Påverka svemo - stötta David "svensken" Andersson

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Bra brev o svar av David. Känns som en grej mellan han och domarn.
Stänga av nån hela försäsongen? Otur när dom tänker??? Har inte pro superbike svårt som de e redan att få ihop förare till racen? O nu stänger dom av titel2an? Hmmm suck
 

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Öfvre Järfälla
Hoj
Liten Galen
Påskrivet!
Vill gärna vägra betala nåt också. Hur som helst är det härligt att se ert engagemang Petter & Rachid:tummenupp
 

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
Mycket bra initiativ!:BugarTyvärr har jag ingen licens men skickar ett mail till svemo och förklarar vad vi tycker om det här!(vi som inte tävlar men älskar sporten)Undrar hur många som ställer upp i pro nästa år efter det här???Starkt gjort av er Petter och Rash:tummenupp
 

labben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Lerum
Hoj
Kawasaki ZX10R 04
Jag som tänkte köra privatcupen nästa år. Detta får en att tänka både en och två gånger om. Tragiskt detta!

skulle inte sporten växa i sverige?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Efter att ha läst 21 sidiga rapporten så tycker jag att straffet är väl hårt, det känns mer som en personlig sak mellan Björn och David, låt inte en av Sveriges bästa förare ge upp sin karriär pga detta.

Svensk RR har inte råd med sandlådementalitet och personliga vendettan.

Inskickat och klart!!!

Väl talat! Jag har nu mailat in mitt stöd till highsider med betoning på den fullständigt oproportionerligt hårda bestraffningen.

Bra initiativ Petter, all heder åt dig som tar parti och engagerar dig för David!

Instämmer till fullo :tummenupp
 
Last edited:

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Hoppas innerligt att det löser sig!! Mail skickat iaf och jag sprider ordet vidare..
Cred till Petter och Rash!
 

Kneedrag

Guest
Jag väntar med att ta lösa ut min liecens tills det här är uppklarat.
Straffet är helt åt helvete för hårt mot David och det han gjorde.

Kör domare med personlig vendetta när de blir sura? snacka om trångsynt.
 

MC Doktorn

Guest
Kör domare med personlig vendetta när de blir sura? snacka om trångsynt.


Om det vore så är det allvarligt. Men vad jag förstår så ska han inte kunna påverka beslutet som fattats i en Disciplinnämnd.
Det allvarliga vore om någon i nämnden känner Björn Andersson personligen direkt eller indirekt och en jäv situation uppstått. Han är ett välkänt namn i västra distriktet och det vore inte helt uteslutet. Lars Lindgren sitter i nämnden, tillhör han inte samma distrikt?

Tycker som alla andra att straffet är på tok för hårt och att förseelsen inte står i samma grad fast jag inte varit där. Jag skulle kunna förstå det om man tävlade utan licens eller fuskade, men här handlar det om en kille som ångrat sig och insett sitt misstag. Frågan kunde ha utretts på plats med 2 vuxna människor. Såna här grejer händer regelbundet där tex domare inom bollsportert få ta massa skit utan anledning och utan att det leder någonstans.

Det kan inte vara lätt att jobba mer eller mindre ideelt och behöva ta massa skit. Kanske detta var en markering, att nu har jag fått nog. ?
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Om det vore så är det allvarligt. Men vad jag förstår så ska han inte kunna påverka beslutet som fattats i en Disciplinnämnd.

Jag tror definitivt att beslutet kan påverkas. Justerar man berättelser och förstärker lite med diffusa utsagor, så går det nog.

Jag vet inte hur beviskraven är hos disciplinnämnden eller vilka vittnen som hörts inför beslutet, men jag tycker en del av det som står i PDF:en verkar vara ren hörsägen och en del information antingen blivit utlämnad eller så står det ord mot ord.

Om vi tittar på anmälan från Björn Andersson:
När DA i juryrummet meddelades att TL beslut faststod så blev DA rasande, idiotförklarade mig, samt kallade mig för flera otidiga saker och beskyllde i första hand mig för att vara ansvarig för att hans tävlingshelg nu var förstörd. Jag uppmanade DA, under hans utbrott, vid flera tillfällen att besinna sig och tänka på vilka otidigheter han vräkte ur sig. DA lämnade därefter raskt juryrummet.

Enlig David Anderssons utsaga så hade han sekunden efter bett om ursäkt för det han hävt ur sig. Detta nämns inte. Är det ord mot ord, eller valde Björn Andersson att utelämna den detaljen?

Dessutom nämns ytterligare försvårande omständigheter, helt utan att nämna källa eller hänvisa till vittnesmål - vilket jag upplever som ren hörsägen (eller hittepå om man vill vara lite konspiratorisk):
Efteråt så har vi fått mera klarhet i att det var betydligt fortare och att DA varit mer oförskämd mot de som direkt klagat till honom, än vad vi fått uppfattning om. Hade vi haft den vetskapen då, hade tävlingsbestraffningen blivit betydligt hårdare. Dessa mer klarläggande uppgifter framkom först efter nästa förseelse, enligt nedan.

Att "förstärka" anmälan på det här sättet ("jag hörde minsann från nån att han dessutom misshandlat barn vid samma tillfälle"), och (eventuellt) utelämna detaljer, gör ju att de som beslutar straffet absolut kan påverkas.


Tycker det är lite fult att man anmäler en händelse flera månader i efterhand. Om det var allvarligt och den eventuella (ord mot ord) ursäkten David Andersson bad om, inte ansågs räcka till, så tycker iaf jag att anmälan borde upprättats direkt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top