köra snabbare och snabbare och..

Status
Ej öppen för fler svar.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har upplevt ett fenomen som jag tycker känns lite skumt.
jag kör oftast på 90-vägar och jag höll ett tempo på runt 170-200 hela tiden i början (alltså i början av mitt fireblade åkande).
jag kände mig rätt nöjd med den farten och tyckte att det kändes rätt fort att köra i 200 på rakorna.
sen hamnade jag i lite rejs med nån bil och då körde jag rätt mycket snabbare än jag brukar. sen när jag ska köra denna väg igen så känns då 170-200 tempot som krypkörning(inte riktigt men inte långt ifrån).
jaha.. vad ska man göra då då? jo man får väl öka lite. ökar det till kanske 170-225.
nu känns detta tempo kul och snabbt och bra.
sen hamnar man i rejs igen. denna gång löder jag på uta bara helvete. 275-280 på flera rakor och ja jag tror att jag lyckades passera 240 sträcket på nästan alla små rakor.
sen var det dags att åka ut och åka igen nån dag senare. nu känns helt plötsligt 170-225 tempot megalångsamt. man somnar nästan ifall man kör bara 200 på rakorna. vad ska man göra? ja det är väl bara att höja igen.

vad ska man göra åt det här egentligen. det känns kanske inte helt hälsosamt.
det som jag tycker är så konstigt är att man känner att man måste höja farten fastän att det går flera dagar mellan turerna.
det är ju en sak ifall man kör i 160 på en tur och under samma tur drar man upp i 260 på en raka, då är det ju inte så konstigt att det känns långsamt att gå ner i 160 igen. men det är konstigt som fan att det känns långsamt att köra i 160 två dagar senare.

har ni upplevt samma fenomen?

vad ska man göra åt det här? jag vill att det ska kännas som att det går snabbt och är kul att köra hoj utan att man måste köra som om man deltog i Island of man varenda gång man kör.

jag tror inte att det skulle hjälpa mig att köra på bana utan snarare stjälpa mig. om man drar ner till mantorp eller liknande och lär sig köra snabbare i kurvorna så kommer det bara att bli ännu värre. då har man ju vant sig vid att köra ännu snabbare i kurvorna på banan och då vill man göra samma sak på vägen sen också.
 
Webspy skrev:
Kallas för "fartblind"

jo, men fartblind tycker jag att man blir när man kör i 160 och sen ökar till 260 och sen går ner i 160 igen. alltså på samma tur. då känns 160 långsamt.
jag fattar inte hur det kan hålla i sig ifall jag kör 260 på en raka den 12/5 och sen när jag ska köra den 15/5 så känns 160 helt plötsligt som snigelfart.
så funkar det inte med bilar tycker jag. fartblindheten räcker liksom bara under samma biltur. med hojen håller det i sig flera dagar. väldigt konstigt.
fast jag vill inte heller påstå att jag är fartblind när jag kör med hojen, för jag är aldrig i närheten av att inte hinna bromsa ordentligt inför kurvor och andra grejer. det känns liksom bara som att man måste öka tempot hela tiden för att inte vänja sig.
 
För att få samma fartkick kan du prova att köra i bara kalsonger, bära solglasögon med svart fingerfärg på ena sidan eller köra med en hand bakom ryggen.
 
det blir bara så... när jag tog hojkort körde jag 90 på 110vägarna i början o tyckte det kändes så..... men det blir enklare o enklare att köra fortare när man hittar sin rytm på hojen !

Tillslut så kanske man inte tycker 160 e något märkvärdigt !
 
Sälj hojen och lämna i körkortet
eller
Lämna in körkortet, skaffa licens och kör enbart på bana.

Det låter som det bara är en tidsfråga innan det kommer en lite notis i tidningen om en blade planterad i ett träd i 300 knyck.


EDIT: Och det är bara vi och inte du som kommer kunna läsa notisen.
 
Last edited:
Dez skrev:
Sälj hojen och lämna i körkortet
eller
Lämna in körkortet, skaffa licens och kör enbart på bana.

Det låter som det bara är en tidsfråga innan det kommer en lite notis i tidningen om en blade planterad i ett träd i 300 knyck.


Synd på en sån fin hoj........
 
väja för en kanin i 260 sen så lär den hastigheten inte uppnås på ett tag...
 
Plocka bort kåporna så ökar du garanterat fartkänslan :hihi
 
Dez skrev:
Sälj hojen och lämna i körkortet
eller
Lämna in körkortet, skaffa licens och kör enbart på bana.

Det låter som det bara är en tidsfråga innan det kommer en lite notis i tidningen om en blade planterad i ett träd i 300 knyck.


EDIT: Och det är bara vi och inte du som kommer kunna läsa notisen.

att enbart köra på bana skulle inte funka för mig. då måste man köra hojen på släp dit och jag kan inte köra långsamt med bilar heller.
 
AleX skrev:
väja för en kanin i 260 sen så lär den hastigheten inte uppnås på ett tag...

det kan jag mycket väl tänka mig skulle fungera hur bra som helst, men jag har inte stött på några djur ännu när jag varit ute och åkt.
 
vågen skrev:
Plocka bort kåporna så ökar du garanterat fartkänslan :hihi

jag har provat att köra utan kåpor men jag tycker inte att det känns som att det går snabbare då. det känns bara jobbigt. hjälmen flyger åt alla håll och man får kramp i halsen och sånt. hojen känns lite segare. nej det funkar inte för mig.
 
Bara att öka och öka, när det inte går längre så installera turbo.

Fortsätt tills du vaknar upp på akuten. :) Om du vaknar...

/a
 
Gör det omvända då istället. Kör samma väg i 50 km/h ett par gånger så kommer det kännas skitkul när du får köra i 150 km/h sen istället!!!

Personligen så förstår jag inte det roliga med att ligga och tukta på i farter över 230. Okey lite då och då men hela tiden. Nacken känns ju inte direkt fräch efter en sån repa....
Bättre att leta upp vägar det inte går fortare än 150 - 200. Mycket mer underhållande!
Rakt fram suger fetpurjo
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top