P1 om nollvisionen: Förbjud alla sporthojar och bygg fler mitträcken

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date
Påstår inte att resonemanget är rätt, men ibland undrar man...många som skyller ALLT på bilister, tycker det mesta är ok och att snuten är "petiga", tycker t.o.m. att det är otur när man åker dit för rattfylla (och då är det väl endast ok för hojåkare antar jag för en bilist som kör full måste ju såklart vara en ännu större orsak till ALLA mc-olyckor...).

Och sålänge förare som denna: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=49557

...finns så är jag inte förvånad över radio-resonemanget...(även om jag själv inte håller med...)

Edit: I övrigt anser jag inte mig själv vara nån ängel...men tänker kanske lite längre...

/Gammal surgubbe?

ft skrev:
Ja, de avslutade elegant med någon nisse som tyckte att "alla dessa unga män som vill köra fort kan ju köpa sig en trampcykel istället. Det finns cyklar idag med många växlar och jag blev klockad på min i 60 km/h".

:kocko
Hade det varit en bra debatt kunde ju någon då påpekat att cyklister är värre olyckskorpar än motorcyklister..

lägg pengarna det kostar att "göra vägarna säkrare" på bättre reprationer samt gratis kurser i bil och MC körning istället, samt ha en obligatorisk koll varge år på folk över 75.

DanTheMan71 skrev:
Maste halla med om att det egentligen e helsjukt att vem som helst kan kopa en varsting med vanligt korkort.Borde kravas nan form av extra utbildning(las bankorning) for att fa kora R1:or Blades mm. Jag menar dagens hojar har samma effekt o vikt som GP hojar hade for 7-8 ar sen.

Jo, men var ska vi dra gränsen?
En GSXR1100 från tidernas begynnelse ( :D ) är kanske inte vad som betecknas som det värsta av idag.
Men dagens R1 om tio år?

Ge isåfall alla mc-förare denna extrautbildning.
Och alla andra förare av motorfordon för den delen.
Men var ska vi dra DEN gränsen? Alla som ska ta körkort, eller alla som har körkort?

Suck, är inte semsestern slut snart? :hihi

Fluxir skrev:
lägg pengarna det kostar att "göra vägarna säkrare" på bättre reprationer samt gratis kurser i bil och MC körning istället, samt ha en obligatorisk koll varge år på folk över 75.

Koll varge år?

Ja, det är de över 75 som vi ska lägga miljoner för att hålla borta från vägarna. Och satsa mer på att göra vägarna slätare. Man måste ju kunna köra med knät i marken i 200 utan att riskera att köra över ett tjälskott.

:3freak

Nyteknik skrev:
En del av mig tycker det är helt fel att vem som helst kan köpa och köra en sporthoj.
Men, det måste väl vara upp till var och en. Alla skall få köra sporthoj. Man skall inte behöva be någon om lov. Vi människor måste få vara kapabla att avgöra detta själva. Det kommer alltid att finnas folk som inte behärskar sitt utövande, vare sig det är motorcykel, flugfiske eller vad som helst.

Angående nollvisionen får man inte glömma olyckorna som sker på grund av att man somnar, vad göra åt detta, ge alla gratis kaffe?. :rolleyes:

Har precis mist en vän som var runt 20 och det började genast spekulas i att det måste ha varit hans fel etc då han inte hade haft körkort så länge. Idag vet jag att den som körde på honom var runt 50 år och somnade, hyser inget agg då det knappast får personen ifråga tillbaka.

Vad göra åt alla (vild) djur i trafiken, som kommer :hoppa

Last edited:
Nyteknik skrev:
Koll varge år?

Ja, det är de över 75 som vi ska lägga miljoner för att hålla borta från vägarna. Och satsa mer på att göra vägarna slätare. Man måste ju kunna köra med knät i marken i 200 utan att riskera att köra över ett tjälskott.

:3freak

okej, varge år var en överdrift.
de större vägarna som det går att hålla 200på va inte de vägar ja syfftade på i första hand. det ja tänkte mest på va de där jävla "rullgrus lagningarna"

Bara för att man älskar att köra motorcykel så ska det väl inte vara så svårt att inse att en motorcykel som gör 110 km/h på ettan och mellan 270 - 300 km/h i toppfart inte har mycket i dagens trafik att göra. Lägger man sedan till det minimala skydd som en motorcykel ger sin förare vid en olycka så förändras inte den slutsatsen nämnvärt till motorcykelns fördel.
Rent krasst sett och utan känslomässiga anspråk eller hänsyn till personlig "frihet".

Dessutom är "argumentet" att det är stoppet och inte hastigheten som dödar ganska lamt då stoppets inverkan på kroppen i högsta grad står i relation till farten vid vilket stoppet inträffar.

Goodstuff skrev:
Bara för att man älskar att köra motorcykel så ska det väl inte vara så svårt att inse att en motorcykel som gör 110 km/h på ettan och mellan 270 - 300 km/h i toppfart inte har mycket i dagens trafik att göra. Lägger man sedan till det minimala skydd som en motorcykel ger sin förare vid en olycka så förändras inte den slutsatsen nämnvärt till motorcykelns fördel.
Rent krasst sett och utan känslomässiga anspråk eller hänsyn till personlig "frihet".

Muntergök där...

Då kanske det borde finnas anläggningar för bankörning lite tätare än vad som finns idag.... Vilken är närmast tokholm, G-åsen eller Sviestad ? Det är närmare till bogesund, if you get my point...

Goodstuff skrev:

Dessutom är "argumentet" att det är stoppet och inte hastigheten som dödar ganska lamt då stoppets inverkan på kroppen i högsta grad står i relation till farten vid vilket stoppet inträffar.

Var ska man dra gränsen med ditt resonemang då? Det finns många "vardagsbilar" med prestanda som egentligen inte behövs. Visserligen är man mer skyddad men behöver vi bilar som M3, M5 och likande? Sen finns det båtar som folk framför i fyllan och som också har för höga prestanda. Måste direktör Valins leksak klara 40 knop, räcker det inte med 25? etc etc

Fluxir skrev:

Jag har en bättre idé.. Besiktning av lätta motorcyklar minst varannan månad eftersom dom så ofta är försummade pga dålig ekonomi eller rentav ostrypta..

Edit: Grym felquotning..

Last edited:
"Storebror" försöker som vanligt hindra utvecklingen av bilar och mototrcyklar. Varför inte hänga med istället och bygga säkrare vägar (snarare det som finns vid sidan av vägen) och kanske tom höja hastighetsgränsen.

Jag har tyvärr inga ideer om de vettlösa människor som måste köra "jävel" i exepelvis barntäta villaområden och vilttäta småvägar. Kanske borde trafikskola vara obligatorisk, det finns saker som man aldrig får lära sig som "privatist".

Men det är klart det är ju bara mina åsikter........

t020013 skrev:
"Storebror" försöker som vanligt hindra utvecklingen av bilar och mototrcyklar. Varför inte hänga med istället och bygga säkrare vägar (snarare det som finns vid sidan av vägen) och kanske tom höja hastighetsgränsen.

Jag har tyvärr inga ideer om de vettlösa människor som måste köra "jävel" i exepelvis barntäta villaområden och vilttäta småvägar. Kanske borde trafikskola vara obligatorisk, det finns saker som man aldrig får lära sig som "privatist".

Men det är klart det är ju bara mina åsikter........

Nej trafikskola borde inte vara obligatorisk. De vettlösa människor du talar om saknar hänsyn och vanligt bondförnuft, det är inte exklusivt kopplat till trafiksituationer och det kan man inte heller lära sig på en trafikskola.

t020013 skrev:

Tror att utbidning och information långt innan man tar körkort skulle vara mycket effektivt för att sänka antalet dödade i trafiken. Vägverket och andra berörda myndigheter skulle kunna tillgodose unga mäns behov att köra fort genom att tillhandahålla banor för detta. Men ärligt talat tror jag inte att det skullle sänka antalet dödade. I omgivningarna kring Nüburgring dör folk som flugor på de kurviga vägarna.

Diversion skrev:
Var ska man dra gränsen med ditt resonemang då? Det finns många "vardagsbilar" --edit --. Måste direktör Valins leksak klara 40 knop, räcker det inte med 25? etc etc

Om du läser följande mening i mitt inlägg så får du svar på dina frågor.

"Rent krasst sett och utan känslomässiga anspråk eller hänsyn till personlig "frihet". "

så tror jag!

Orka inte läsa allt, det jag kommer säga kanske redan är sagt... då får det vara så...

Men jag tror på att göra det BETYDLIGT lättare & framför allt billigare för oss som är "speedfreaks" att kunna åka på bana, nybruring (felstavat) i tyskland är ju ett bra exempel! då vet man vad man har för förutsättningar lixom!!!

Det är det hetaste tipset om dom vill ha bort galna hojjförare från vägen! :mattias :fakta

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra