P3 Dokumentär om Ronnie Peterson

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
"P3 Dokumentär berättar historien om Ronnie Peterson. 1978 var han tillbaka i den absoluta toppen och slogs om VM-titeln men den ödesdigra kraschen på Monza blev slutet för ”Super-swede”. En till synes enkel operation gick plötsligt snett och Ronnie Peterson avled den 11 september 1978 på ett sjukhus i Milano."

Finns att ladda ner som MP3.

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=2292019

En får tacke för tipset. Förgyllde min natt på jobbet enormt mycket.:tummenupp

Perfekt!
Laddar för fullt, tackar!

de är grymt bra de dokumentärerna,de bättre är ronnie petterson och militärligan och lasermannen.rätt mycket man inte visste.

P3 dokumentär är ruskigt bra!!
Några har ju nämnts redan men; Trustorhärvan, Lidingöligan med fallet Lars Kihlstedt (man blir förbannad!!), Boliviasvensken, Harald Edelstam (verkade vara en skön lirare), Göteborgskravallerna (bla kritiken mot Göran Jaldung), Baseballigan, Tjernobylkatastrofen (mycket creepy här som jag inte visste).

Bordellhärvan tyckte jag var über (näst efter Ronnie). Lite 'lustigt' att samma namn som figurerar i härvan (Geijeraffären) är på ett eller annat sätt inblandade i både tidigare och senare politiska skandaler.

Där var som sagt många kända namn i bordellhärvan som även förekom i IB-affären.
Ingen som har några bra konsprirationsteorier?

P3-dokumentär är bra! :tummenupp

P3 dokumentär e grymt bra! tror jag har hört dom flesta den om DC3:an kan jag också rekomendera.

Vad heter den dokumentären? Det ringer ingen klocka och jag tror jag har lyssnat på alla, i alla fall de som finns i arkivet.

Den har jag inte hört på P3, men den finns som forskarrapport till säkerhetstjänstkommissionen och ngn som gjort en sammanfattning på wikipedia.

Rapporterna som kom ur kommissionen finns på nätet, en förteckning över rapporterna och så kan man söka upp själva dokumenten här

dokumentären om militärligan är sjukt bra, likaså kongokrisen och skomakarligan. p1 har även några guldkorn, bland annat så finns det en dokumentär om sanatoriet i Sandträsk som tog emot personer som led av tuberkulos, väldigt spännande lyssning tycker jag.

Mera Ronnie. Dock endast indirekt. Fotografen Jan Jörnmark har letat upp gamla nedlagda banor som Ronnie mfl tävlade på och samlat bilderna i ett galleri kallat "Ronnie Petersons banor". http://www.jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=193&lang=

I kommentarerna till fotografierna kan man även läsa om banornas tillkomst, nedmontering och varför vi aldrig kommer att få se motorbanor som dessa i Sverige igen. Alla idealister som jag själv får en klump i magen, det är bara att inse fakta, vi tillhör ett utdöende släkte, komersialismen är den enda tillräckligt starka kraften som rår på den allmänna opinionen. Alla banor som inte drivs i vinstsyfte och som kan tillföra sitt närområde ett mervärde i form av arbetstillfällen och intäkter står under ett konstant hot om nedläggning p g a den alltjämt negativt inställda allmänheten.

32 år sedan idag.

[YOUTUBE-ID]wGq-fLNz7YA[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]aHb8xHfs0e8[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...