter typ 2 timmar när det samlats på 3-5 hojar.

Om man själv är i situationen att man vurpat: Visst blir man glad om man blir bärgad direkt, men inte heller har man väl anledning att bli sur om det skulle ta en timme. Man är ju så att säga inte längre med om poängplatsstriden.

Är jag ensam som tycker att detta är en bättre ide?

-Gästspelaren i Demoto Racing
 
Saftey bilen var en välkommen viloperiod !
Däremot var det sorgligt att se hur många lyckades klota ut på rakan... Och jag kan ju tycka att det var lite "långsamt" agerande innan skamkärran kom ut. Borde inte kunna sticka ut direkt efter ambulansen ?

Nåja...arrangemanget var ju kanon även om SC var lite onödigt mycket ute på banan...men det är ju i huvudsak vårat fel som klotar.
 
jorpes skrev:
2432263 Tycker det var på tok för mycket Pace-Car på Mantorp. En ide kan ju vara att INTE bärga de som gått omkull med det samma. Givetvis så skall säkerhet gå först. Men i 9 fall av 10 så reser ju sig föraren upp o springer bort, o efter 1 minut brukar han själv försöka lyfta upp bajken men inser att han inte orkar. (Typisk i depåböjen på Mantorp nu i söndags)

Min tes är nu: Om man vurpar OCH DET ÄR 100% säkert konstaterat att föraren mår bra, -Ut med en 4-hjuling, dra bort hojen från banan, ställ den ofarligt vid en kant, och fortsätt kör. Givitvis gulflagg och VISA RESPEKT MOT FUNKISAR NÄR ARBETE SKER. Sen kör man ett varv med släpbärgaren efter typ 2 timmar när det samlats på 3-5 hojar.

Om man själv är i situationen att man vurpat: Visst blir man glad om man blir bärgad direkt, men inte heller har man väl anledning att bli sur om det skulle ta en timme. Man är ju så att säga inte längre med om poängplatsstriden.

Är jag ensam som tycker att detta är en bättre ide?

-Gästspelaren i Demoto Racing

Håller med föregående talare.
Dessutom tycker jag att all form av taktik-körning och depåstoppen blev helt obetydliga när SC var ute så mycket som den var. Självklart tycker jag att alla frivilliga (dom få som nu var där) ska ha en otrolig eloge och säkerheten skall gå först, men när föraren är ok och är uppe och går ska ju bara flaggposteringen (där dom var mer än 1) ut och hjälpa till att få bort cykeln så racet kan fortgå.
Hörde flera säga att det är skönt med SC så man får vila lite, men det är ju också en del av Endurance=långlopp.. Man ska köra tills man e så slut så man spyr..
Annars var det otroligt roligt att se så många team, så mycket folk och att vi hade otroligt tur med vädret.

Ps.Jorpes skall inte fuska med 1-litersmotor nästa gång Ds.
 
Triggerhappy skrev:
2432275 Saftey bilen var en välkommen viloperiod !

Just exakt detta är det jag inte gillar!!!!! Alla sekunder man "kört upp sig" äts upp av kön till PC (om du förstår vad jag menar)

:)
 
Kör ett race till innan du försöker ändra reglementet. Såhär många SC har vi aldrig haft innan. Många försöker vinna racet redan i början och är heta på gasen. Vi kombinerar det med vatten på en kritisk punkt på banan, och krascherna är ett faktum.

Angående funkisarnas hjälp att bärga, det är föraren själv som ska ta hojen till depå. Kan han inte det får han ta hjälp av funkisar i närheten, men dom har inget krav på sej att hjälpa till när hojen är borta från den osäkra placeringen. Är föraren skadad ska hojen bärgas till depå, så att resten av teamet kan fortsätta.
 
Ja det var inte lätt att hitta ett bra tempo att köra i, mina kvalvarv bestod i utvarv samt 4 varv i regn med pace car.

Inte så lätt att lära sig en ny bana när det vurpas så mycket hela tiden, däcken kallnar snabbt när man ligger och fiser bakom pace car ett par varv.

När sedan fältet släpps iväg så har man kalla däck och riskerar att vurpa innan man fått upp tempen på däcken igen.

SC låg ute 1/3 del av racet, säkerheten är prio ett och det sköttes föredömligt, ingen ska behöva att leda sin vurpade hoj på banan under pågående race.
 
Visst kan det vara så....Men oftast är inte PC pga bärgning ett problem, den här helgen var extrem. Hade nog varit bättre om man sanerat utgången på långrakan lite bättre.

Men ta ett ex. MIG. Vurpade Ja... juste det... utgången på rakan. Reste mig upp på en minut & kände mig ok. Blir hämtad på en gång & körd till sjukstugan.

Jag vill få allt överstökad & säger att jag är Ok! ONT ÖVERALLT men inget allvarligt. Läkaren fortsätter kolla & det visar sig att jag har en nack-skada som bl.a leder till rejäla synrubbningar, en hjärnskakning som leder till otaliga uppstötningar mm. (bra jobbat av läkar teamet)


Medans jag ligger på akuten i Linköping med värsta ågren för att ha förstört hela helgens raceande för teamet, skruvar meckarna ihop hojen på 30min och mina två teamkamrater får köra ytterliggare några timmar.

Om något.... vill jag få bort "sprintrace" mentaliteten, man behöver inte köra om (läs tränga sig in framför) mitt i den enda kurvan som är rejält hal.

Det var det som hände mig, en vit hoj tog ett rejält snävt kurvval, trängde sig in framför mig (mycket saktare pga. den snäva vinkeln) vilket innebar att jag körde in i hans bakhjul, kom utanför idealspår & ut i oljan eller var det nu var.

Riktigt idiotiskt kört av honom....
Ska bli roligt att få se vem det var då det finns både kort & film på hela.

Vi kör ERF där F står för FUN, vi ska köra i 6 hela timmar.... Att då planera SÄKRA omkörningar kanske tar 1-2 tiondelar /varv.

Om detta följs, försvinner en hel del onödiga vurpor...= Mindre PC

//
Benny
Nr17


jorpes skrev:
2432349 Just exakt detta är det jag inte gillar!!!!! Alla sekunder man "kört upp sig" äts upp av kön till PC (om du förstår vad jag menar)

:)
 
GSXR1100R skrev:
2432416
Inte så lätt att lära sig en ny bana när det vurpas så mycket hela tiden, däcken kallnar snabbt när man ligger och fiser bakom pace car ett par varv.

När sedan fältet släpps iväg så har man kalla däck och riskerar att vurpa innan man fått upp tempen på däcken igen.

Fjanterier! Ligger du och tourar rakt fram under hela SC så får du ju skylla dig själv!
 
Nr:18 skrev:
2432396 Kör ett race till innan du försöker ändra reglementet...


Nja, tanken var väl att höra lite vad ni andra tänker o tycker, inte ändra o stoja...
 
oscar skrev:
2432441 Fjanterier! Ligger du och tourar rakt fram under hela SC så får du ju skylla dig själv!
SC kör runt på ca +3 min per varv, hur menar du nu?

I vissa fall får man passera SC (om man vinkas förbi av SC) men med 50 hojar på banan så blev det mest att köra i kö.

Givetvis så jagar man ikapp ev SC efter förarbyte men så snart man kommer ikapp så sniglar man runt i kön och väntar på att proppen skall släppa.

RR:Benny skrev:
2432435 Vi kör ERF där F står för FUN, vi ska köra i 6 hela timmar.... Att då planera SÄKRA omkörningar kanske tar 1-2 tiondelar /varv.

Om detta följs, försvinner en hel del onödiga vurpor...= Mindre PC

//
Benny
Nr17
Jag håller med, det satsas lite väl hårt ibland och då går det som det går.
 
Last edited:
GSXR1100R skrev:
2432416
SC låg ute 1/3 del av racet, säkerheten är prio ett och det sköttes föredömligt, ingen ska behöva att leda sin vurpade hoj på banan under pågående race.
Jo det ska man. Har man vurpat ska man själv ta sej till depå. Är det långt bort ska man ta genvägar men inte gå mot färdriktning. Läs reglementet.
 
Nr:18 skrev:
2432495 Jo det ska man. Har man vurpat ska man själv ta sej till depå. Är det långt bort ska man ta genvägar men inte gå mot färdriktning. Läs reglementet.
Jag vet att det står så men jag vill fan inte se någon gåendes med sin moped på banan under pågående race, det är ju livsfarligt.
 
GSXR1100R skrev:
2432486 SC kör runt på ca +3 min per varv, hur menar du nu?

Jag svänger runt lite då och då när man kör i kön, och när SC släcker lamporna så svänger jag från sida till sida tills det är dags att elda på. Jag har aldrig haft problem med det och tror inte att du heller skulle ha det Mr.1.40 -och-sen-plockad-av-banan... :D:tungan
 
oscar skrev:
2432510 Jag svänger runt lite då och då när man kör i kön, och när SC släcker lamporna så svänger jag från sida till sida tills det är dags att elda på. Jag har aldrig haft problem med det och tror inte att du heller skulle ha det Mr.1.40 -och-sen-plockad-av-banan... :D:tungan
1.34 :mad: snorunge :D
 
Nr:18 skrev:
2432495 Jo det ska man. Har man vurpat ska man själv ta sej till depå. Är det långt bort ska man ta genvägar men inte gå mot färdriktning. Läs reglementet.

I
Är det inte så att man egentligen skulle kunna skippa alla bärgningar i knicken ut på rakan! Man kan ju enkelt knuffa hojen till dragracing starten. Det är väl mycket enklare att bärga hojen via baksidan. Dvs ut genom dragracing starten och på grusvägen bakom parisaren. Då hade vi inte haft en enda PC pga krasch i den kurvan.

(Det finsn alltså en grusväg som går bakom parisaren ner mot dragracingdepån. Här skulle varit en utlämningsstation av hojar)
 
oscar skrev:
2432510 Jag svänger runt lite då och då när man kör i kön, och när SC släcker lamporna så svänger jag från sida till sida tills det är dags att elda på.
Enligt en artikel (som jag inte kan hitta nu) där de intervjuade racetekniker från Dunlop tror jag det var så fungerar det inte att svänga för att få värme i däcken på en hoj, ingen extra genereras av det till skillnad mot på en bil där däcken protesterar mer då de är platta och karvar mot asfalten. Kontaktytan på ett mc-däck är ju platt och deformationen av det roterande däcket för att skapa den kontaktytan ger värme men själva svängandet ger inget extra alltså.

Det är vad jag läst och jag tycker det verkar logiskt.
 
Neutral skrev:
2432547 Enligt en artikel (som jag inte kan hitta nu) där de intervjuade racetekniker från Dunlop tror jag det var så fungerar det inte att svänga för att få värme i däcken på en hoj, ingen extra genereras av det till skillnad mot på en bil där däcken protesterar mer då de är platta och karvar mot asfalten. Kontaktytan på ett mc-däck är ju platt och deformationen av det roterande däcket för att skapa den kontaktytan ger värme men själva svängandet ger inget extra alltså.

Det är vad jag läst och jag tycker det verkar logiskt.

Det kanske inte genererar värme, men jag tror iaf att det bevarar värmen bättre!

Edit: Vad ger då värme om inte svängandet? :va
 
Last edited:
Tidningen Performance Bikes gjorde en semivetenskaplig test på skillnanden mellan att bara köra rakt fram och att köra osynlig konbana.
De kom fram till att skillnanden i däckstemperatur blev 0 (noll), ingen alls, absolut ingen skillnad.
 
RRacer skrev:
2432572 Tidningen Performance Bikes gjorde en semivetenskaplig test på skillnanden mellan att bara köra rakt fram och att köra osynlig konbana.
De kom fram till att skillnanden i däckstemperatur blev 0 (noll), ingen alls, absolut ingen skillnad.

Låt säga att man har 20 min SC och två hojar med identisk däcktemp ligger bakom varav en kör rakt fram och en kör den osynliga konbanan. Jag skulle nästan kunna ta gift på att den som svänger har högre däcktemp efter 20 min! Ganska lustigt att proffsen kör konbanan de med om den nu inte ger någon fördel….
 
oscar skrev:
2432587 Låt säga att man har 20 min SC och två hojar med identisk däcktemp ligger bakom varav en kör rakt fram och en kör den osynliga konbanan. Jag skulle nästan kunna ta gift på att den som svänger har högre däcktemp efter 20 min! Ganska lustigt att proffsen kör konbanan de med om den nu inte ger någon fördel….
http://sv.wikipedia.org/wiki/Placeboeffekt
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top