P-böter på lastkaj

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Idag fick jag 700:- i böter för jag parkerat min hoj där man inte får. Ställde den på hörnet av en lastkaj nere under ett våningshus i stan. När jag kom ner på morgonen så stod det en snubbe vid min hoj och jag tänkte att han bara kollade inte vilken schysst hoj som stod där. Sen när jag kom fram så sa han att man inte fick stå där, och sen hittade jag en liten gul lapp instoppad mellan dynan och tanken.
Så frågan är nu hur jag slipper undan denna bot.
På lappen står mitt regnr, fabrikat, orsak, tid, datum, område.
Det står även Foto taget: JA och Vägmärken, skyltar kontrollerade: Ja.
När jag stod vid hojen så såg jag en inte-parkera-skylt på väggen på andra sidan.
I och med att dom tagit kort så blir det kanske svårt att smita ifrån?
Annars hade jag kunnat säga att lappen flygit av hojen? Och sen skickar dom en ny lapp och då nekar man?

Så nu fick ni nåt att bita i :hihi

fan 700 spänn är inte nådigt för en fattig student, snart valborg och allt :huvet

Att lappen flygit iväg skiter dom i. Många som försöker med det på bilen, lönlöst.

Dubbelkontrollera att adressen dom angivit är rätt på boten. Vanligt fel är att dom skriver fel adress. Exempelvis blomstergatan 21, men om detta husnummer saknas kan du omöjligen ha stått där. Ibland då en p-vakt är osäker på husadress och husnummer chansar dom...

Att det finns en lastkaj på motsatt sida betyder inte med nödvändighet att det blir lastzon på andra sidan gatan. Fanns skyltar på din sida och markering i marken?

Det är väl bara att betala. Hur många gånger har du stått fel coh INTE fått böter? Det är du säkert skyldig komunen många ggr om.
Gör man fel så ska man alltid kalkylera in böterna, och vara glad när man slipper dom, inte vara sur när man får betala dom.
Fick själv 2800 på essingeleden häromdagen, satt och flinade och tänkte "om dom bara visste".

/ C

Last edited:
Att lappen flygit iväg skiter dom i. Många som försöker med det på bilen, lönlöst.

Dubbelkontrollera att adressen dom angivit är rätt på boten. Vanligt fel är att dom skriver fel adress. Exempelvis blomstergatan 21, men om detta husnummer saknas kan du omöjligen ha stått där. Ibland då en p-vakt är osäker på husadress och husnummer chansar dom...

Att det finns en lastkaj på motsatt sida betyder inte med nödvändighet att det blir lastzon på andra sidan gatan. Fanns skyltar på din sida och markering i marken?

Det står bara Gallerians lastkaj, Västerås. Så där borde det bli svårt i och med att det inte är någon speciell adress. Söker man på gallerians lastkaj på ex hitta.se får man dock inget svar. Kanske finns här ett hål?
Om jag inte minns fel så tror jag det var en tilläggsskylt under inte-parkera-märket där det står "gäller hela lastkajen" eller liknande.
Tror den här blir svårt att smita ifrån :gnissla
Fotot gör det ännu svårare:gnissla

olli bolli överste heinz

ischlo pischlo

Det är väl bara att betala. Hur många gånger har du stått fel coh INTE fått böter? Det är du säkert skyldig komunen många ggr om.
Gör man fel så ska man alltid kalkylera in böterna, och vara glad när man slipper dom, inte vara sur när man får betala dom.
Fick själv 2800 på essingeleden häromdagen, satt och flinade och tänkte "om dom bara visste".

/ C

Sant, tänk om man åkte fast varje gång man åkte för fort :död

Hej hopp nu tror jag att jag hittat ett fel :hihi
Det står såhär:
Tid: 03:13 - 03:25
Datum: 09-04-27 - 09-04-27

Faktum är att jag ställde hojen där igår den 27e kl 20.30 plus minus en halvtimme. Sen fick hojen stå över natten ända tills den 28 kl 07.40 plus minus 5 min. Enligt lappen så har hojen stått där mellan 03:13 och 03:25 på natten den 27e. Och då är jag helt säker på att den inte står där, utan då stod den inlåst hos polisen för förvaring över natten då min pappa är trafikpolis.

Kan det funka?

EDIT: Mitt datum på klockan va framställt en dag.....

:(

gul lapp? låter som en likadan jag fick på min när jag stod parkerad vid ett cykelställ. utfärdad av Hojab/Europark?
Jag fick iaf svar på min överklagan idag att dom hade makulerat boten, men då hade jag faktiskt frågat om lov av vicevärden i min förening om det var Ok att stå där bara nåra dagar innan boten skrevs.

Jag antar att det står att boten är utfärdad av Svensk bevakningstjänst och ärendet tas om hand av Hojab?
Mig veterligen så använder de sig av en PDA med alla möjliga funktioner i och datumet här blir aldrig fel och klockslagen likaså då de inte kan skriva ut boten förrän tidigaste efter 11 minuters väntan på en sådan plats, i ditt Zon med förbud mot parkering eller dylikt. De tar även kort på skyltning, hojens/bilens placering samt ett kort när boten sitter på plats på hojen/bilen.
Och nej, det behöver heller inte stå den exakta adressen om man inte kan missta sig vart platsen är, och ibland finns det bara ett gatunamn och då kan man tex skriva "ringvägen" och sedan under kommentarer fyller de tex i "vid vattenverket" eller dylikt.

Du är nog körd tyvärr :(

Om du måste vinna så kan du la stripa om bågen me film lite , förlustanmäla skylten o vänta på påminnelsen o sen ringa o svära o överklaga.
Ja den måste se så jävla säregen ut så den inte liknar den på bilden.

Typ päls sadel,xjellkåpa o några backspeglar o extraljus.

Fast det kostar ju typ en 60 spänn för skylten, nån hundring för filmen , lite mentalt lidande att åka omkring med en 80 tals moskva hippie strippad båge ett tag.

Men vinna lär du göra

Var det inte någon här på forumet som hade dekalat om en liten Nissan med Suzukidekaler och alltid överklagade att dom hade angett fel bilmärke?

Jag har läst om det på något forum IAF, och det fungerade över förväntan ofta.
(vem f-n ser skillnad på japanska småbilar?)

EDIT: Mitt datum på klockan va framställt en dag.....

:(

Förlåt, men det där fick mig att skratta rakt ut:rofl

Tror nog också att du får svårt att klara dig ifrån den här... Finns det några gula markeringar eller skyltar på den sida av vägen som du parkerat på? Stod du ute på vägen eller på någon form av vänd-/lastplats eller parkeringsplats?
Inget annat som du kan yrka på gjorde att du trodde att det var en parkeringsplats där? Eller det kanske är helt uppenbart för alla att just den platsen inte får parkeras på? Isåfall är du nog kokt i bajs är jag rädd.

Förlåt, men det där fick mig att skratta rakt ut:rofl

Tror nog också att du får svårt att klara dig ifrån den här... Finns det några gula markeringar eller skyltar på den sida av vägen som du parkerat på? Stod du ute på vägen eller på någon form av vänd-/lastplats eller parkeringsplats?
Inget annat som du kan yrka på gjorde att du trodde att det var en parkeringsplats där? Eller det kanske är helt uppenbart för alla att just den platsen inte får parkeras på? Isåfall är du nog kokt i bajs är jag rädd.
Han kan ha åkt in i en P-förbudszon utan att tänka på det. Då får man bara stå inom markerade parkeringsplatser.

du tar ju din skylt o sätter den på en annan cykel, fotar o skickar in.. "är det verkligen den här hojen ni bötfält?"

be dom bifoga de bilder de tagit via mail.
Oftast skriver de att foton är tagna fast det går inte att tyda något på dom.

värt ett försök

Om din cykel kan bevisas stått hos polisen när dom skrivit boten är du grön, annars rökt.

Han kan ha åkt in i en P-förbudszon utan att tänka på det. Då får man bara stå inom markerade parkeringsplatser.
Det är förvisso korrekt, men det ger inte en bot på 700kr.
det är en summa du bara kan ta ut på handikapp eller lastzon samt vändzon?
Då måste det vara klarlagt att man stått inom en sådan specifik zon.

Ska maila dom och fråga om dom kan maila bilderna, schysst med lite Wanted-bilder ala Cops på hojen :hihi
Postar dom i den här tråden sen, så jag plussar på outlawkontot lite.

Kardborreband som nån sa, det blir den nya. ta av skylten så fort man ställer hojen nånstans. Vad gör dom då? Kollar nåt motor/ramnummer?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8