P1 om nollvisionen: Förbjud alla sporthojar och bygg fler mitträcken

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date
Goodstuff skrev:
Om du läser följande mening i mitt inlägg så får du svar på dina frågor.

"Rent krasst sett och utan känslomässiga anspråk eller hänsyn till personlig "frihet". "

Okej, jag förstår hur du menar men ska jag tolka det som att du personligen är för ett sådant förbud eller som att du såg på det hela ur en objektiv synvinkel som inte överenstämde med din egen?

Diversion skrev:
Okej, jag förstår hur du menar men ska jag tolka det som att du personligen är för ett sådant förbud eller som att du såg på det hela ur en objektiv synvinkel som inte överenstämde med din egen?

Rent krasst är infrastrukturen till för transport av varor och människor och inget ställe där man ska leva ut sina lustar. Att sedan applicera detta i verkligehten är svårare. Jag tycker man ska få köra motorcykel i trafiken men förstår varför man kan verka för ett förbud.

Undrar om en massa banåkning leder till att man kör jättelugnt på gatan, det kan nog fan bli tvärtom efter man lärt sig hur man kan köra egentligen.

Egentligen är väl dagens moderna sporthojar vansinniga för sveriges vägar, hur fan gör man för att INTE köra för fort?
Det räcker ju med att titta på en sån hoj så fattar man vad den är för, inte för att ligga i 90 till o från jobbet direkt.
De blir ju dessutom värre hela tiden även om man kunde tyckt för länge sen att just motoreffekten räcker som det är och de som är de som vill köra alra jävligast på gatan de komer köpa den modell som för tillfället är vassast.

maccan#22 skrev:
Orka inte läsa allt, det jag kommer säga kanske redan är sagt... då får det vara så...

Men jag tror på att göra det BETYDLIGT lättare & framför allt billigare för oss som är "speedfreaks" att kunna åka på bana, nybruring (felstavat) i tyskland är ju ett bra exempel! då vet man vad man har för förutsättningar lixom!!!

Det är det hetaste tipset om dom vill ha bort galna hojjförare från vägen! :mattias :fakta

Det är en bra idé att läsa vad andra har skrivit innan man gör det själv:

Nyteknik skrev:
I omgivningarna kring Nürburgring dör folk som flugor på de kurviga vägarna.

Goodstuff skrev:
Rent krasst är infrastrukturen till för transport av varor och människor och inget ställe där man ska leva ut sina lustar. Att sedan applicera detta i verkligehten är svårare. Jag tycker man ska få köra motorcykel i trafiken men förstår varför man kan verka för ett förbud.

Då är vi ju tillbaka till frågan om var de som förespråkar förbud ska dra gränsen angående andra fordon och båtar. Ja ska allt bara vara till nytta men inte mer så hamnar man ju i samma frågeställning angående en rad företeelser som är dyra för samhället inom en mängd andra områden.

Diversion skrev:
Då är vi ju tillbaka till frågan om var de som förespråkar förbud ska dra gränsen angående andra fordon och båtar. Ja ska allt bara vara till nytta men inte mer så hamnar man ju i samma frågeställning angående en rad företeelser som är dyra för samhället inom en mängd andra områden.

Varför inte fordon på allmän väg som går max 110 km/h. Endast utryckningsfordon gick fortare. För att de kuvade medborgarna ska få utlopp för sitt behov att köra fort subventionerar staten byggandet av anläggningar där detta kan ske under säkra former.

Nyteknik skrev:
Varför inte fordon på allmän väg som går max 110 km/h. Endast utryckningsfordon gick fortare. För att de kuvade medborgarna ska få utlopp för sitt behov att köra fort subventionerar staten byggandet av anläggningar där detta kan ske under säkra former.

Hrrm.. är ju på G med såna "intelligenta" satelitbilar. Då farten antingen kunde begränsas till endast gällande hastighet eller att det blev motstånd i gaspedalen om man var tvungen att bryta mot hastighetsgränsen

Ugluk skrev:
Jag har en bättre idé.. Besiktning av lätta motorcyklar minst varannan månad eftersom dom så ofta är försummade pga dålig ekonomi eller rentav ostrypta..

Edit: Grym felquotning..

Dra inte alla över en kant, finns stora hojar med samma problem. :kocko :finger

har läst någon stans att om man vill uppnå nollvision så får inte något fordon överstiga 15km/h...

låter intressant :kocko

Ja...Vad ska man säga? Det är väl bra att VV och staten gör vad de kan för att minska trafikdöden (varje olycka är en för mycket) genom tekniska åtgärder men faktum kvarstår, vissa människor borde inte vara ute i trafiken överhuvudtaget. Om det så är i bil, lastbil, på MC eller EU-moppe kvittar lika. Men hur ska man då sålla ut de som inte är mentalt kompententa att framföra fordon? Inte vet jag... Antagligen politiskt omöjligt. :(

Men ett vet jag, om någon bara kunde låna mig en DV-kamera ett par dar så skulle filmen "Idioterna på Essingeleden" snart finnas till allmänt beskådande. Detta vägavsnitt är ett av Sveriges mest trafikerade, jag kör den flera gånger varje dag och det är alltid lika o-underhållande.... Om bara folk kunde ta ut sina aggressioner någon annanstans än i trafiken vore mycket vunnet tror jag.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra