Skärp dig !
Om du inte inser att åldern på offret skall ha en "viss" inverkan på bedömningen
av gärningens art och straffpåföljd så är du lite dum.
Så vid vilken ålder inträffar det??
Finns det alltså någon ålder då det är ok att slå någon?
Jag håller givetvis med om att det är försvårande men det är liksom inte intressant eftersom det finns en antydan att det är åldern, inte bruket av våld, som är det mest irriterande här. Å det är jag inte enig i! Jag har i jobbet träffat folk som varit misshandlade när de var tio, trettio och femtio och alla led. Jag känner inte för att döma den enes lidande som värre än någon annans. Det är möjligt att det gör mig lite dum iofs.
Men det generella är ju att den som använder våld gör en bedömning om att han är starkare än den han ger sig på oavsett ålder och det är i min värld alltid fegt.
För mig är det oerhört enkelt och oerhört svart och vitt. Våld är för mig aldrig ok utom för att rädda livet på någon. För mig kan man inte i ena tråden propagera för våld som en effektiv metod för att uppnå sina mål, vilket det ju onekligen kan vara, för att i nästa säga att våld är fel och ska straffas.
Ett stort "ogilla" på ditt inlägg. Barn, kvinnor och åldringar lägger man inte hand på.
Tack för att du ogillar mina inlägg, den bästa gåvan jag kan få!
Du är tydligen en av dem som anser att det är ok att använda våld mot vissa individer, trots all din omtalade empati. Antagligen uppstår inga offer då. Vi gör helt klart olika värderingar.
jag ser fram till den dagen du ska bli bestört över en lätt dom mot en svensk som har misshandlat en invandrare...